Rozpoczynający się tydzień, skłania do refleksji. Na progu tego tygodnia chciałbym zaproponować głębsze przemyślenie słów Jezusa Chrystusa, wypowiedziane w Wieczerniku, podczas Modlitwy Arcykapłańskiej. Powracam dziś do tych słów, bo tydzień, który rozpoczynamy przynosi dwie piękne inicjatywy, które nie mogą umknąć naszej uwadze.
W czwartek, 25 stycznia, kończy się Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan. Choć w momencie, kiedy bierzemy do ręki obecny numer „Niedzieli”, jest już połowa tego szczególnego czasu modlitwy o jedność, to być może dla wielu z nas słowa wypowiedziane przez Chrystusa będą przypomnieniem i mobilizacją do tego, by prosić wraz z Jezusem, aby w świecie rozdartym przez walki i niezgodę wszyscy stanowili jedno. Najpiękniejszym wzorem modlitwy o jedność jest wspominana Modlitwa Arcykapłańska Chrystusa w Wieczerniku, której tekst odnajdziemy w siedemnastym rozdziale Ewangelii według św. Jana. W tej modlitwie Pan Jezus modli się za swoich uczniów, czyli Kościół żyjący w świecie, który narażony jest na różne niebezpieczeństwa. Nic nie stoi na przeszkodzie abyśmy, jako wyznawcy Chrystusa, dołączyli do Niego z wołaniem, „aby nieprzyjaciele szukali zgody, przeciwnicy podali sobie rękę i ludy doszły do jedności” – do czego nas zachęca trzecia modlitwa eucharystyczna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Drugą, godną uwagi intencją jest modlitwa, jaką powinniśmy zanosić w intencji wyznawców Islamu. I tutaj w wielu z nas, może zrodzić się myśl: czy warto modlić się za tych, którzy przyczyniają się do cierpienia mieszkańców Europy i innych części świata? Czy trzeba modlić się za tych, którzy zabijają w imię religii? Tak! Warto i trzeba. Taką okazją jest Dzień Islamu, który już po raz XVII w Kościele katolickim w Polsce obchodzimy 26 stycznia. Towarzyszyć nam będzie hasło „Chrześcijanie i muzułmanie: adresaci i narzędzia Bożego miłosierdzia”.
W orędziu Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego możemy przeczytać m.in., że „Miłosierdzie to temat bliski sercu zarówno muzułmanów, jak i chrześcijan”, bo przecież chrześcijanie, jak i muzułmanie wierzą w miłosiernego Boga, który okazuje swoje miłosierdzie i współczucie wszystkim stworzeniom, szczególnie człowiekowi.