Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

W Górecku Kościelnym śpiewali dla Maryi

Już po raz 22. pieśni ku czci Matki Bożej rozbrzmiały na Polanie w Dąbrowie podczas Festiwalu Pieśni Maryjnej, który powstał wiele lat temu z inicjatywy ks. Tadeusza Sochana

Niedziela zamojsko-lubaczowska 34/2017, str. 4-5

[ TEMATY ]

festiwal

Joanna Ferens

Uczestnicy festiwalu wyśpiewali chwałę Maryi

Uczestnicy festiwalu wyśpiewali chwałę Maryi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczna edycja festiwalu odbyła się w święto Przemienienia Pańskiego (6 sierpnia) i rozpoczęła od uroczystej Eucharystii w kościele parafialnym pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w Górecku Kościelnym. Mszy św. przewodniczył bp Marian Rojek, pasterz diecezji zamojsko-lubaczowskiej, który wygłosił również okolicznościowe słowo Boże oraz dokonał uroczystego otwarcia festiwalu. Po Eucharystii w kościele wystąpił Chór Reprezentacyjny Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego.

Śpiewy na Polanie w Dąbrowie

Dalsza część festiwalu odbyła się na Polanie w Dąbrowie, gdzie w jury zasiedli Janina Biegalska, Andrzej Sar i ks. Sławomir Korona. W tegorocznej edycji festiwalu udział wzięło 28 zespołów muzycznych z całej diecezji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zasiadający w jury festiwalu Andrzej Sar, główny specjalista ds. dziedzictwa kulturowego Lubelszczyzny Wojewódzkiego Ośrodka Kultury w Lublinie, podkreśla, iż wydarzenie ma wiele wartościowych walorów. – Festiwal był realizowany przez 20 lat przez ks. Sochana jako piękne przeżycie artystyczne i ważne wydarzenie religijne, które stanowi stały element oferty kulturalnej naszego regionu, dlatego niezmiernie cieszy fakt, że znalazł godnych następców i kontynuatorów. Jest wiele festiwali, gdzie zespoły mogą ze sobą rywalizować. Ten jest jednak szczególny z pewnością przez aspekt religijny, który mu przyświeca. Jest to okazja do poszukiwań utworów repertuarowych, daje możliwość przebywania ze sobą i promuje kulturę ludową – podkreślił.

Z kolei Janina Biegalska, przewodnicząca jury i przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie, wyraża swoją radość z trwania festiwalu. – Jestem szczęśliwa, że ten festiwal jest kontynuowany i że dzieło ks. Sochana nie zanikło. Ta inicjatywa spotkania zespołów jest wyjątkowa, gdyż przekazują pieśni znane z dziada pradziada okraszone współczesnością. Daje to możliwość wspólnej zabawy, ale i zastanowienia nad życiem, a także mobilizację do dalszej pracy – podkreśliła.

Reklama

Ks. Sławomir Korona, jeden z członków jury, dziękował wszystkim występującym i organizatorom. – W imieniu jury pragnę podziękować za kontynuację i sprawną organizację ważnego kulturowo i oczekiwanego przez zespoły festiwalu. O wyjątkowości tego wydarzenia świadczy fakt, iż zasięg festiwalu wyszedł poza obszar diecezji zamojsko-lubaczowskiej. Festiwal był na wysokim poziomie, należą się więc podziękowania wszystkim tym, którzy do jego organizacji się przyczynili – zaznaczał ks. Korona.

Inspektor ds. kultury Urzędu Gminy w Aleksandrowie Ewa Maciocha dodaje, iż sam występ na festiwalu góreckim jest wyróżnieniem. – Od lat obserwuję nasz maryjny festiwal i widzę niesłabnące zainteresowanie ze strony wykonawców. W zespołach tych występują kolejne pokolenia artystów, począwszy od dziadków, przez rodziców, po dzieci i wnuków. To pozwala przekazywać kolejnym pokoleniom bogactwo, jakie niosą z sobą zespoły ludowe. Cieszę się ogromnie, że ta tradycja wciąż istnieje, że na festiwal zjeżdżają się prawdziwe tłumy i możemy przyczyniać się do promocji kultury na chwałę Bożą – zauważa Ewa Maciocha.

Słowo gospodarza

Całość przedsięwzięcia podsumował jego główny organizator, proboszcz parafii pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w Górecku Kościelnym ks. Jarosław Kędra. – Cieszę się, że festiwal doszedł do skutku i że mogliśmy w nim wziąć udział. Nasz festiwal maryjny swój początek ma w Łaszczówce, a jego pomysłodawcą był ks. Tadeusz Sochan, były proboszcz w Górecku Kościelnym. On rozpoczął go w Łaszczówce i kontynuował w Górecku Kościelnym, my zaś kontynuujemy jego dzieło. Nasz festiwal to przede wszystkim słuchanie przepięknych pieśni maryjnych wykonywanych przez chóry i zespoły naszej diecezji i regionu. To okazja do bycia ze sobą, dzielenie się swym talentem i wychwalanie Boga. Festiwal rozpoczął się od Mszy św., której przewodniczył bp Marian Rojek, a oprawę muzyczną zapewnił Chór Wojska Polskiego, który także koncertował po Eucharystii. Przesłuchania festiwalowe odbyły się na Polanie w Dąbrowie między Góreckiem Kościelnym a Aleksandrowem – podkreślił ks. Kędra.

Wyśpiewany sukces

Pierwszą nagrodę festiwalu, czyli Złoty Różaniec, wyśpiewał Chór Sitanianie z Sitańca. Srebrny Różaniec zdobył Zespół Śpiewaczy Kocudzanki z Kocudzy, zaś Różaniec Bursztynowy wywalczył Zespół Śpiewaczy Olszanka z Wólki Łosinieckiej. Wyróżnienia przyznano Zespołowi Aleksandrowiacy z Aleksandrowa, Chórowi Stanislaus z Górecka Kościelnego i Zespołowi Zorza z Dereźni. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem biskupa diecezjalnego Mariana Rojka.

2017-08-16 13:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejna edycja na przekór przeciwnościom

W pierwszych dniach maja zabrzmi muzyką Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, na który czekają nie tylko częstochowscy melomani

