Reklama

Głos z Torunia

Kambodża – kraj daleki, kraj bliski

Niedziela toruńska 22/2014, str. 6

[ TEMATY ]

spotkanie

Helena Maniakowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Centrum Dialogu Społecznego im. Jana Pawła II w Toruniu 7 maja odbyło się spotkanie Klubu Inteligencji Katolickiej, podczas którego Katarzyna Polak, Solida Lim i jego żona Anna Lim w licznych slajdach zaprezentowali Kambodżę. Wyjazd tych osób z Wydziału Sztuk Pięknych UMK miał na celu nawiązanie kontaktów naukowych oraz rozpoznanie stanu zachowania ogromnego obrazu przedstawiającego martyrologię mieszkańców Kambodży, znajdującego się w Muzeum Ludobójstwa Tuol Sleng w Phnom Penh (miejsce wpisane na listę dziedzictwa UNESCO). Autorem obrazu powstałego w 1988 r. był Vann Nath – artysta, który przeżył to więzienie. W Kambodży obraz traktowany jest jako pamiątka narodowa. Stan zachowania dzieła (ok. 6x3 m) był tragiczny. Zostało ono zaatakowane przez termity i zniszczone w stopniu niespotykanym.

Zaprezentowano slajdy przedstawiające Phnom Penh, egzotyczne krajobrazy, a także wioski z charakterystycznymi domami na palach i plantacjami. Tylko w tym kraju rośnie palma cukrowa, z której kwiatostanów pozyskuje się sok do produkcji cukru palmowego. Palma cukrowa jest źródłem włókien, wykorzystuje się też jej owoce, liście i drewno. Z kolei niedojrzałe owoce palmy kokosowej – orzechy kokosowe – są źródłem popularnego napoju. Ciekawostką było to, że w kuchni kambodżańskiej nie stosuje się nabiału (poza jajkami). Słuchacze zostali poczęstowani deserem przygotowanym na bazie cukru palmowego, mleka kokosowego, bananów i tapioki. Można było też obejrzeć ręcznie tkany jedwab, pojemniczki i łyżkę z drewna palmowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Kambodży społeczeństwo uważa studia i znajomość języków obcych za niezbędne do osiągnięcia wyższej pozycji społecznej. Solida Lim pochodzący z Kambodży, uzyskując stypendium zagraniczne na studia, marzył o kraju, w którym ludzie kochają pokój i Pana Boga. Los padł na Polskę. Pochodząc z Kościoła podziemnego, do Polski przyjechał jako człowiek wierzący w Chrystusa. Przyjął wszystkie sakramenty w Toruniu. Na Wydziale Sztuk Pięknych studiował konserwację zabytków, potem podjął pracę nad doktoratem. Poślubił Annę, także studentkę konserwacji, i pozostał w Polsce.

Na zakończenie Solida Lim przedstawił zwyczaje związane z tradycyjnym ślubem i weselem khmerskim. Podkreślił, że przed ślubem konieczna jest zgoda rodziców obu stron. Ceremonia wymaga ogromnych przygotowań, trwa przynajmniej 2 dni i odbywa się w domu panny młodej, a wesele w specjalnych domach weselnych. Goście w prezencie wręczają nowożeńcom koperty z pieniędzmi. Nowożeńcy i ich rodzice obdarowują mnichów buddyjskich prowadzących modlitwy w czasie ceremonii. Wręczają im szaty, pieniądze, naczynia, a także herbatę, cukier itp. Ilustrujące wykład slajdy pokazywały stoły z dekoracjami z kwiatów lotosu i owoców, nowożeńców i gości weselnych ubranych w piękne w kroju i kolorystyce ubrania, usłyszeć można było również fragmenty weselnych kompozycji muzycznych. Solida Lim podkreślił też ogromne znaczenie rodziny w Kambodży. Krewni wzajemnie otaczają się pomocą. Warto dodać, że Khmerowie z ogromnym szacunkiem traktują ludzi starszych.

2014-05-29 10:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Warszawa: spotkanie odpowiedzialnych za ruchy i stowarzyszenia

[ TEMATY ]

spotkanie

stowarzyszenie

stowarzyszenie

ruch

Archiwum Główne Ruchu Światło-Życie

Najpierw trzeba pozyskiwać młodych dla Chrystusa, później dla Kościoła i różnych zaangażowań apostolskich – powiedział delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich, bp Adam Wodarczyk. W Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski odbyło się spotkanie księży odpowiedzialnych w diecezjach za ruchy i stowarzyszenia katolickie, oraz asystentów Diecezjalnych Rad Ruchów i Stowarzyszeń Katolickich. Jednym z pojmowanych tematów było młode pokolenie.

- Bez względu na różnego rodzaju analizy socjologiczne opisujące współczesną młodzież, nie możemy zapominać, że ewangelizacja, katechumenat, wprowadzenie w służbę w Kościele to najważniejsze funkcje ruchów i stowarzyszeń katolickich. Mogą zmieniać się metody działania, które z czasem dostosowuje się do mentalności danego pokolenia, ale sedno jest to wciąż to samo. Najpierw trzeba pozyskiwać młodych dla Chrystusa, później dla Kościoła i różnych zaangażowań apostolskich – powiedział bp Adam Wodarczyk.

CZYTAJ DALEJ

Nauczyciel życia duchowego

Święty Paweł VI uważał go za wzór do naśladowania dla wszystkich współczesnych księży cierpiących na kryzys tożsamości.

Święty Jan z Ávili urodził się w rodzinie szlacheckiej o korzeniach żydowskich. Już jako 14-latek studiował prawo na uniwersytecie w Salamance, a potem filozofię i teologię w seminarium w Alcalá. Od samego początku jednak chciał służyć biednym. Po śmierci swoich rodziców rozdał majątek ubogim, a na przyjęcie po święceniach kapłańskich zaprosił dwunastu żebraków i osobiście im usługiwał. Jego wielkim pragnieniem były misje w Ameryce, jednak na polecenie arcybiskupa Sewilli został misjonarzem ludowym. Głosząc misje w Andaluzji, katechizował dzieci, uczył dorosłych modlitwy, był gorliwym spowiednikiem. W 1531 r. trafił do więzienia inkwizycji, gdyż oskarżono go o herezję iluminizmu (przeświadczenie, że prawdę można poznać wyłącznie intuicyjnie, dzięki oświeceniu umysłu przez Boga). Po licznych interwencjach oczyszczono go jednak z zarzutów i został uwolniony. Założył m.in. uniwersytet w Baeza, na południu Hiszpanii. Powołał także do istnienia stowarzyszenie życia wewnętrznego. Prowadził korespondencję duchową m.in. z Ludwikiem z Granady, Ignacym Loyolą i Teresą z Ávili.

CZYTAJ DALEJ

Relikwie Męczenników Ugandyjskich powrócą z Rzymu do ojczyzny

2024-05-10 18:19

[ TEMATY ]

relikwie

Rzym

Uganda

www.glassisland.com

Relikwie dwóch spośród 22 katolickich Męczenników Ugandyjskich, przechowywane od 60 lat w Rzymie, powrócą do ojczyzny w roku 60. rocznicy ich kanonizacji. Chodzi o kości świętych: Karola Lwangi i Macieja Mulumby. Zawieziono je do Wiecznego Miasta w 1964 roku na uroczystości kanonizacyjne.

Ponieważ nie chcieli się wyrzec wiary w Chrystusa i uczestniczyć w homoseksualnych praktykach króla Bugandy, 22 rzymskich katolików i 23 anglikanów zostało zamordowanych w 1885 i 1886 roku na rozkaz monarchy, który obawiał się rozszerzania się wpływów chrześcijaństwa w swoim kraju.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję