Reklama

Głos z Torunia

Siewcy przyszłości

Niedziela toruńska 3/2014, str. 5

[ TEMATY ]

biblioteka

Helena Maniakowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

HELENA MANIAKOWSKA: – Jakie były koleje losu zanim Ksiądz został dyrektorem Biblioteki i Centrum Dialogu im. Jana Pawła II?

KS. DR BOGUSŁAW DYGDAŁA: – Moje kapłańskie powołanie rodziło się powoli w mojej rodzinnej parafii pw. Matki Bożej Zwycięskiej w Toruniu. Tam, dzięki księżom wikariuszom, coraz bardziej angażowałem się w życie Kościoła, przede wszystkim w grupie młodzieży oazowej, gdzie wzrastałem duchowo, m.in. dzięki wyjazdom na rekolekcje. Wikariuszami byli wówczas ks. Sylwester Dober, a następnie ks. Andrzej Piesik. Potem przyszła decyzja wstąpienia do Seminarium Duchownego w Pelplinie. W trakcie mojej nauki dokonany został podział diecezji, więc po 3 latach w seminarium pelplińskim byłem świadkiem powstawania i pierwszych lat funkcjonowania seminarium w Toruniu. Kiedy już zostałem kapłanem, moim pierwszym miejscem pracy była parafia Matki Bożej Królowej Polski na Rubinkowie w Toruniu. Oprócz podstawowych obowiązków parafialnych angażowałem się w pracę z dziećmi i młodzieżą. Bardzo sobie cenię to doświadczenie. W tym samym czasie odbywałem studia specjalistyczne z historii, zwieńczone doktoratem. W pracy naukowej zająłem się dziejami parafii diecezji chełmińskiej w okresie przedrozbiorowym.

Reklama

– Jakie są plany rozwojowe Biblioteki i Centrum Dialogu? Czy można powiedzieć, że biblioteka jest jedną z największych na terenie Polski północnej?

– Po obronie doktoratu przyszła propozycja od bp. Andrzeja Suskiego, żeby zająć się biblioteką i od 4 lat jestem dyrektorem Biblioteki Diecezjalnej. Podjęliśmy współpracę z Biblioteką Uniwersytecką UMK i weszliśmy w komputerowy system biblioteczny „Horizon”. Obecnie nasz katalog można przeszukiwać on-line z dowolnego miejsca na świecie. Po podpisaniu umowy z centralnym katalogiem akademickim NUKAT, nasz księgozbiór stał się zauważalny w skali kraju. Następnie była przeprowadzka zbiorów do nowego gmachu Centrum Dialogu zbudowanego w latach 2011-2012 r. Budynek ten powstał przy znaczącym wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz dzięki pomocy miasta Torunia. Książki są tu udostępniane bezpośrednio w tzw. wolnym dostępie. Co ważne, z biblioteki mogą korzystać nie tylko klerycy czy studenci, lecz także wszyscy wierni świeccy naszej diecezji – serdecznie więc zapraszam. Ilością zbiorów nie dogonimy największych bibliotek Torunia, jak choćby Biblioteki Uniwersyteckiej czy Książnicy Kopernikańskiej. Mamy tylko pewien profil zbiorów – teologiczny i z historii Kościoła, i tu staramy się nie tyle iść w ilość, ile w jakość. Posiadamy wiele pozycji, które są w Polsce trudno dostępne. W budynku Centrum Dialogu mamy także 2 nowoczesne sale konferencyjne, w których są organizowane różne sympozja i spotkania.

– „Kościół jest stróżem przeszłości, piastunem teraźniejszości i siewcą przyszłości” to słowa Henryka Sienkiewicza wyryte na cokole jego pomnika przy Centrum Dialogu. Czy czuje Ksiądz wagę tych słów realizowanych w Centrum?

– Te słowa Henryka Sienkiewicza zapisane przez niego podczas wizyty w katedrze w Płocku miały oddawać znaczenie Kościoła w dziejach naszego narodu. Mam wrażenie, że w sposób szczególny realizują się właśnie w naszym Centrum, gdzie poprzez lekturę książek naukowych czy organizowane konferencje, cały czas siejemy w przyszłość. Dzisiaj coraz częściej spotyka się opinie, że w dobie Internetu, książki tracą na swoim znaczeniu. Nie do końca jest to prawdą. Z pewnością w sieci można bardzo szybko i bez wysiłku znaleźć informację praktycznie na każdy temat. Jest to jednak często wiedza bardzo powierzchowna, krótka i kopiowana w wielu miejscach, będąca jedynie pierwszym przybliżeniem danego zagadnienia. Jednak Internet nie zastąpi informacji, którą można znaleźć w bibliotece. Cały czas jest wydawanych dużo nowych pozycji, ukazujących wiele zagadnień znacznie bardziej szczegółowo niż to można znaleźć w sieci. Tak więc zapraszam też do Biblioteki w Centrum Dialogu, a dodatkowe informacje o naszych zbiorach oraz bieżącej działalności można znaleźć na stronie internetowej: www.bibdiec.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-01-16 15:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biblioteka Archidiecezjalna otwarta

Niedziela wrocławska 43/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

biblioteka

Wrocław

budowa

Łukasz Romańczuk

Biblioteka mieści się na pl. Katedralnym

Biblioteka mieści się na pl. Katedralnym

Znajduje się tam Księga Henrykowska, 7700 starych woluminów oraz wiele innych cennych zbiorów. Jej budowa trwała 8 lat.

Poświęcenia budynku dokonał abp Józef Kupny, metropolita wrocławski. Wyrażając radość z podjętych prac oraz dziękując za przygotowanie uroczystości, powiedział: – Cieszę się z tego, że mogłem poświęcić ten gmach. Chciałbym wszystkim podziękować za udział, bo jest to bardzo ważne wydarzenie w życiu naszej archidiecezji, a także Wrocławia – mówił. Metropolita wrocławski zaznaczył potrzebę miejsca, jakim jest budynek Biblioteki Archidiecezjalnej, do prowadzenia badań naukowych.
CZYTAJ DALEJ

Niezwykła filiżanka, wielka pomoc

2025-02-04 12:17

[ TEMATY ]

biskup

bp Damian Muskus

Damian A. Muskus/Facebook

Niewielka filiżanka do espresso stała się bohaterką licytacji, która przeszła do historii. Biskup Damian Muskus chcąc wesprzeć aukcje charytatywną na zakup bezpiecznego samochodu dla niepełnosprawnych dziewczynek Marysi i Ani z Konar wystawił na licytację nowy model filiżanki, który dla potrzeb akcji charytatywnych zamówił w Fabryce Porcelany w Ćmielowie.

Podziel się cytatem Jednak to nie koniec tej niezwykłej historii. Drugim bohaterem tej aukcji okazał się Ks. Jarosław Chlebda, który, mimo że przegrał licytację filiżanki, postanowił przekazać znaczną darowiznę na konto dziewczynek. Dzięki jego hojności cena filiżanki ostatecznie wzrosła do rekordowych 10 577 zł.
CZYTAJ DALEJ

Porządkowanie zbiorów

2025-02-05 11:36

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Archiwum Diecezji Sandomierskiej w 2024 r. już po raz szósty podjęło działania mające na celu porządkowanie swojego zasobu archiwalnego.

Zadanie pod nazwą „Opracowanie zasobu archiwalnego i przygotowanie inwentarza w postaci elektronicznej zbiorów Archiwum Diecezji Sandomierskiej 1818-2023 – Etap 6” zrealizowane zostało w ramach programu Wspieranie Działań Archiwalnych, organizowanego przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych ze środków przekazanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Całkowity koszt zadania wyniósł 39 256,10 zł, z czego dofinansowanie stanowiło kwotę 35 073 zł.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję