Reklama

Wiadomości

Piontkowski: bezpośredniej relacji między nauczycielem a uczniem nie zastąpi nawet najnowocześniejsza technika

Pandemia pokazała, że bezpośredniej relacji między mistrzem nauczycielem, a jego uczniem nie zastąpi nawet najnowocześniejsza technika – powiedział w piątek wiceszef MEiN Dariusz Piontkowski. Wskazał, że rząd przeznaczył kilka miliardów złotych na modernizację szkół.

[ TEMATY ]

edukacja

Joanna Szałata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Dniu Edukacji Narodowej wiceminister Piontkowski był gościem Programu I Polskiego Radia. Wiceszef MEiN pytany, jaki powinien być idealny nauczyciel, odpowiedział, że tradycyjny model polega na relacji mistrz-uczeń i taki powinien obowiązywać.

"Powinien starać się, by jego zajęcia były ciekawe, docierać różnymi metodami do uczniów, bo ma różnych uczniów w różnych szkołach i dostosowywać do współczesnych metod i możliwości przekazu" – podkreślił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wiceminister wskazywał, że w ostatnim czasie bardzo dużo środków z budżetu państwa zostało przeznaczonych na wyposażenie szkół i potrzeby nauczycieli. "Nigdy jeszcze tak dużo pieniędzy, kilka miliardów złotych, nie poszło na modernizację szkół, na ich wyposażenie, chociaż jest to zadanie własne samorządów" – zaznaczył.

Jak dodał, to wiązało się też z czasem pandemii i przejściem na naukę zdalną. "To pokazało, że tej bezpośredniej relacji między mistrzem nauczycielem, a jego uczniem nie zastąpi nawet najnowocześniejsza technika. Ona powinna wspomagać pracę nauczyciela, ale nie może zastąpić bezpośredniego kontaktu" – powiedział Piontkowski.

Przypomniał, że rząd podnosi pensje nauczycieli. "Uważamy, że zawód nauczyciela jest zawodem szczególnym i bardzo potrzebnym. To przecież nauczyciele wraz z rodzicami doprowadzają do tego, że młodzi ludzie przygotowują się do dorosłego życia. Najlepiej jakby idee, które przekazują były te same" – powiedział.

Wskazał, że w ciągu 7 lat wynagrodzenia większości nauczycieli wzrosły o 36 proc. "W przypadku nauczycieli rozpoczynających pracę o ponad 50 proc. Kolejna podwyżka wynagrodzeń czeka nas od stycznia przyszłego roku. Tak jak cała sfera budżetowa, nauczyciele będą mieli dodatkowe około 8 proc. Nauczyciel dyplomowany będzie miał pensję zasadniczą ponad 4,5 tys. zł, jego średnie wynagrodzenie, składające się z kilku elementów, (wyniesie) ponad 7,3 tys." – dodał wiceminister.

Reklama

Odnosząc się do postulatów Związku Nauczycielstwa Polskiego, dotyczących m.in. 20-procentowego wzrostu wynagrodzeń w roku 2022 dla wszystkich pracowników szkolnictwa wyższego i nauki, Piontkowski ocenił, że są one nierealne.

Zwrócił uwagę, że wojna i kłopoty energetyczne spowodowały, że priorytetem jest teraz bezpieczeństwo.

Od 8 do 14 października w pobliżu gmachu Ministerstwa Edukacji i Nauki, przy placu na Rozdrożu w Warszawie, działa zorganizowane przez Związek Nauczycielstwa Polskiego całodobowe miasteczko edukacyjne. Jego uczestnicy rozmawiają o problemach polskiej edukacji. Główne hasło miasteczka to "Edukacja jest najważniejsza". W każdym dniu debata w miasteczku toczy się wokół głównego tematu.

Oprócz postulatów wzrostu wynagrodzeń ZNP wnioskuje też o ustawowe powiązanie wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami akademickimi z wynagrodzeniami zasadniczymi nauczycieli akademickich. Ostatnim z postulatów jest żądanie systemowego, corocznego zwiększania nakładów finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę o 0,3 proc. PKB do 3 proc. PKB.

15 października przed siedzibą Ministerstwa Edukacji i Nauki w Warszawie ZNP wraz z innymi związkami zawodowymi zorganizuje pikietę, podczas której zostaną przedstawione rekomendacje płynące z miasteczka edukacyjnego.(PAP)

Autorka: Karolina Kropiwiec

kkr/ joz/

2022-10-14 08:54

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wlk. Brytania: reforma szkolnictwa wesprze szkoły katolickie

[ TEMATY ]

Wielka Brytania

edukacja

skeeze.pixabay.com

„Pragnę usunąć przeszkody, które ograniczają otwieranie szkół katolickich” – zadeklarowała nowa premier Wielkiej Brytanii. Theresa May przedstawiła reformę edukacji na poziomie gimnazjum, dużo miejsca poświęcając szkołom wyznaniowym. Stanowią one bowiem aż jedną trzecią wszystkich brytyjskich placówek oświatowych.

Szkoły katolickie to aż 10 proc. wszystkich szkół publicznych w Wielkiej Brytanii, a ich ocena przez organizację ewaluacji placówek edukacyjnych Ofsted zwykle mieści się między „dobrą” a „nadzwyczajną”. Są one bardzo popularne i zazwyczaj otrzymują więcej podań o przyjęcie, niż mają miejsc.

CZYTAJ DALEJ

Jak działa Duch Święty?

No właśnie, w co wierzę albo lepiej – w Kogo? Na ile my, dorośli, pamiętamy jeszcze prawdy, które stanowią fundament naszej wiary? A może trzeba je sobie przypomnieć – krok po kroku? Jak niegdyś na lekcjach religii...

Przytoczę historię o pewnym chłopcu – trudno powiedzieć, czy wydarzyła się ona naprawdę. Otóż ten chłopiec poszedł kiedyś do spowiedzi. Nie był jednak rozmowny podczas tej spowiedzi, powiedział tylko: „Niech ksiądz mi przebaczy, ponieważ zgrzeszyłem: obrzucałem błotem i kamieniami autobusy i pociągi oraz nie wierzę w Ducha Świętego”. Jak by nie patrzeć na tę historię, jedno wydaje mi się bardzo naiwne, a nawet wręcz głupie: nie wierzyć w Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: 5. Ogólnopolska Pielgrzymka Kobiet

2024-05-19 18:32

[ TEMATY ]

Jasna Góra

kobieta

Jasna Góra/Facebook

Do kształtowania chrześcijańskiego feminizmu w świecie - „by swoją kobiecą inność, wyjątkowość podkreślać i nią żyć” zachęcał na Jasnej Górze uczestniczki 5. Ogólnopolskiej Pielgrzymki Kobiet bp Artur Ważny z Sosnowca. Spotkanie odbyło się w uroczystość Zesłania Ducha Świętego i było czasem uczenia się ufności Bogu. Przebiegało pod hasłem: „Pójdę ufna za Tobą” a jedną z „bohaterek” spotkania była św. s. Faustyna Kowalska, którą przybliżyła s. Gaudia Skass ze Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia.

Mszy św. w kaplicy Matki Bożej przewodniczył bp Artur Ważny, sosnowiecki biskup diecezjalny. W homilii zachęcał do przyjaźni z Duchem Świętym, by tak jak w życiu Maryi, stawał się On reżyserem i naszego życia, tym, który chce nas prowadzić, pokazać pomysł Boga na nasze życie. A jedną z wielu Jego ról jest odszukiwanie i odnajdowanie nas dla Boga, co szczególnie ukazuje Jezus w przypowieściach o odnalezionym synu marnotrawnym, odnalezionej owcy i odnalezionej drachmie. Bp Ważny przypomniał, że w kobiecie, która szukała i odnalazła zgubioną drachmę, Ojcowie Kościoła widzieli właśnie Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję