Reklama

Wiara

Codzienne rozważania do Ewangelii

Czy staję po stronie prawdy?

Rozważania do Ewangelii J 7, 40-53.

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Agata Kowalska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sobota, 5 kwietnia. Wielki Post

• Jr 11, 18-20 • Ps 7 • J 7, 40-53

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wśród tłumów słuchających Jezusa odezwały się głosy: «Ten prawdziwie jest prorokiem». Inni mówili: «To jest Mesjasz». Jeszcze inni mówili: «Czyż Mesjasz przyjdzie z Galilei? Czyż Pismo nie mówi, że Mesjasz będzie pochodził z potomstwa Dawidowego i z miasteczka Betlejem?» I powstało w tłumie rozdwojenie z Jego powodu. Niektórzy chcieli Go nawet pojmać, lecz nikt nie odważył się podnieść na Niego ręki. Wrócili więc strażnicy do kapłanów i faryzeuszów, a ci rzekli do nich: «Czemuście Go nie pojmali?» Strażnicy odpowiedzieli: «Nigdy jeszcze nikt nie przemawiał tak, jak Ten człowiek przemawia ». Odpowiedzieli im faryzeusze: «Czyż i wy daliście się zwieść? Czy ktoś ze zwierzchników lub faryzeuszów uwierzył w Niego? A ten tłum, który nie zna Prawa, jest przeklęty ». Odezwał się do nich jeden spośród nich, Nikodem, ten, który przedtem przyszedł do Niego: «Czy Prawo nasze potępia człowieka, zanim go wpierw przesłucha i zbada, co czyni?» Odpowiedzieli mu: «Czy i ty jesteś z Galilei? Zbadaj, zobacz, że żaden prorok nie powstaje z Galilei». I rozeszli się każdy do swego domu.

Reklama

Wśród słuchaczy Jezusa powstaje spór o Jego godność. Podział ten dotyczy najpierw tłumu. Podczas gdy jedni uważają Go za proroka i Mesjasza, drudzy – powołując się na Pismo Święte – przeczą temu, sądząc, że urodził się w Nazarecie. Brak lepszej znajomości Jezusa jest dla nich przeszkodą we właściwej ocenie Jego tożsamości. Słudzy, którzy pilnowali porządku na terenie świątyni, chcieli Go pojmać. Ostatecznie jednak, zdumieni sposobem Jego nauczania, nie odważyli się na ten krok. Fakt ten jeszcze bardziej niż słowa, świadczy o tym, kim jest Jezus i że Jego losy są w ręku Wszechmocnego. Kontrowersje dotyczące osoby Jezusa pojawiają się nie tylko pomiędzy tymi, którzy „nie znają się na Piśmie Świętym i teologii”, ale ujawnia się również w kręgu wykształconych faryzeuszy. Okazuje się nieprawdą stwierdzenie żydowskich zwierzchników religijnych, że powodem uznania przez niektórych Jezusa za proroka i Mesjasza jest ich niewiedza i brak znajomości Pisma Świętego. W obronie Jezusa staje bowiem Nikodem – jeden z uczonych faryzeuszy. Domaga się zgodnego z procedurami żydowskiego prawa zbadania całej prawdy. Zostaje jednak wyśmiany przez innych „uczonych w Piśmie” stwierdzeniem, że „żaden prorok nie powstaje z Galilei”. Tymczasem to oni się mylą. Właśnie z Galilei pochodził prorok Jonasz (2 Krl 14, 25), a według Talmudu, który zawiera naukę żydowskich rabinów, nie ma w Izraelu miasta, z którego nie pochodziłby prorok (Sukka 27b). W Nikodemie widać szczere pragnienie poszukiwania prawdy. Jest gotowy narazić się swoim kolegom, może nawet stracić ich przychylność i uznanie w obronie tego, co autentyczne. A ja? Jak zachowuję się w podobnych sytuacjach? Czy staję po stronie prawdy? Czy lenistwo, obojętność, pragnienie świętego spokoju, albo chęć uznania przez innych, nie stępiają mojego sumienia i nie hamują mnie w uczynieniu czegoś konkretnego dla prawdy i sprawiedliwości?

J.G.

ROZWAŻANIA NA ROK 2025 DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!: "Żyć Ewangelią 2025".

2025-03-10 13:35

Oceń: +50 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Królować z Chrystusem to służyć tym, których Pan stawia na naszej drodze

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 18, 33b-37.

Niedziela, 24 listopada. Uroczystość Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie z „check and balance”?

2025-04-19 10:26

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Ostatnie lata w polskiej polityce to eksplozja zamiany pojęć. Weźmy choćby tzw. populizm. Zgodnie z definicją (z łac. populus „lud”) jest to zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”.

Mimo iż jest to łatka przyklejana przez obóz lewicowo-liberalny konserwatystom, tak naprawdę jest to mechanizm przez nich samych coraz intensywniej stosowany. W naszym kraju widać to choćby przy okazji kolportowania narracji, zgodnie z którą Prawo i Sprawiedliwość to elita biznesowo-polityczna, którą trzeba „odsunąć od władzy” i odebrać pieniądze, którymi „się nachapali”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję