Reklama

Kościół

"Jeremiasz" Karola Wojtyły w wykonaniu studentów JP2 Studies na Angelicum

19 maja 2025 r. w Rzymie, w kościele św. Dominika i Sykstusa, z okazji 105. rocznicy urodzin JP2 oraz 5. rocznicy powołania Instytutu Kultury św. Jana Pawła II, studenci podyplomowych studiów JP2 Studies wystawili sztukę teatralną na podstawie dramatu Karola Wojtyły „Jeremiasz”.

[ TEMATY ]

przedstawienie

Karol Wojtyła

Angelicum

JP2 Studies

Antoine Mekary / Instytut Kultury św. Jana Pawła II, Angelicum / Teologia Polityczna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na scenie, przed ołtarzem autorstwa mistrza Berniniego, wystąpili studenci m. in. z USA, Finlandii, Węgier, Kanady i Polski. Aktorzy przygotowywali się do roli, pod kierownictwem prof. Jarosława Kiliana, w ramach warsztatów teatralnych „JP2 Studies” na interdyscyplinarnych, rocznych studiach podyplomowych Instytutu Kultury św. Jana Pawła II.

„To było przeżycie metafizyczne” – mówił wcielający się w rolę Piotra Skargi, Seweryn Górecki. „Pomimo tego, że był to jeden z najwcześniejszych dramatów Karola Wojtyły, czuć było kunszt mistrza. To sztuka wielopoziomowa, podobna do średniowiecznych misteriów” – dodał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Antoine Mekary / Instytut Kultury św. Jana Pawła II, Angelicum / Teologia Polityczna

Inscenizacja dramatu była nawiązaniem do poszukiwań konspiracyjnego Teatru Rapsodycznego Mieczysława Kotlarczyka, z którym Karol Wojtyła był związany jeszcze jako student polonistyki w Krakowie. Jan Paweł II był nie tylko jednym z czołowych aktorów tego teatru, ale także przyczynił się do ukształtowania jego głównych idei. „Jeremiasz” to wczesny dramat Karola Wojtyły, napisany w pierwszych miesiącach niemieckiej okupacji. Sztuka jest intelektualnym zmaganiem młodego poety z tragicznym losem Polski podczas II wojny światowej, stawia pytania między innymi o źródła tożsamości wspólnoty.

Reklama

„Przyszły papież w swoim dziele przeczuwa kryzys Europy spowodowany odwracaniem się od swojej tożsamości. Nawiązuje przede wszystkim do biblijnej Księgi Jeremiasza, ale są też w sztuce obecne echa Słowackiego, Wyspiańskiego, Calderona i inspiracje mistyczna poezją św. Jana od Krzyża” – mówił reżyser spektaklu, prof. Jarosław Kilian.

Antoine Mekary / Instytut Kultury św. Jana Pawła II, Angelicum / Teologia Polityczna

Wystawienie dramatu Karola Wojtyły w ramach JP2 Studies prowadzonych przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II, jest wyczekiwanym każdego roku na ANGELICUM wydarzeniem kulturalnym, związanym ze świętowaniem rocznicy urodzin Jana Pawła II. Do tej pory rzymska publiczność obejrzała spektakle „Hiob”, „Brat naszego Boga” oraz „Tryptyk rzymski”.

Antoine Mekary / Instytut Kultury św. Jana Pawła II, Angelicum / Teologia Polityczna

5 lat Instytutu Kultury św. Jana Pawła II [St. John Paul II Institute of Culture]

Instytut Kultury św. Jana Pawła II został powołany w setną rocznicę urodzin Karola Wojtyły, na wydziale filozofii Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu – ANGELICUM w Rzymie. Obecnie Instytut to jedyny w Rzymie akademicki ośrodek badań i rozwoju dziedzictwa Jana Pawła II, który podejmuje interdyscyplinarną refleksję inspirowaną życiem i myślą św. Jana Pawła II nad najważniejszymi problemami współczesnego Kościoła i świata.

Instytucja powstała dzięki wsparciu prywatnych przedsiębiorców z Polski i jest współprowadzona przez Fundację Świętego Mikołaja, wydawcę Teologii Politycznej. Miejsce powołania Instytutu nie jest przypadkowe. Angelicum to jedna z czołowych uczelni katolickich na świecie, kształcąca przyszłe elity Kościoła - formację intelektualną zdobywają tu studenci z blisko stu krajów. To właśnie na rzymskim uniwersytecie Angelicum młody Karol Wojtyła w 1948 r. obronił doktorat poświęcony św. Janowi od Krzyża. Prawie 40 lat później, absolwentem tej samej uczelni został Robert Francis Prevost, dziś Papież Leon XIV.

Reklama

„To nie jest ośrodek skoncentrowany wyłącznie na badaniach historycznych. My chcemy myśleć wraz z Janem Pawłem II” - mówi dr Dariusz Karłowicz, jeden z inicjatorów powołania Instytutu, obecnie jego dyrektor programowy. “Nie przez przypadek Instytut jest częścią wydziału filozofii. Realizowane w tym miejscu studia, wykłady i projekty mają na celu próbę współmyślenia z Janem Pawłem II o najistotniejszych kwestiach kultury duchowej, a więc m.in.: o solidarności, miłosierdziu, sztuce chrześcijańskiej, miejscu Kościoła we współczesnym świecie, czy kryzysie duchowym Europy i rozmaitych problemach chrześcijaństwa” – dodaje Karłowicz.

Więcej na stronach:

angelicum.it/st-john-paul-ii-institute-of-culture/

teologiapolityczna.pl/instytutjp2

2025-05-21 14:16

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ks. Tomasz Podlewski o „medialnym papiestwie", Leonie XIV i Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II

Gościem majowego spotkania z cyklu „Życie na gigancie” w częstochowskim duszpasterstwie akademickim „Emaus” był ks. dr Tomasz Podlewski – kapłan archidiecezji częstochowskiej, który obecnie mieszka w Rzymie, pracując jako dyrektor biura prasowego Watykańskiej Fundacji Jana Pawła II. W poniedziałkowy wieczór 26 maja, licznie zebranym słuchaczom, na prośbę duszpasterza akademickiego ks. Michała Krawczyka, opowiedział on o swojej pracy i podzielił się rzymskim doświadczeniem czasu konklawe oraz wyboru i pierwszych celebracji Ojca Świętego Leona XIV. Poniżej przytaczamy fragmenty wypowiedzi ks. Podlewskiego.

W kontekście wyboru nowego papieża ks. Tomasz Podlewski mówił m. in.: „Dla mnie osobiście radość z wyboru nowego papieża to była radość podwójna. Najpierw bowiem, zanim na Placu Św. Piotra usłyszeliśmy konkretne nazwisko, wpierw w naszych uszach zabrzmiały znane wszystkim słowa Hamebus Papam. Dla mnie już same one były dostatecznym powodem wzruszenia, radości i wdzięczności wobec Boga. Przecież już sam fakt, że Kościół znowu ma papieża, jest w stanie napełnić serca katolików pokojem. I rzeczywiście tak było. Zdałem sobie sprawę, że ludzie wiwatują na cześć Ojca Świętego, nie wiedząc jeszcze, kto nim został. To była bardzo krótka i subtelna chwila, ale na mnie zrobiła wielkie wrażenie, dlatego starałem się ten moment jakoś uchwycić świadomością, objąć sercem i zachowuję go w pamięci bardzo żywo. Te słowa przyniosły nam wszystkim jasny przekaz: Łódź Piotrowa znowu ma kapitana! Na Watykanie znowu jest papież! Po czasie oczekiwania i sede vacante, nasz Kościół znów jest pod opieką Piotra! Dla mnie osobiście to był bardzo ważny moment i mimo że ten aplauz oddzielający słowa Hamebus Papam od konkretnych słów Cardinalem Prevost to była w sumie tylko chwila, dla mnie miała wielkie znaczenie. Ten ulotny moment, na który świadomie zwracam dziś uwagę, dla mojej duszy miał w sobie coś z radości dziecka, kiedy tata wraca do domu. Jeszcze nie wiedzieliśmy kim jest nowy papież, ale każdy zdał sobie sprawę, że Bóg po raz kolejny w dziejach Kościoła daje nam w prezencie przewodnika, którego sam dla nas zaplanował. Powiem szczerze, że ktokolwiek zostałby wówczas ogłoszony papieżem, przyjąłbym go z identyczną wdzięcznością i miłością, jako dar od samego Jezusa. Bo przecież tak jest”.
CZYTAJ DALEJ

Święty Brunon-Bonifacy z Kwerfurtu - arcybiskup misyjny

[ TEMATY ]

Brunon z Kwerfurtu

pl.wikipedia.org

Fragment fresku przedstawia męczeńską śmierć z rąk pogan św. Brunona z Kwerfurtu

Fragment fresku przedstawia męczeńską śmierć z rąk pogan św. Brunona z Kwerfurtu

W kalendarzu liturgicznym przypada 12 lipca wspomnienie obowiązkowe św. Brunona-Bonifacego z Kwerfurtu - mnicha benedyktyńskiego, kapelana cesarskiego, arcybiskupa misyjnego i męczennika. W 2009 r. Kościół uroczyście obchodził 1000. rocznicę jego męczeńskiej śmierci w okolicach Giżycka.

Brunon-Bonifacy urodził się w 974 r. w arystokratycznej rodzinie saskiego grafa w Kwerfurcie. Kształcił się w szkole katedralnej w Magdeburgu. W 995 r. został mianowany kanonikiem na dworze cesarza Ottona III i wraz z nim udał się do Rzymu. Tam w 998 r. wstąpił do zakonu benedyktynów w klasztorze na Awentynie. Zapewne wówczas otrzymał imię zakonne Bonifacy. Pięć lat przed nim w tym samym klasztorze przebywali św. Wojciech i bł. Radzim. W 999 r. Brunon złożył śluby zakonne.
CZYTAJ DALEJ

Włochy: odrestaurowano sześćsetletni fresk Fra Angelico, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa

2025-07-12 10:03

[ TEMATY ]

Włochy

commons.wikimedia.org

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).

Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).

Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję