Reklama

Edukacja

gps nażycie

Edukacja kluczem do przyszłości

Według raportów ONZ ponad 2 mln dzieci w Syrii nie chodzi do szkoły, a co trzecia szkoła nie funkcjonuje. Na tę dramatyczną sytuację syryjskiego sektora edukacji zareagowała Caritas Polska, inicjując akcję „Szkoła szkole”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przywrócenie normalności syryjskim dzieciom i młodzieży – pokoleniu, które będzie odbudowywać kraj po latach konfliktu, jest możliwe dzięki projektom wspierającym infrastrukturę szkolną. Już w ubiegłym roku akademickim Caritas Polska poprowadziła pilotażową wersję programu „Szkoła szkole”, łącząc jedną szkołę polską i jedną syryjską – Zespół Szkół Katolickich im. św. Kazimierza w Gdańsku i ormiańsko-prawosławną szkołę podstawową „Asz-Szark” w Aleppo. W nowym roku szkolnym podobnym wsparciem ma zostać objętych pięć placówek z Aleppo, które ucierpiały w trakcie konfliktu zbrojnego.

Polskie szkoły mogą przekazać jednorazową darowiznę na rzecz programu, np. organizując zbiórkę podczas szkolnego festiwalu kultur, lub objąć szkołę stałym (jednorocznym) patronatem, przekazując przez 10 miesięcy stałą kwotę. Celem jest zebranie co miesiąc łącznie 1000 zł na każdą syryjską szkołę biorącą udział w programie. Środki zostaną przeznaczone na zakup materiałów szkolnych, organizację dodatkowych aktywności dla uczniów lub remont pomieszczeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W naszej szkole uczą się dzieci z chrześcijańskich i muzułmańskich rodzin. Budowanie postaw sprzyjających koegzystencji jest niezwykle istotne dla Syrii.
Naszą szkołę wyróżnia to, że co roku wybieramy motto: „ten kto sieje miłość, zbiera miłość”, „miłość jest źródłem wszystkiego”, „szacunek i lojalność... ludziom i ojczyźnie”. Uczniowie powtarzają je podczas różnych aktywności, w ten sposób wyrażone w nich ideały stają się bliskie sercu.
O. John Jamous, dyrektor Szkoły „Al-Inaja” („Troska”) w dzielnicy Al-Sulajmanijja w Aleppo

Kto może zgłosić się do programu?

Dyrekcje szkół publicznych, społecznych i prywatnych, nauczyciele, rodzice uczniów, szkolne koła charytatywne i Szkolne Koła Caritas, uczniowie zainteresowani sytuacją w Syrii, chcący zorganizować zbiórkę na rzecz programu.

Reklama

Jaki jest cel programu?

Zebranie dla każdej syryjskiej placówki biorącej udział w programie darowizny o łącznej wysokości 1000 zł/miesiąc przez okres roku szkolnego 2019/2020. Aby wesprzeć projekt, polskie szkoły mogą wpłacić dowolną kwotę.

W jaki sposób działamy?

• Złożenie deklaracji o wysokości stałej darowizny lub informacja o chęci zrealizowania zbiórki.

• Przekazanie darowizny Caritas Polska, wpłacając środki na konto bankowe z dopiskiem „SYRIA Szkoła szkole”.

• Przekazanie funduszy szkole w Aleppo.

• Zakup sprzętu, prace remontowe i organizacja zajęć przez szkołę zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami.

• Raport końcowy ze zdjęciami.

Założenia programu

W Polsce: szerzenie świadomości o sytuacji w Syrii w Polsce, budowa poczucia odpowiedzialności społecznej wśród polskich uczniów;

W Syrii: dostosowanie i doposażenie istniejącej infrastruktury, podniesienie jakości edukacji, wzmocnienie pozytywnego wizerunku placówki edukacyjnej wśród syryjskich uczniów.

W trakcie wojny wiele rodzin chrześcijańskich zdecydowało się na wyjazd, obawiając się o bezpieczeństwo swoich dzieci. Obecnie w naszej szkole większość uczniów – ponad 90 proc. – to muzułmanie. Dostrzegam w tym szansę na przekraczanie barier między nami i budowanie społeczeństwa, którego podstawą jest tolerancja i szacunek.

Część uczniów długo nie chodziła do szkoły. Duże różnice w poziomie wiedzy to nie lada wyzwanie dla nauczycieli.

O. Toni Mkhalale, dyrektor Szkoły Podstawowej „Al-Wurud” („Róże”) im. św. Dymitra w Aleppo

Profile syryjskich szkół biorących udział w projekcie Szkoła szkole na: www.szkolaszkole.caritas.pl .

2019-07-16 11:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pamiętajmy o chorych i cierpiących

Seniorzy z parafii pw. Dobrego Pasterza obchodzili XXVIII Światowy Dzień Chorego. Uroczystość została zorganizowana i sfinansowana przez ks. Kazimierza Żaka, proboszcza parafii, samorząd wiejski oraz parafialny zespół Caritas.

W sobotę 8 lutego 2020 r. w kościele parafialnym w Nowej Wsi rozpoczęła się uroczysta Msza św. Licznie zebrani prosili Boga o siły do dźwigania codziennych krzyży. Młodzież ze szkolnego koła Caritas przygotowała oprawę liturgiczną Mszy św. Następnie była adoracja Najświętszego Sakramentu i błogosławieństwo udzielane chorym na sposób lourdzki.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 10.): O rany!

2024-05-09 21:07

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Czy trzeba się dobijać z powodu przeszłości? Czy moje rany mnie szpecą? W czym Matka Boża z częstochowskiego obrazu jest podobna do Jezusa? Zapraszamy na dziesiąty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi jest miejsce na ślady przeszłości.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję