Reklama

Niedziela Podlaska

Chrzest święty w życiu człowieka

W roku szkolnym 2015/16 Wydział Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie, Zespół Szkół – Publiczna Szkoła Podstawowa im. Heleny Mniszek w Sabniach oraz Caritas Diecezji Drohiczyńskiej zorganizowały Diecezjalny Konkurs Religijny „Chrzest święty w życiu człowieka”, którego adresatami byli uczniowie szkół podstawowych. Organizatorom zależało na uświadomieniu dzieciom i młodzieży znaczenia wydarzenia historycznego, jakim był Chrzest Polski, w 1050. rocznicę tego aktu, podkreśleniu wartości chrztu świętego jako sakramentu, poznaniu przez uczniów życia, działalności i nauczania osób, które szerzyły kult Bożego Miłosierdzia, rozwijaniu przez nich zainteresowań i zdolności, a także doskonaleniu umiejętności współpracy w grupie oraz prezentacji swojej pracy. Konkurs przebiegał w dwóch etapach – szkolnym i diecezjalnym, w trzech kategoriach: I – klasy I-III szkoły podstawowej – praca plastyczna na temat: „Chrzest w życiu człowieka”; II – klasy IV-VI szkoły podstawowej – praca literacka: „Mój chrzest święty” (wywiad z rodzicami, wiersz, praca plastyczna); III – nauczyciele katecheci wraz z grupą maksymalnie 3 uczniów – opracowanie i udokumentowanie realizacji projektu edukacyjnego obejmującego tematykę konkursu, poznanie i prezentacja postaci, której postawa wpłynęła na chrystianizację Polski. Patronat medialny nad konkursem objęła m.in. „Niedziela Podlaska”. Poniżej przedstawiamy laureatów w III kategorii: projekt edukacyjny.

Niedziela podlaska 35/2016, str. 4-6

[ TEMATY ]

konkurs

Małgorzata Kruza

Podczas przeprowadzonych lekcji uczennice opowiedziały o świętym, pokazały plakat, posłużyły się również prezentacją multimedialną

Podczas przeprowadzonych lekcji uczennice opowiedziały o świętym, pokazały plakat, posłużyły się również prezentacją multimedialną

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święta Królowa Jadwiga

Projekt edukacyjny klasy IV Szkoły Podstawowej w Skrzeszewie – II miejsce

W ramach tegorocznego konkursu diecezjalnego dla szkół podstawowych „Chrzest święty w życiu człowieka” chętni mogli przeprowadzić projekt edukacyjny. Uczniowie klasy IV ze Szkoły Podstawowej im. 19. Pułku Ułanów Wołyńskich w Skrzeszewie postanowili przygotować przedstawienie o wybranym świętym, aby w ten sposób móc przybliżyć jego postać młodszym koleżankom i kolegom. Z kilku propozycji przedstawionych przez katechetkę Magdalenę Chomać grupa odpowiedzialna za przeprowadzenie projektu: Kinga Sawicka, Aleksandra Prochacka i Marcelina Zawadzka postanowiła wybrać Świętą Królową Jadwigę – ona, podobnie jak i patron szkoły, dla dobra kraju poświęciła swoje plany i marzenia. Dodatkowo była osobą bardzo religijną, miłosierną i pełną ufności do Boga. Istotne wydało się również to, że w chwili podejmowania ważnych decyzji – obejmowania tronu Polski, zgody na małżeństwo była praktycznie rówieśniczką dzisiejszych czwartoklasistów.

Działania prowadzono według 4 punktów: spotkania, zaprzyjaźnienia się, określenia, co w spotkaniu jest ważne dla mnie i jakie ono przyniosło owoce. Znaleziono scenariusz przedstawienia „O tym, jak Królowa Jadwiga wspomogła biednego kamieniarza”, który nawiązywał do legendy „Stópka Królowej Jadwigi”. Dobrano role do aktorów i zaczęto próby, jednocześnie szukając strojów i dekoracji. Przygotowano także krótkie streszczenie życia i dzieł świętej królowej, aby łatwiej było można zrozumieć jej dobroć i wrażliwość na krzywdę potrzebujących. W przedstawieniu udział wzięli wszyscy uczniowie klasy IV, przy dekoracji pomagali gimnazjaliści. Całość, z zainteresowaniem, obejrzeli uczniowie klas I-III, przedszkolaki, nauczyciele i dyrekcja szkoły.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na przeprowadzeniu projektu zyskali wszyscy – uczniowie klasy IV, bo mogli rozwijać swoje talenty, służyć innym, ich młodsi koledzy – bo to dla nich przygotowano przedstawienie. Wszyscy poznali postać Królowej Jadwigi, zobaczyli, że poświęcenie dla Boga, Ojczyzny i potrzebujących zawsze przynosi radość i dobro.

Reklama

Święta Królowa Jadwiga żyła w II połowie XIV wieku, czyli ponad 600 lat temu. Mimo tak wielu lat nadal jest wzorem poświęcenia dla Ojczyzny, miłości do bliźniego i szerzenia wiary.

