Reklama

Kościół

Dramat liturgiczny z XIII w. o życiu i męce Jezusa wystawią artyści w Olsztynie

Dramat liturgiczny o życiu Jezusa i męce Pańskiej według średniowiecznego rękopisu wystawiony zostanie w piątek w Olsztynie. Przedstawienie ze śpiewanymi dialogami oparte na chorale gregoriańskim wykonają artyści skupieni wokół Scholi Węgajty.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak wyjaśnił PAP dyrektor artystyczny Scholi Węgajty reżyser Wolfgang Niklaus, Ludus Passionis, czyli "Gra o męce Pańskiej", to dramat liturgiczny z XIII w. To najstarsze przedstawienie pasji średniowiecznej Europy.

Przedstawienie zawiera ewangeliczne sceny z życia i męki Jezusa Chrystusa. Widzowie obejrzą teatr stacyjny, w którym poszczególne sceny dotyczą między innymi: powołania apostołów Piotra i Andrzeja, wieczerzy u Zacheusza, nawrócenia Marii Magdaleny, wskrzeszenia Łazarza, wjazdu do Jerozolimy. Pasyjne sceny będą dotyczyć wydania, pojmania, sądu i ukrzyżowania Jezusa, z końcową sceną lamentu Marii oraz śmierci Jezusa na Krzyżu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jak wyjaśnił Wolfgang Niklaus, dramat liturgiczny jest inną historycznie formą widowiska niż misteria, tak popularne w okresie Wielkiego Tygodnia.

"Widowiska religijne rozwijały się w dwóch formach: najpierw w średniowieczu właśnie jako dramat liturgiczny, związany ściślej z liturgią, gdzie aktorami byli przede wszystkim duchowni sprawujący obrzędy kultu religijnego, a później w epoce renesansu jako misteria - które można nazwać parateatralną formą, przejętą przez świeckich aktorów związanych z cechami czy bractwami" - podkreślił.

Reklama

W dramatach liturgicznych postaci ewangeliczne powierzano duchownym, główne role - najlepszym śpiewakom. Postaci kobiece mogły odtwarzać siostry z zakonów żeńskich. Przedstawienie jest oparte na chorale gregoriańskim - jednogłosowym śpiewie liturgicznym.

Schola Węgajty działająca w gminie Jonkowo pod Olsztynem ma w swoim repertuarze Ludus Passionis od 2003 roku. Wykonawcy to 26 śpiewaków z Polski, Estonii, Niemiec, Białorusi i Ukrainy. W przedstawieniu bierze udział także grupa dzieci.

"Tak jak inne przedstawienia, Ludus Passionis dojrzewał wraz z nami. Choć forma sceniczna jest niezmienna, my jako wykonawcy jesteśmy bogatsi o doświadczenie życiowe”- podkreślił.

Autorem opracowania muzycznego Ludus Passionis jest francuski muzykolog i śpiewak Marcel Péres. Dokonał on rekonstrukcji manuskryptu muzycznego ze zbioru Carmina Burana z bawarskiego klasztoru benedyktyńskiego.

Przedstawieniem Ludus Passionis Schola Węgajty kończy obchody jubileuszu 30-lecia. W sobotę Schola organizuje spotkanie dla chętnych w swojej siedzibie, w ośrodku teatralnym Węgajty pod Olsztynem. Podczas warsztatów artyści opowiedzą, jak pracowali nad średniowiecznymi dramatami. Spotkanie pomyślane jest jako interdyscyplinarna wymiana doświadczeń pomiędzy aktorami i śpiewakami Scholi Węgajty oraz studentami, młodymi twórcami z Olsztyna i twórcami lokalnymi.

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

38-latek odpowie za uszkodzenie 201 nagrobków

[ TEMATY ]

Olsztyn

youtube.pl/RadioOlsztynTV

Intensywna praca policjantów doprowadziła już po kilku godzinach od zdarzenia do ustalenia i zatrzymania sprawcy zniszczenia 201 nagrobków na olsztyńskim cmentarzu. 38-letni mężczyzna usłyszał już zarzut znieważenia miejsca pochówku w związku ze zniszczeniem mienia.

Zgodnie z kodeksem karnym grozi mu teraz kara do 5 lat pozbawienia wolności. Prokurator złożył wniosek o zastosowanie wobec sprawcy przestępstwa środka zapobiegawczego w postaci tymczasowego aresztowania.
CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję