Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Po raz 20. w stolicy polskiej kolędy

Koncertem galowym w sanktuarium Polskiej Golgoty Wschodu na będzińskim osiedlu Syberka zakończyła się jubileuszowa, 20. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika. W niedzielne popołudnie, 19 stycznia kilkutysięczna publiczność przeżyła wspaniałą muzyczną ucztę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Publiczność miała co podziwiać i co oklaskiwać – nie tylko najciekawsze aranżacje bożonarodzeniowych pieśni, ale także zrealizowaną z dużym scenicznym rozmachem oprawę artystyczną festiwalu. A wykonawcy zapewnili najlepsze wykonania polskich kolęd i pastorałek – tradycyjnych, jak i ożywionych nową aranżacją, czy też powstałych specjalnie na potrzeby tego wyjątkowego przedsięwzięcia.

Jubileusz skłania do refleksji nad tym co minęło i zobowiązuje do podsumowań. Reżyser gali koncertowej Dariusz Wiktorowicz – dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie zabrał uczestników koncertu we wzruszającą podróż w czasie, dzięki której przed ich oczami stanęła historia, a w niej osoby tworzące będziński festiwal i miejsca z nim związane. A „Kolęda dla nieobecnych” przypomniała tych, którzy odeszli w minionych 20 latach, a którzy stanowili ważną cząstkę festiwalu. Jubileuszowa edycja Festiwalu Kolęd i Pastorałek została dodatkowo wzbogacona o sympozjum naukowe zatytułowane „Kolędy i pastorałki w kulturze polskiej”, zorganizowane wspólnie z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W czasie 20. Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika w Będzinie wystąpiło ok. 1,5 tys. wykonawców. Najmłodsza uczestniczka miała zaledwie sześć lat. Przed publicznością kolędy śpiewali zarówno soliści, duety, jak i chóry, a także zespoły. Wśród wykonawców, poza najlepszymi zespołami bieżącej edycji znaleźli się także laureaci poprzednich edycji festiwalu, a wśród nich Piotr Lempa, śpiewający basem na scenach całej Europy, który przyjechał do Będzina specjalnie z Londynu.

Reklama

Laureatów tegorocznej edycji Festiwalu Kolęd i Pastorałek wybrało jury pod przewodnictwem dr. Michała Sławeckiego (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie), wspieranego przez prof. Martę Kierską-Witczak (Akademia Muzyczna we Wrocławiu) oraz ks. dr. Pawła Sobierajskiego (Akademia Muzyczna w Katowicach).

Grand Prix 20. Międzynarodowego Festiwalu Kolęd i Pastorałek im. ks. Kazimierza Szwarlika otrzymał chór „Kraj rodzinny” z Domu Polskiego w Baranowiczach na Białorusi.

2014-01-30 09:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gdańsk: jutro rozpoczyna się Festiwal Actus Humanus Resurrectio

[ TEMATY ]

festiwal

Starscream/pl.wikipedia.org

Wejście do Ratusza. Nad nim znajduje się znana płaskorzeźba przedstawiająca lwy chroniące herb miasta, z których jeden ma odwróconą głowę w stronę Złotej Bramy

Wejście do Ratusza. Nad nim znajduje się znana płaskorzeźba przedstawiająca lwy chroniące herb miasta, z których jeden ma odwróconą głowę w stronę Złotej Bramy

Najwybitniejsi na świecie przedstawiciele wykonawstwa historycznego i najciekawsi polscy artyści wystąpią na rozpoczynającym się jutro w Gdańsku Festiwalu Actus Humanus Resurrectio. W programie największego w naszym kraju festiwalu muzyki dawnej znalazło się dziesięć koncertów z arcydziełami muzyki od średniowiecza po późny barok. Festiwal będzie pięknym i głęboko poruszającym wprowadzeniem w czas zadumy Wielkiego Tygodnia i radości świąt Wielkiej Nocy – zapowiadają organizatorzy.

Magnesem, który przyciągnie do Gdańska wielbicieli muzyki barokowej będzie wykonanie Mszy h-moll Johanna Sebastiana Bacha przez zespół Gabrieli Consort & Players i charyzmatycznego angielskiego dyrygenta Paula McCreesha (28 marca).

CZYTAJ DALEJ

Wzór pracowitości i pobożności

Niedziela sosnowiecka 18/2021, str. IV

[ TEMATY ]

św. Zyta

Piotr Lorenc/Niedziela

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Wizerunek św. Zyty w sosnowieckiej bazylice katedralnej

Święta Zyta jest znana w diecezji z przepięknego ołtarza w sosnowieckiej bazylice katedralnej, którego konserwacja jest właśnie na ukończeniu.

Neobarokowy, drewniany ołtarz św. Zyty jest polichromowany i złocony. Między dwoma kolumnami znajduje się obraz św. Zyty. W środku zwieńczenia nastawy jest ozdobny kartusz z monogramem Matki Bożej. Po bokach są ustawione dwie figury: św. Barbary i św. Łucji. Ołtarz jest dziełem Pawła Turbasa i powstał w latach 1904–1906. – Od ponad roku ołtarz przechodzi kapitalny remont. Zdemontowane elementy snycerki trafiły do krakowskiej pracowni Aleksandra Piotrowskiego „Rearte”, gdzie zostały poddane gruntownej konserwacji. Natomiast mensa ołtarza pozostała w katedrze i była odnawiana na miejscu. Mieliśmy takie założenie, że remont miał być zakończony na Wielkanoc 2020 r., ale z powodu pandemii i kwarantanny, którą przechodzili kolejni pracownicy, tempo prac uległo nieznacznemu opóźnieniu – wyjawia kulisy renowacji ks. Jan Gaik, proboszcz parafii katedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję