...jednym z najbardziej intrygujących sposobów wyobrażenia Maryi, które zna europejskie malarstwo sakralne, jest tzw. Maesta, czyli „tronująca Madonna”? Nazwa odnosi się do sposobu przedstawienia postaci: Maryja z Dzieciątkiem siedzą na tronie w otoczeniu aniołów, którym niekiedy towarzyszą święci. Takie ujęcie podkreśla dostojność oraz królewski majestat przedstawionych na obrazie postaci.
Maesta szczyt popularności osiągnęła w XII i XIII wieku. Powstały wówczas najwybitniejsze przykłady takiego przedstawiania Matki Bożej. Tworzyli je wielcy artyści epoki, jak: Giotto di Bondone, Duccio di Buoninsegna czy Cimabue. Dzieła tego ostatniego możemy podziwiać m.in. we florenckiej Galerii Uffizi i w paryskim Luwrze. Jego Madonna z Dzieciątkiem i aniołami, zwana też po prostu Maestą, zasługuje na szczególną uwagę. Urzeka kunsztownością wykonania oraz podkreśleniem królewskiej godności Matki Bożej i Dziecięcia Jezus. Powstała ok. 1280 r., a jej majestatyczne rozmiary (427 x 280 cm) sugerują, że była przeznaczona do ołtarza. Zresztą artysta ten tworzył wyłącznie dzieła o charakterze religijnym.
Obraz docenił Giorgio Vasari, włoski historiograf sztuki i autor słynnych Żywotów najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, wzmiankując o nim w jednym ze swoich tekstów. Z jego relacji wiemy, że dzieło Cimabuego zdobiło kościół w Pizie. Obecnie stanowi część kolekcji Luwru.
Pomóż w rozwoju naszego portalu