Organizatorem festiwalu przez ponad 20 lat był częstochowski Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”. – W tym roku organizacja festiwalu przeszła w ręce Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater, które od 2 lat jest właścicielem logotypu i nazwy imprezy – informuje dyrektor festiwalu Małgorzata Nowak. – Stowarzyszenie dokonało zgłoszenia marki festiwalu do Urzędu Patentowego na prośbę pomysłodawcy przedsięwzięcia Krzysztofa Pośpiecha. Ubiegłoroczny festiwal był organizowany przez Ośrodek Promocji Kultury już na podstawie udzielonej przez Stowarzyszenie licencji. Pomimo ubiegłorocznej decyzji prezydenta Częstochowy przeniesienia organizacji festiwalu do Filharmonii Częstochowskiej, instytucja ta nie podjęła się zadania, tym samym skazując największe przedsięwzięcie kulturalne miasta na niebyt. Decyzja Stowarzyszenia o przejęciu imprezy wyniknęła z chęci kontynuacji, zachowania formuły i sakralnych wnętrz jako miejsc koncertów – wyjaśnia dyrektor. Stowarzyszenie podjęło się organizacji festiwalu we współpracy z Klasztorem Jasnogórskim, Kurią Metropolitalną w Częstochowie oraz partnerami z pięciu polskich miast. Nowością bowiem jest rozszerzenie festiwalu na inne miasta: Gdańsk, Kraków, Katowice, Radomsko i Lubliniec. Jak podkreśla Małgorzata Nowak, takim działaniem Stowarzyszenie stara się budować markę „Gaude Mater” w całej Polsce.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie jest obecnie największym w Polsce projektem promującym muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej, jak i współczesnej. – Budując program festiwalu, miałam wsparcie Rady Artystycznej, która po moim odwołaniu ze stanowiska dyrektora OPK w lipcu ub.r. podała się do dymisji, by rozpocząć współpracę ze mną już w strukturach Stowarzyszenia – wyjaśnia dyrektor Małgorzata Nowak. – Skład Rady nieco się zmienił – wśród członków nie ma już przedstawiciela częstochowskiego magistratu i dyrektora Filharmonii Częstochowskiej, która po 22 latach wycofała się ze współpracy. Wielu spośród członków Rady angażuje się również w prace organizacyjne przy festiwalu – koordynatorem koncertu muzyki jasnogórskiej i wawelskiej w Krakowie jest ks. dr Robert Tyrała, zaś kolejny Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra” – towarzyszący festiwalowi – odbywa się dzięki determinacji Pawła Łukaszewskiego, przy wsparciu Jasnogórskiego Klasztoru. Podczas inauguracji liturgicznej zabrzmi też najnowsza kompozycja najmłodszego członka Rady – Łukasza Urbaniaka, będąca zarazem jego pracą doktorską.
Na projekt tegorocznego festiwalu złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów świata. Jego program wytyczać będą dwa wielkie wydarzenia: 80. rocznica urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, któremu poświęcony będzie koncert w Gdańsku, w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, i 80-lecie Krzysztofa Pendereckiego, które zostanie uczczone podczas koncertu nadzwyczajnego, w trakcie którego zabrzmi „Credo” pod batutą kompozytora. Jednym z ciekawszych wydarzeń festiwalu będzie także jego koncert inauguracyjny, podczas którego wykonana zostanie „Misa Flamenca” z udziałem hiszpańskiego gitarzysty Paco Peńa, wybitnego interpretatora muzyki flamenco. Wyczekujących na propozycje ekumenicznego nurtu festiwalu ucieszą zapewne koncerty orientalnych pieśni sakralnych, muzyki gospel oraz muzyki cerkiewnej. W programie festiwalu znajdą się również prezentacje muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.
Festiwalowi towarzyszyć będzie projekt „Etno Gaude Mater” (27-28 kwietnia – Częstochowa; 28 kwietnia – Radomsko), którego zadaniem jest pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. W ramach projektu zaprezentowana zostanie kultura Gruzji i Kazachstanu.
Pytana, czym należy tłumaczyć fenomen festiwalu muzyki sakralnej, który w dobie postępującej sekularyzacji przyciąga tak liczną publiczność, Małgorzata Nowak odpowiada: – Na szczęście sekularyzacja, która jest dzisiaj zjawiskiem powszechnym, nie dotyczy w takim stopniu kultury, a chyba najmniejszym dotyka muzyki. Pewnie też dlatego, że największe arcydzieła muzyczne to kompozycje wyrosłe z inspiracji religijnej. Posłuchajmy dzieł sakralnych Bacha – Msza h-moll, obie „Pasje”, Haendla – „Mesjasz”, Mozarta – „Requiem”; a ze współczesnych Pendereckiego – „Pasja wg św. Łukasza”, „Siedem bram Jerozolimy”, „Credo” – są bardziej rozpoznawalne niż świeckie utwory tych mistrzów.
XXIII edycji Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” patronują: minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: abp. Józefa Michalika – przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, abp. Wiktora Skworca – metropolity katowickiego, abp. Wacława Depo – metropolity częstochowskiego i kard. Stanisława Dziwisza – metropolity krakowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Maryja uczy nas waleczności i odwagi

2024-04-15 13:27

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 19, 25-27.

Piątek, 3 maja. Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski

CZYTAJ DALEJ

Złoty Krzyż Zasługi dla włoskiej dziennikarki i kierownika sekcji polskiej Vatican News

2024-05-03 13:58

[ TEMATY ]

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

złoty Krzyż Zasługi

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Ze wzruszeniem przyjąłem wraz z Manuelą Tulli, dziennikarką ANSA, odznaczenie Pana Prezydenta RP za upowszechnianie wiedzy o Polakach ratujących Żydów na arenie międzynarodowej – tak decyzję prezydenta Andrzeja Dudy o przyznaniu odznaczenia skomentował ks. Paweł Rytel-Andrianik kierujący polską sekcją mediów watykańskich. Uroczystość odbyła się w czwartek 2 maja wieczorem w Ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej.

Manuela Tulli i ks. Paweł Rytel-Andrianik są autorami książki o rodzinie Ulmów „Zabili nawet dzieci” opublikowanej po włosku i angielsku. Wersje polska, hiszpańska, portugalska i chińska są w przygotowaniu. Pozycja spotkała się z uznaniem odbiorców w różnych krajach. Jest ona wspólnym spojrzeniem Włoszki i Polaka na historię rodziny Ulmów w kontekście historycznym. Powstała i została wydana we współpracy z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję