Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Chcieliśmy ukazać naszą jedność

13 lutego, w wigilię święta Świętych Cyryla i Metodego, w kościele parafialnym pw. św. Dominika w Szczecinie sprawowana była Eucharystyczna Ofiara we wschodnim obrządku bizantyjsko-ukraińskim (liturgia św. Jana Chryzostoma) w intencji pokoju na Ukrainie

Niedziela szczecińsko-kamieńska 10/2015, str. 2

[ TEMATY ]

modlitwa

Ukraina

Dominik Cywiński

Początek Boskiej Liturgii św. Jana Chryzostoma - kapłan śpiewa ektenię pokoju

Początek Boskiej Liturgii św. Jana Chryzostoma - kapłan śpiewa ektenię pokoju

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Inicjatorem wspólnej modlitwy był o. Marian Biskup, przeor klasztoru Ojców Dominikanów – relacjonował ks. Robert Rosa, proboszcz parafii greckokatolickiej w Szczecinie pw. Opieki Najświętszej Bogarodzicy. – Zapytał o możliwość odprawienia naszej wschodniej liturgii w jego kościele parafialnym. Zaproponowałem, mając na względzie ukazanie naszej jedności jako chrześcijan, jako katolików różnych obrządków, by była to liturgia eucharystyczna, po którym odprawimy panichidę, czyli nabożeństwo za ofiary wojny na Ukrainie. I tak się stało, była okazja, by się wzajemnie zbliżyć, wysłuchać refleksji kapłana greckokatolickiego.

Cyryl i Metody to apostołowie Słowian, ponieważ to dzięki nim słowiańska część Europy przyjęła w IX wieku wiarę chrześcijańską i zakorzeniła się w jej kulturze. Święci bracia dali zręby pod języki słowiańskie, tworząc alfabet (cyrylicę), tłumacząc Ewangelie i Psalmy na język staro-cerkiewno-słowiański. Są tymi, którzy łączą Wschód i Zachód Europy. Podkreślał to Jan Paweł II, który nadał im tytuł Patronów Europy. Ojciec Święty w swoim nauczaniu podkreślał obrazowo, że są „dwa płuca Europy” – wschodnie i zachodnie, którymi powinna ona „oddychać”, aby być Europą w pełni. Stąd też ścisłe powiązanie Kościoła tradycji zachodniej i Kościoła tradycji wschodniej. Kościół greckokatolicki jest częścią Kościoła powszechnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Chodziło nam o podkreślenie tego ewangelicznego wymiaru jedności w kontekście ostatnich wydarzeń na Ukrainie, która od dawna jest częścią Europy. Teraz toczy się tam wojna, padają ofiary. Liczba zidentyfikowanych zabitych zbliża się do 6 tys. osób, ale realna ich liczba może być większa. 11 tys. zostało rannych, 1 milion osób uciekło z terenów objętych konfliktem. Stawiamy sobie pytanie, jak mogło to się zdarzyć w Europie XXI wieku? Wydawało się nam, że wojna w Europie jest już niemożliwa. Sytuacja na Ukrainie dotyczy nas wszystkich. Europa bez wartości ginie, jest w stanie przehandlować niepodległość państw, pragnienie wolności narodu.

Po Mszy św. ks. Rosa i czterech współkoncelebrujących ojców dominikanów zgromadzili się przy tetrapodie. To ozdobny stół, stojący w centralnym miejscu cerkwi, przed ikonostasem, z krzyżem i leżącą ikoną. Przy nim udziela się sakramentów, a także wznosi się modlitwę liturgiczną. Teraz odprawiliśmy panichidę, czyli nabożeństwo żałobne. Modliliśmy się za ofiary, o spokój dusz tych, którzy polegli, za wszystkie ofiary rosyjskiej agresji, która jest brutalnym łamaniem wszelkich norm prawa międzynarodowego.

– Była to zatem cenna inicjatywa. Nie tylko wspólnie się modliliśmy, ale nasze spotkanie miało wymiar praktyczny. Zebraliśmy pieniądze na pomoc Ukrainie. Dzięki tej kweście mogliśmy zakupić artykuły medyczne – opaski uciskowe. Zbiórka pomoże też w zakupie ratunkowej karetki sanitarnej. Jedna z firm wsparła nas, oferując okazyjny zakup auta demonstracyjnego, o niewielkim przebiegu, za 1/3 ceny na potrzeby ambulansu. Jego otrzymaniem jest zainteresowany Ługański Oddział Straży Granicznej, który obecnie ma swoje centrum w Starobielsku. Ucieszy on tamtejszych lekarzy, gdyż z ich informacji wynika, że rosyjscy okupanci na początku interwencji wojskowej zniszczyli cały transport medyczny w obwodzie Ługańskim. Wkrótce wyjadę zakupionym ambulansem i zgromadzonymi artykułami medycznymi do Lwowa i tam przekażę go, by dotarł do żołnierzy pogranicza – dzielił się tą radością ks. Robert Rosa.

– Musimy modlić się za Ukrainę, ojczyznę naszych serc, która teraz jest zagrożona. Trzeba modlić się o przyszłość Ukrainy. W kontekście modlitw za Ukrainę trzeba też modlić się za Rosjan i Rosję. Broniąc się przed nienawiścią do narodu, który też jest ofiarą panującego tam systemu opresji. Wiemy z fatimskich objawień Maryi, że pokój na świecie zależy od nawrócenia się Rosji. Módlmy się zatem za zwycięstwo prawdy i sprawiedliwości, za pokój i o pojednanie między narodami – prosił ks. Robert Rosa.

2015-03-05 13:26

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ukraińskie MSZ apeluje o szybką i ostrą reakcję na decyzję Rosji o użyciu wojsk za granicą

[ TEMATY ]

Ukraina

inwazja na Ukrainę

PAP/EPA/ALISA YAKUBOVYCH

Ukraińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaapelowało w środę do społeczności międzynarodowej o niezwłoczną i ostrą reakcję na decyzję rosyjskiej Rady Federacji o użyciu sił zbrojnych poza granicami kraju.

„Ukraina wzywa społeczność międzynarodową do przyjęcia przeciw agresorowi niezwłocznych i ostrych kroków. Brak zdecydowanych działań ze strony społeczności międzynarodowej tylko rozwiązuje Kremlowi ręce. Jeśli nie uda nam się powstrzymać rosyjskiej agresji na Ukrainie dziś, jutro militarna siła Rosji zostanie użyta w dowolnym regionie świata” - napisało MSZ w oświadczeniu.
CZYTAJ DALEJ

Chrystus Król i Jego Królestwo

Niedziela przemyska 47/2004

[ TEMATY ]

Chrystus Król

uroczystość Chrystusa Króla

wikipedia.org

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

Sąd Ostateczny (fresk Michała Anioła)

W 1980 r. rozpoczęto gruntowne czyszczenie i restaurację Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Po usunięciu pyłu i brudu nagromadzonego przez ponad czterysta lat zostały odsłonięte w pierwotnym blasku wspaniałe malowidła znamienitych artystów. Wśród nich, na ścianie ołtarza, znajduje się monumentalny fresk Michała Anioła „Sąd Ostateczny”, który powstał w latach 1536-1541. To jedno z najwspanialszych arcydzieł sztuki renesansu. Artysta w mistrzowski sposób posługując się kolorami oraz z wielkim poczuciem ruchu, ukazał na obrazie wzrastające napięcie i oczekiwanie osób, które otaczają Chrystusa. Pośrodku On, surowy i nieubłagany, sprawuje Sąd. To wyobrażenie zakłada sędziowską, a zarazem królewską godność Chrystusa.

W 34. niedzielę zwykłą, ostatnią w roku liturgicznym, staje także przed nami Jezus Chrystus jako Król Wszechświata. Kult Chrystusa Króla wyrósł z nabożeństwa do Serca Jezusowego. Na prośbę biskupów polskich, za pontyfikatu papieża Klemensa XIII w 1765 r. została wprowadzona uroczystość Serca Jezusowego, w piątek po oktawie Bożego Ciała. Papież bł. Pius IX w 1856 r. rozciągnął obchody tego święta na cały Kościół. W 1925 r. papież Pius XI wydał encyklikę Quas primas i na mocy posiadanej władzy zaprowadził do liturgii kościelnej osobne święto Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Wyznaczył je na ostatnią niedzielę października i polecił, aby w tym dniu corocznie oddawano całą ludzkość Najświętszemu Sercu Jezusowemu. Podczas reformy kalendarza liturgicznego, po Soborze Watykańskim II, papież Paweł VI przeniósł to święto w 1969 r. na ostatnią niedzielę roku liturgicznego nadając mu nazwę Uroczystości Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata. Chociaż uroczystość została wprowadzona stosunkowo niedawno (79 lat temu), to odniesienie tytułu królewskiego do Boga było używane w Biblii dla wyrażenia tajemnicy Pana, który zasiadając na niebieskim tronie jest władny objąć, prowadzić cały kosmos i nim rządzić. Na kartach Pisma Świętego obraz króla zasiadającego na tronie pierwszy raz zjawia się w pieśni Mojżesza i Miriam: „Pan jest królem na zawsze, na wieki!” (Wj 15,18). Idea wiecznego królowania Boga powraca wielokrotnie w innych księgach. Jego panowanie trwa od niepamiętnych czasów (por. Ps 74; 93). W starotestamentowych Księgach Sędziów i Samuela królowanie Pana nad swym ludem wyklucza ludzką władzę królewską jako właściwą formę sprawowania rządów nad ludem Przymierza. Ustanowienie Saula, a potem Dawida królem wymagało szczególnego przyzwolenia Bożego. Królewski dom Dawidowy nie obala najwyższej władzy Boga, jest On nadal najwyższym Władcą, Panem całej ludzkości i Królem Izraela. Bóg panuje nad swoim ludem i nad królem Izraela. Biblijny obraz panowania Bożego ogarnia swym zasięgiem wszystkie narody. Bóg sprawuje nad wszystkimi suwerenną władzę, a w czasach ostatecznych wszystkie narody oddadzą Mu cześć. Psalm 93 pięknie chwali królowanie Boga: „Pan króluje, oblókł się w majestat, Pan przywdział potęgę i nią się przepasał: tak utwierdził świat, że się nie zachwieje…” (w. 1). Podobnie Psalm 47 oraz Psalmy 96-99 są pięknymi hymnami na cześć Boga-Króla. Panowanie Boga obejmuje wszystkie siły natury oraz wszystkich bogów, których czczą ludzie. Pan Bóg panuje w niebie, a Stary Testament wymienia Arkę Przymierza jako tron Boży (1 Sm 4,4; Ps 99,1). Prorok Izajasz ukazuje Boga na wysokim i wyniosłym tronie w otoczeniu serafinów oddających Mu cześć. Prorok Zachariasz głosi, że Bogu należy się chwała od wszystkich narodów. Nowy Testament ukazuje często Pana Jezusa jako króla. Ten obraz nawiązuje do przepowiedni króla z rodu Dawida oraz pochodzącej ze Starego Testamentu idei Mesjasza. Mesjasz - z języka hebrajskiego - znaczy „namaszczony, pomazaniec”. Te określenia zostały przejęte przez język grecki (messias), co po przetłumaczeniu zostało odzwierciedlone w formie „christos”. Jezus Chrystus, jak wykazuje Ewangelista Mateusz (1,1) i Apostoł Narodów w Liście do Rzymian (1, 3), jest potomkiem Dawida. Jest więc królewskim pomazańcem, jak wskazują na Niego liczne proroctwa ze Starego Testamentu. W Ewangeliach Jezusa nazwano Synem Dawida, królem Żydów lub królem Izraela. Podczas procesu sądowego przed Piłatem tych tytułów używają Jego wrogowie - oskarżyciele. Jezus potwierdził wprost swą królewską godność odpowiadając na pytanie najwyższego arcykapłana: „Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego?” (Mk 14,61). Jezus odpowiedział wtedy: „Ja Jestem [Mesjaszem]. Ujrzycie Syna Człowieczego siedzącego po prawicy Wszechmocnego i nadchodzącego z obłokami niebieskimi” (Mk 14,62). Opis królewskiego panowania Chrystusa osiąga swoje apogeum w Księdze Apokalipsy. Bóg przez św. Jana przedstawia Jezusa jako Króla królów i Pana panów (por. 19,16; 17,14). Jezus Chrystus zajmuje w proroczej wizji Nowego Testamentu miejsce należne Bogu w tekstach Starego Testamentu mówiących o Jego panowaniu. Jezus Chrystus jest Królem narodów lub wieków. Apokaliptyk ukazuje w większej części swej księgi zwycięstwo Boga nad mocami zła. W Nowym Testamencie, w osobie Jezusa Chrystusa połączone są urzędy proroka, kapłana, sędziego i króla ze Starego Testamentu. Jezus jest królem wywyższonym ponad wszystko i ponad wszystkich; przed Nim zegnie się każde kolano, jak trafnie ujął to św. Paweł w Liście do Filipian (por. 2,9-11). Jezus Chrystus jest Królem. A Jego królestwo? Liturgia mszalna mówi w prefacji - uroczystym wezwaniu do dziękczynienia - że jest to „wieczne i powszechne Królestwo: królestwo prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju” (MR 205*). Odwołajmy się jednak do Pisma Świętego Nowego Testamentu, w którym jest o nim mowa ponad 100 razy, najczęściej w przypowieściach. Niektóre przypowieści są przedstawione przez różnych Ewangelistów. Założenie Królestwa Bożego opisuje Jezus w przypowieści o zasiewie i jego różnych wynikach. To królestwo charakteryzuje się dynamizmem rozwoju. Ukazany jest on jako zasiew rosnący własną siłą lub jako ziarno gorczycy czy zaczyn chlebowy. Najwyższą wartość Królestwa Bożego przedstawiają przypowieści o skarbie ukrytym w roli i drogocennej perle, o wieży i wojnie. Pomimo zainaugurowania Królestwa Bożego na ziemi, na świecie istnieje zło, co odzwierciedla przypowieść o chwaście oraz o sieci zagarniającej różne ryby: dobre i złe. W Królestwie Bożym obowiązują inne, nowe kryteria oceny, w stosunku do ludzkich królestw. O tej nowej skali opowiadają przypowieści o faryzeuszu i celniku, o głupim bogaczu, który zbudował nowe spichlerze; bogaczu, który się świetnie bawił i o Łazarzu; robotnikach w winnicy, o dwu skreślonych długach (jawnogrzesznica), zaginionej owcy, zagubionej drachmie oraz o synu marnotrawnym. Cechy królestwa, które można poznać z nauczania Jezusa budzą w niektórych słuchaczach zasadniczy opór. Kapitalnie przedstawia to przypowieść o dziatwie na rynku, przypowieść o dwóch synach wobec rozkazu ojcowskiego, przypowieść o wielkiej uczcie i niegrzecznych zaproszonych, o nieurodzajnym drzewie figowym i o przewrotnych rolnikach - dzierżawcach winnicy. Dla Królestwa Bożego potrzeba się poświęcić. Wzywa nas do tego przypowieść o obrotnym (nieuczciwym) rządcy oraz o minach i talentach. Wobec takich wymagań Pan Jezus daje wskazówki w postaci nowego przykazania, aby się nie pogubić w drodze. Odzwierciedlają je przypowieści o nielitościwym współsłudze i miłosiernym Samarytaninie. W Królestwie Bożym obowiązuje modlitwa, która czyni prawdziwymi synami. Przykładem ducha modlitwy jest przypowieść o natrętnym przyjacielu i ukazująca niesprawiedliwego sędziego, który ugina się wobec wielkiej wytrwałości ubogiej wdowy. Królestwo Boże już się rozpoczęło. Kościół jest - jeszcze niedoskonałą - fazą jego realizacji. Kiedy nadejdzie Król, królestwo Boże stanie się w całej pełni. Do gotowości i czujności na Jego przyjście wzywają nas przypowieści o czujnym odźwiernym, czujnym gospodarzu, słudze wiernym i niewiernym, dziesięciu pannach i sługach nagrodzonych za czujność. Z okazji uroczystości ku czci Chrystusa Króla spojrzeliśmy na samego Chrystusa i na Jego Królestwo. W dobie powszechnej demokratyzacji; w epoce, gdy już królestwa ziemskie można policzyć na palcach - odwołaliśmy się nieco do biblijnej idei królowania Boga, która w nauczaniu Chrystusa otrzymała swój definitywny kształt, stając się synonimem zbawienia człowieka. Docierając bowiem w liturgii do końca roku, trzeba spojrzeć na rzeczy ostateczne, na cel ludzkiego życia, którym jest wieczne zbawienie. W archidiecezji przemyskiej majestatyczny tytuł Chrystusa Króla noszą parafie w: Jarosławiu, Łańcucie, Łubnie Opacem, Przeworsku, Sanoku i Trzcianie-Zawadce. Godną zauważenia jest monumentalna figura Chrystusa Króla stojąca w Rakszawie przy drodze Łańcut - Leżajsk, wskazująca drogę do kościoła. Z kolei w Jarosławiu, w pobliżu kościoła pw. Ducha Świętego, stoi od niedawna figura, jako materialny znak poświęcenia miasta Chrystusowi Królowi. Kult Chrystusa Króla jest bardzo żywy, bo wyrasta z dobrze rozwiniętego nabożeństwa do Bożego Serca, zaprowadzonego przez św. bp. Józefa Sebastiana Pelczara. Jezus Chrystus - Odkupiciel ludzkości, jest darem Ojca ze swego ukochanego, Jednorodzonego Syna, darem tym większym, że z Bożego Serca płyną dla nas życiodajne, oczyszczające zdroje Krwi. Królestwo Boże jest także darem, wobec którego, tak jak w przypadku Chrystusa, trzeba zająć osobiste stanowisko: przyjąć je z wdzięcznością lub odrzucić. Przyjąć królestwo - i to jako wartość bezwzględnie najwyższą - to przyjąć samego Chrystusa-Króla, a przyjąć nie tylko z Jego programem, prawem i wymaganiami, ale i z Jego miłością, która przemienia świat. Przyjąć zaś, to nie znaczy uznać tylko w teorii, ale całkowicie się zaangażować w tę jedyną sprawę, która wszystko przetrwa. Nasze pragnienie wyrażajmy w słowach z Modlitwy Pańskiej: „Przyjdź Królestwo Twoje!”
CZYTAJ DALEJ

Papież dziękuje za nowych błogosławionych i ogłasza daty kanonizacji dwóch nowych świętych

2024-11-24 13:05

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty przypomniał o wczorajszej beatyfikacji w Barcelonie dwóch męczenników z okresu hiszpańskiej wojny domowej, a także ogłosił, że 27 kwietnia przyszłego roku ma zamiar kanonizować bł. Karola Acutisa, a 3 sierpnia bł. Piotra Jerzego Frassatiego.

Podziel się cytatem Jak już ogłoszono, 27 kwietnia, w ramach Jubileuszu Młodzieży Szkolnej, ogłoszę świętym błogosławionego Karola Acutisa. Ponadto, poinformowany przez Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych, że pozytywnie dobiega końca sprawa Piotra Jerzego Frassatiego, mam zamiar kanonizować go 3 sierpnia przyszłego roku, podczas Jubileuszu Młodzieży, po uzyskaniu opinii kardynałów. Oklaski dla kolejnych nowych świętych!
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję