Reklama

Pod rozwagę

Pod rozwagę

Wyzwoleni od grzechu antysemityzmu

[ TEMATY ]

Żydzi

Greenwich Photography / Foter.com / CC BY

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zamieszczony na fronda.pl wywiad Marty Brzezińskiej-Waleszczyk z ks. Robertem Skrzypczakiem to pokłosie „Cierpienia Niewinnych” - Celebracji Symfoniczno-Katechetycznej, która miała miejsce w niedzielę, 23 czerwca br. na terenie Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Poruszający koncert o charakterze symfonii, dziwnym trafem słabo zauważony w mediach tzw. głównego nurtu, skomponował Kiko Argüello, założyciel Drogi Neokatechumenalnej. W tym szczególnym miejscu zgromadził on kilkanaście tysięcy osób, w tym hierarchów Kościoła pod przewodnictwem kard. Stanisława Dziwisza oraz ok. 80 rabinów z całego świata.

Jak zauważył ks. Skrzypczak, w neokatechumenacie, który jest posoborową formą ewangelizacji, przede wszystkim wśród osób dorosłych i starszej młodzieży, „żydzi widzą ogromną dawkę miłości, jaką otrzymują od Kościoła katolickiego, jako coś, co stanowi pewien antybiotyk, lekarstwo na wszelkie grzechy, których dopuścili się także chrześcijanie, katolicy w stosunku do żydów”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odwołując się do fenomenu neokatechumenatu i powołując się na słowa i gesty papieży (m.in. „wszyscy jesteśmy duchowymi semitami” Piusa XII, a także Jana XXIII i Jana Pawła II oraz Franciszka) ks. Skrzypczak argumentował, dlaczego chrześcijanin nie może być antysemitą: „Antysemityzm jest uprzedzeniem, obsesją, wyrazem nienawiści do drugiego człowieka ze względu na przynależność rasową. (...) [Chrześcijanin] Nie może negatywnie nastawiać się do drugiego człowieka ze względu na to, kim on jest czy skąd pochodzi. Taka historia została już zapisana w Piśmie Świętym, na kartach opisujących tragedię Kaina i Abla. Brat zamordował brata. To słowo opisuje narodziny nienawiści i agresji w sercu człowieka, jako konsekwencji grzechu, będącego odcięciem się od źródła życia, źródła Miłości, jakim jest Bóg. Grzech Kaina wychodzi z założenia, że mój ojciec jest lepszy od twojego ojca. Mój naród, ojczyzna jest bardziej wartościowa niż twój naród i ojczyzna. To jest grzech, absurd. Dlatego chrześcijanin, który jest wyzwolony w Chrystusie od grzechu, doświadcza wyzwolenia, mocy Boga, która jest potężniejsza od grzechu wpisanego w ludzki odruch czy w ludzką psychikę, uczuciowość. Nie może więc jednocześnie popierać grzechu, dążyć do niego. Antysemityzm jest grzechem”.

Reklama

Jako chrześcijanie nie powinniśmy być antysemitami także dlatego, że bardzo wiele nas z żydami łączy. Cytując nadal ks. Skrzypczaka: „(...) wszyscy jesteśmy podmiotami tej samej historii zbawienia, którą prowadzi Bóg. (...) Czerpiemy z tego samego korzenia, używamy tej samej Biblii, nasza chrześcijańska liturgia, eucharystia, modlitwa brewiarzowa czy nawet słowa modlitwy «Ojcze Nasz» wyłoniły się z żydowskiej tradycji liturgicznej” oraz, za Janem Pawłem II, „(...) Jezus Chrystus nie odciął się od tradycji ojców, od tego, co było treścią wiary żydów. Przyszedł, aby ją wypełnić. Jest Mesjaszem, który spełnia wszystkie obietnice Boga, jest ostatecznym Słowem Boga, odpowiedzią Boga na życie człowieka. Więcej - Zbawicielem, objawił się jako Syn Boży”. I jeszcze jeden cytat ks. Skrzypczaka: „My wierzymy, że chrześcijaństwo jest dopełnieniem wiary Izraela”.

Podpisując się obiema rękami pod przytoczonym wyżej nauczaniem zastanawiam się, czy chrześcijanie, okazując otwarcie, zrozumienie, wrażliwość, życzliwość i poszanowanie wobec żydów, wobec ich wiary i naznaczonej Zagładą historii, a także akcentując to, co jest wspólnym dziedzictwem, mogą oczekiwać na wzajemność?

2013-07-18 10:32

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mocniejsi od strachu

Są świadectwem ofiary poniesionej przez Polaków dla ratowania Żydów. Czasem bezimienni. Spaleni żywcem czy zakopani w zbiorowych mogiłach. Bez krzyża. Bez pamięci potomnych. Nieopisani w historii.

Ilu ich jest? Do dzisiaj nie wiadomo. Instytut Pamięci Narodowej odnotowuje blisko 20 tys. Ale na ile będą to pełne źródła – nie wiadomo. Po wojnie pierwszeństwo mieli żyjący.

CZYTAJ DALEJ

Bp Przybylski do nowych diakonów: bądźcie mądrzy mądrością Boga, a nie świata

– Dzisiaj bardzo potrzeba mądrych diakonów w tym świecie takim rozbitym, relatywnym. Bądźcie mądrzy mądrością Boga, mądrością Bożych przykazań, a nie mądrością tego świata. Bądźcie mądrzy mądrością Kościoła, a nie jakąś własną mądrością – powiedział bp Andrzej Przybylski.

Biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej 11 maja w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie udzielił święceń diakonatu trzem seminarzystom Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Częstochowie.

CZYTAJ DALEJ

Kościół świdnicki ma czterech nowych diakonów

2024-05-11 15:00

[ TEMATY ]

Świdnica

święcenia diakonatu

bp Adam Bałabuch

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

W przeddzień uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego, w sobotę 11 maja, w katedrze świdnickiej odbyła się uroczysta liturgia, podczas której bp Adam Bałabuch udzielił święceń diakonatu czterem świdnickim alumnom.

W gronie wybranych przez Kościół do posługi diakona znaleźli się: Jakub Dominas z parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wałbrzychu, Marcin Dudek z parafii Miłosierdzia Bożego w Bielawie, Aksel Mizera z parafii Matki Bożej Królowej Polski i św. Maternusa w Stroniu Śląskim, Piotr Kaczmarek z parafii Św. Jakuba Apostoła w Małujowicach z archidiecezji wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję