Reklama

Niedziela Legnicka

Słowo Boże ubrane w fenomenalną muzykę

Niedziela legnicka 39/2016, str. 4

[ TEMATY ]

muzyka

K. Gąsiorowski

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W murach bolesławieckiej bazyliki maryjnej w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans wystąpili 9 września soliści, muzycy i chórzyści. Tym razem zaprezentowali bolesławieckiej publiczności „Pasję według św. Jana”, Johanna Sebastiana Bacha.

Wprowadzając zgromadzonych w klimat tego muzycznego wydarzenia Kornel Filipowicz, wiceprezydent Bolesławca, powiedział: – To już 15. raz z rzędu Wratislavia Cantans gości w Bolesławcu, a zatem uczestniczymy w małym jubileuszu. Dziękujemy Andrzejowi Kosendiakowi, dyrektorowi Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, że pamięta o naszym mieście konstruując mapę wydarzeń muzycznych Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Dziękujemy gospodarzowi bazyliki ks. prał. Andrzejowi Jarosiewiczowi za otwartość dla inicjatyw, które niesie ze sobą festiwal. Życzymy Państwu wielu duchowych i artystycznych wrażeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rektor bolesławieckiej bazyliki ks. Andrzej Jarosiewicz przypomniał, że gdy wielki Johann Sebastian Bach komponował „Pasję według św. Jana”, to w tym właśnie czasie nasza bazylika była „barokizowana” (1692-1745). – Na ścianie prezbiterium po dziś dzień wisi sporych rozmiarów obraz autorstwa wielkiego Neunhertza. Ten barokowy malarz chciał jak najlepiej oddać klimat dramatu, który stał się na Golgocie. Dlatego tuż za krzyżem namalował panoramę – dziś moglibyśmy to powiedzieć – jak po wybuchu nuklearnym. Dla tego malarza baroku ukrzyżowanie Bożego Syna stało się kosmiczną katastrofą prowadzącą ludzkość do odczytania w ukrzyżowanym Bożego Syna. I właśnie ten temat podjął wielki Johann Sebastian Bach. To, co Nuenhertz namalował pędzlem, to Bach namalował muzyką – mówił gospodarz miejsca. Zachęcał też zgromadzonych: – Zechciejmy tę Pasję Pana odczytać w klimacie ciągle obchodzonego przez nas Nadzwyczajnego Roku Miłosierdzia. Niech śpiewane Słowo Boże ubrane w tak fenomenalną muzykę pomaga nam odczytać tę Pasję właśnie w perspektywie Bożego miłosierdzia.

Reklama

Podczas koncertu zaśpiewali soliści: Sebastian Kohlhepp, Dominik Köninger, Grace Davidson, Benno Schachtner, Magnus Staveland, Tomáš Král. W rolę tłumu wcielili się chórzyści Narodowego Forum Muzyki z Wrocławia. Wyjątkowy klimat muzyczny stworzyła międzynarodowa B’Rock Orchestra pod batutą Andreasa Speringa. Nad kierownictwem artystycznym czuwała Agnieszka Franków-Żelazny.

Wszyscy uczestnicy tej wyjątkowej muzycznej medytacji nagrodzili wykonawców gromkimi oklaskami. Ks. Andrzej przedstawił poszczególnych solistów dziękując im za kunszt i artyzm w przekazaniu najważniejszych treści Pasji św. Jana. – Nie jest łatwo śpiewać człowiekowi o bólu, cierpieniu, dramacie, jaki dokonał się na Golgocie. Nie jest łatwo wcielać się rolę Matki Bolesnej pod krzyżem. Ale my dziś wiemy i wierzymy w zmartwychwstanie Chrystusa Pana i dlatego ta medytacja jest w ogóle dla nas możliwa. Właśnie z perspektywy zmartwychwstania inaczej widzi się ból, cierpienie, dramat krzyża i boleść Matki. Dlatego dziękujemy wam za tą wyjątkową proklamację Ewangelii, jaka dokonała się w dzisiejszy wieczór w bolesławieckiej bazylice maryjnej – powiedział ks. Andrzej.

Gospodarz bazyliki podziękował także wszystkim pracownikom Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowego Centrum Ceramiki za pomoc w organizacji tego wyjątkowego wieczoru.

2016-09-22 10:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ksiądz Vivaldi

Kiedy słyszymy słynne Cztery pory roku, cztery koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego, często nie zdajemy sobie sprawy, że ich twórca był księdzem.

Antonio Vivaldi (1678 – 1741) gry na skrzypcach uczył się od ojca, Giovanniego Battisty, którego największym muzycznym osiągnięciem była gra w weneckiej bazylice św. Marka. Pisanie jednoznacznie o licznych faktach z życia księdza skrzypka jest bardzo ryzykowne, datę jego narodzin ostatecznie ustalono bowiem dopiero w 1963 r., a śmierci – w 1938 r. Przyjmuje się, że Vivaldi sporo podróżował, koncertując, jednak na to również trudno znaleźć niezbite dowody. Gdy się urodził, nie dawano mu szans na przeżycie, stąd pierwszy chrzest przyjął w domu od położnej Margarity Veronese; właściwy chrzest otrzymał 2 miesiące później, kiedy stwierdzono, że dusza maleńkiego Antonia jednak nigdzie się nie wybiera. Jako młody chłopiec trafił do kapeli kaplicy dożów, gdzie kontynuował naukę gry na skrzypcach u maestra di cappella Giovanniego Legrenziego. Z czasem zaczął zastępować ojca w grze w orkiestrze. Okazało się jednak, że Bóg miał wobec niego inny plan.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Piątek - patrzymy na krzyż

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Piątek jest dramatycznym dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. Jest to dzień, kiedy nie jest sprawowana Msza św. W kościołach odprawiana jest natomiast Liturgia Męki Pańskiej, a na ulicach wielu miast sprawowana jest publicznie Droga Krzyżowa. Jest to dzień postu ścisłego.

Piątek jest w zasadzie pierwszym dniem Triduum Paschalnego. Dni najważniejszych Świąt Kościoła są bowiem liczone zgodnie z tradycją żydowską, od zachodu słońca.

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję