Galę poprowadzili Jerzy Skoczylas i Agnieszka Damrych, łącząc elegancję słowa, refleksję i charakterystyczny dla jubileuszu ton wspólnotowego święta kultury. Oprawę muzyczną zapewnił duet Paulina Jeżewska (wokal) i Olek Misiewicz (fortepian), a także sami prowadzący, wykonując przedwojenne utwory związane z filmem, które nadały wieczorowi szczególny, osobisty charakter.
NAGRODY FESTIWALOWE
(w kolejności wręczania podczas gali)
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Pierwszą statuetkę wieczoru przyznano w kategorii „Film, który zmienia życie”. Laureatem został film: „Exit, czyli rzecz o wychodzeniu z niewoli”, reż. Maciej Sikorski.
Decyzję podjęło Jury filmu dokumentalnego w składzie: Jerzy Szkamruk (przewodniczący), s. Kazimiera Joanna Wawrzynów OSU oraz diakon Rostyslav Martyniuk.
W uzasadnieniu Jury napisało m.in.:
„To poruszający dokument o wychodzeniu z bezdomności, ukazany poprzez prawdziwą, głęboką relację reżysera z bohaterami. Film uczy szacunku do drugiego człowieka i pokazuje, jak ogromne znaczenie może mieć nasza pomoc wobec osób w kryzysie.”
Nagrody Publiczności
Kolejnym punktem gali było wręczenie Nagród Publiczności, przyznanych na podstawie 396 oddanych głosów widzów festiwalu – zarówno stacjonarnych, jak i online.
Nagrodę Publiczności w kategorii Film Dokumentaln. otrzymał film:
„Droga Pielgrzyma”, reż. Karol Pawłowski, który zdobył 43% wszystkich głosów w tej kategorii.
Nagrodę w imieniu publiczności wręczył Sebastian Bigos, wierny widz i przyjaciel festiwalu.
Nagroda Publiczności w kategorii Film Fabularny otrzymał film:
Reklama
„Triumf Serca”, reż. Anthony D’Ambrosio, uzyskując 40% głosów publiczności w kategorii filmu fabularnego.
Nagrodę odebrał przedstawiciel firmy Rafael, polskiego dystrybutora filmu.
Nagrody Publiczności stanowią ważny element Festiwalu Filmów Maksymiliany, podkreślając, że kino wartości nie jest jedynie propozycją artystyczną, lecz realnym doświadczeniem wspólnotowym — spotkaniem twórców i widzów wokół pytań o sens, godność człowieka, cierpienie, przebaczenie i nadzieję.
Zgodnie z tradycją festiwalu, wśród głosujących wylosowano również nagrody rzeczowe, które otrzymali Sylwia Żołnacz-Lizak oraz Mateusz Swoboda.
Następnie ogłoszono werdykt Jury w konkursie filmu dokumentalnego. Nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego otrzymał film:
„Beczka. Bierzemy odpowiedzialność”, reż. Błażej Hadro.
W uzasadnieniu Jury napisało m.in:
„To opowieść o wspólnocie, która przez dekady dojrzewała, mierzyła się z wyzwaniami i nieustannie szukała sposobów, by odpowiadać na potrzeby kolejnych pokoleń. Film prowadzi widza przez te przemiany w sposób dynamiczny, pełen dramaturgii i autentycznych emocji.”
Jury podkreśliło również wysoki poziom artystyczny i techniczny filmu, zwracając uwagę na sprawny montaż, umiejętne wykorzystanie archiwaliów oraz spójność narracji.
Wyróżnienie – Film Fabularny
Ze względu na wysoki poziom filmów zgłoszonych do konkursu na najlepszy film fabularny Jury dla tej kategorii postanowiło przyznać wyróżnienie filmowi: „Triumf Serca”, reż. Anthony D’Ambrosio.
Reklama
Uzasadniając przyznanie wyróżnienia Jury stwierdziło m.in., że „To film o triumfie ludzkiej godności i Miłości. Pokazana historia boli, ale to wstrząs, żebyśmy się wyrwali z naszej strefy komfortu.”
Jury podkreśliło też, że film wprost wpisuje się w duchowe dziedzictwo św. Maksymiliana Marii Kolbego oraz w przesłanie jubileuszowej edycji festiwalu.
Kulminacyjnym momentem gali było wręczenie nagrody dla Najlepszego Filmu Fabularnego. Jury w składzie: Dariusz Regucki (przewodniczący), Anna Karapetyan oraz ks. prof. Witold Kawecki przyznało ją filmowi: „Skrzyżowanie”, reż. Dominika Montean-Pańków.
W uzasadnieniu Jury stwierdziło, że „To film kompletny: znakomity scenariusz, reżyseria, zrealizowany z niezwykłą pieczołowitością i zgodnie z zasadami sztuki filmowej. To dzieło sięgające do tradycji kina moralnego niepokoju, które z precyzją i bez patosu stawia widza wobec prawdy o ludzkich relacjach, winie, przebaczeniu i nadziei.”
Jury zwróciło szczególną uwagę na mistrzowską kreację Jana Englerta oraz na duchowy wymiar finału filmu, prowadzący do katharsis i doświadczenia sensu oraz przebaczenia.
Czterdziesta edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmów Maksymiliany potwierdziła, że kino może być miejscem dialogu, świadectwa wiary i odpowiedzialności za człowieka. Gala finałowa była nie tylko podsumowaniem konkursu, lecz także wyrazem ciągłości misji festiwalu – służby prawdzie, pięknu i nadziei, głęboko zakorzenionej w duchowym dziedzictwie św. Maksymiliana Marii Kolbego.