Magdalena Chomać

Św. Wojciech

Projekt edukacyjny klasy V Szkoły Podstawowej w Sterdyni – II miejsce

Jednym z zadań konkursu „Chrzest święty w życiu człowieka” było wykonanie projektu edukacyjnego. Do tego przedsięwzięcia byli zaproszeni katecheci oraz uczniowie, z którymi pracują. Ucząc w klasie V Szkoły Podstawowej w Sterdyni, ogłosiłam konkurs i zachęciłam, by moi uczniowie spróbowali swych sił właśnie w projekcie. Obawy z ich strony były duże. Ostatecznie tylko jedna grupa dotrwała do końca i wykonała pracę w całości. W skład grupy wchodziły dziewczęta z klasy V: Maria Rytel, Julia Czarnocka i Małgorzata Szajko pracujące pod moim kierunkiem.

Na początku zebrałyśmy się, by metodą burzy mózgów omówić temat, podzielić się pomysłami i wybrać postać, którą warto zaprezentować. Pojawiły się pierwsze propozycje zadań w ramach projektu. Wspólnie doszłyśmy do wniosku, że ciekawą postacią i jednocześnie znaną już z lekcji historii jest św. Wojciech. Dziewczynki przygotowujące projekt postanowiły poszukać informacji o tym świętym. Podzieliły prace pomiędzy siebie: wyszukiwanie informacji w książkach historycznych, w wydawnictwach religijnych oraz Internecie.

Na kolejnym spotkaniu każda z dziewcząt opowiedziała i zaprezentowała to, co udało się przez tydzień zgromadzić. Z zebranych materiałów powstał plakat dotyczący św. Wojciecha. Znalazły się na nim krótki życiorys oraz kilka zdjęć prezentujących miejsca związane ze świętym (znajduje się w pracowni historycznej naszej szkoły). Uczennice przygotowały również własne wystąpienie, które było tematem lekcji w klasach V i III szkoły podstawowej. Podczas przeprowadzonych lekcji opowiedziały o świętym, pokazały plakat, posłużyły się również prezentacją multimedialną. Na zakończenie zadawały wcześniej przygotowane pytania. Okazało się, że słuchacze doskonale zapamiętali fakty z życia świętego i odpowiadali na pytania.

Reklama

Następnym etapem były wywiady przeprowadzone z trzema osobami: wicedyrektor uczącą języka polskiego, księdzem katechetą pracującym w gimnazjum oraz wychowawczynią klasy V, nauczycielką historii. Każdy z rozmówców odpowiadał na te same pytania. Celem rozmów było uzyskanie odpowiedzi od osób, które ucząc różnych przedmiotów, mają inne spojrzenia na tę samą osobę, inaczej postrzegają św. Wojciecha i jego dokonania.

Na zakończenie naszych prac podsumowałyśmy projekt. Na ostatnim spotkaniu wykonana została ostateczna praca konkursowa prezentująca działania. Spotkanie to dostarczyło również refleksji: co było dobrze zrobione, co należałoby poprawić, a czego w przyszłości unikać. Odpowiedziałyśmy też sobie na pytania: Czego dowiedziałyśmy się o świętym? W czym możemy go naśladować? W jaki sposób wzbogaciłyśmy naszą wiedzę? Czego możemy się nauczyć, pracując nad taką formą – projektem?

Małgorzata Kruza

Dąbrówka

Projekt edukacyjny klasy VI Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Sokołowie Podlaskim – II miejsce

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego z Sokołowa Podlaskiego również włączyła w konkurs diecezjalny „Chrzest święty w życiu człowieka”. Najpierw uczniowie narysowali prace na konkurs, z których później powstała wystawa zaprezentowana na korytarzu szkolnym. Na wystawie pojawiły się także prace uczniów koła historycznego pokazujące Mieszka I i Dobrawę oraz ówczesne warunki ich życia. Następnie wybraliśmy najlepsze prace i wysłaliśmy je na konkurs.

Równocześnie z grupą trzech uczennic: Karoliną Bogucką, Kingą Kaczmarczyk i Natalią Pogorzelską przygotowywaliśmy projekt. Opiekunem była Iwona Mergo-Golatowska. Naszą pracę rozpoczęłyśmy od wyszukania postaci, która najlepiej obrazowałaby przygotowanie Państwa Polskiego do chrztu. Ponieważ w projekcie brały udział same dziewczęta, wybrałyśmy kobietę, wzór dla nas – Dobrawę, bardziej znaną pod imieniem Dąbrówka.

Reklama

Dobrawa to czeska księżniczka, którą przybyła do Polski ok. 995 r. i swoją osobistą postawą chrześcijanki zafascynowała króla Mieszka I, a także i nas. Niewiele jest o niej wzmianek w literaturze. Dlatego, zgłębiając jej postać, postanowiłyśmy udać się na spotkanie do Sokołowskiego Ośrodka Kultury na wykład Doroty Pikuli – kustosz Diecezjalnego Muzeum w Siedlcach dla studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Nosił on tytuł „Chrzest Polski według Jana Matejki”. Po wykładzie poprosiłyśmy p. Dorotę o pomoc w przygotowaniu uroczystości związanych z Chrztem Polski w naszej szkole oraz udziałem w konkursie. Pani Kustosz wysłuchała dokładnie tego, co już zrobiłyśmy. Pochwaliła pomysł zamknięcia życia Dąbrówki w sceny, takie, jakie są umieszczone w Drzwiach Gnieźnieńskich. Podpowiedziała nam kilka ciekawych rozwiązań w przekazaniu naszej bohaterki szerszej liczbie społeczności szkolnej. Podczas szkolnych rekolekcji mogłyśmy przedstawić szkole naszą konkursową bohaterkę. Pomógł nam w tym ksiądz rekolekcjonista, a Kinga i Natalia przebrały się za Mieszka i Dąbrówkę. Przedstawiły się wszystkim, a następnie poprowadziły orszak uczniów i nauczycieli przez miasto do szkoły.

Kolejnym etapem było przygotowanie plakatu, na wzór Drzwi Gnieźnieńskich, przedstawiającego życie Dąbrówki. Znalazły się tam sceny z nawrócenia Mieszka I, Chrztu Polski oraz życia Dąbrówki jako królowej Polski. Uwieńczeniem naszego dzieła było przygotowanie prezentacji multimedialnej, w której znalazły się wszystkie etapy konkursowych działań w zdjęciach i opisie.

Iwona Mergo-Golatowska

2016-08-25 08:25

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

To jest szansa!

Niedziela małopolska 9/2018, str. I

[ TEMATY ]

konkurs

Maria Fortuna-Sudor

Laureaci, wyróżnieni oraz przedstawiciele organizatorów konkursu

Laureaci, wyróżnieni oraz przedstawiciele organizatorów konkursu

Walczcie, aby każdemu człowiekowi przyznano prawo do urodzenia się. Nie zniechęcajcie się trudnościami, sprzeciwami czy niepowodzeniami, jakie możecie spotkać na tej drodze. Chodzi o człowieka i nie można w tej sytuacji zamykać się w biernej rezygnacji…” – słowa św. Jana Pawła II skierował dr inż. Antoni Zięba – prezes Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka do uczestników podsumowania drugiej edycji ogólnopolskiego konkursu na prace licencjackie i magisterskie z zakresu problematyki pro-life. Przypomniano, że jego celem jest rozwijanie wśród młodzieży akademickiej zainteresowania problematyką pro-life oraz popieranie badań dotyczących obrony życia ludzkiego na różnych jego etapach i w różnych warunkach społeczno-kulturowych.

CZYTAJ DALEJ

Maj przy kapliczkach

Zdarza się minąć je, nawet jadąc główną drogą, częściej jednak stoją w miejscach zacisznych. Po co stawiano Maryjne kapliczki? Najczęściej żeby podziękować. Albo uczcić Matkę Bożą. Człowiek, który „lubi się z Maryją”, wie, o co chodzi.

Źródła mówią, że w Polsce nabożeństwa majowe przy kapliczkach przydrożnych odprawiane były od lat 70. XIX wieku. Ale takie zbieranie się dla oddania czci Maryi nie jest naszym autorskim pomysłem, bo choćby w Żywocie św. Filipa Nereusza (1515-95) czytamy, że gromadził on dzieci przy obrazach i figurach maryjnych, gdzie wspólnie śpiewali pieśni, składali kwiaty oraz duchowe ofiary i wyrzeczenia. A żyjący jeszcze wcześniej król hiszpański Alfons X Mądry (1221-84) zalecał swoim poddanym wieczorne gromadzenie się wokół figur Matki Bożej na modlitwę właśnie w maju.

CZYTAJ DALEJ

Dzień Europy: Europa w wizji Jana Pawła II

2024-05-09 10:39

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

dzień europy

Karol Porwich/Niedziela

9 maja przypada Dzień Europy. Stanowi to doskonała okazję dla przypomnienia myśli europejskiej Jana Pawła II. Europa była dlań ważną przestrzenią kulturową, w której budowę chrześcijaństwo nie tylko wniosło wielki wkład, ale nadal może być cennym czynnikiem inspiracji na przyszłość. Jednocześnie od początku swego pontyfikatu - doceniając "wschodnie płuco" Europy - zabiegał o reintegrację kontynentu, co zostało zwieńczone włączeniem do europejskich struktur krajów Europy środkowej w 2004. Dokonania Jana Pawła II w tym zakresie predestynują do zaliczenia go w poczet "Ojców zjednoczonej Europy". Przypominamy analityczny tekst na ten temat.

Europa dla Jana Pawła II była nie tylko pojęciem geograficznym lecz przestrzenią kulturową, w której myśl starożytna (grecko-rzymska) spoiła się z religijną tradycją judeochrześcijańską. Formułował więc wizję zjednoczonej Europy w nawiązaniu do jej bogatego kulturowego i religijnego dziedzictwa, podkreślając dziejową rolę chrześcijaństwa. Nieustannie apelował o wierność tym korzeniom i uwzględnienie ich we współczesnych działaniach związanych z integracją kontynentu. A polskość w integralny sposób wiązał z europejskością.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję