Reklama

Rodzina

Źródła i przyczyny współczesnego kryzysu małżeństwa i rodziny

[ TEMATY ]

rodzina

Suedelbien/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojcowie synodalni w dokumencie podsumowującym III Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu skupów, zatytułowanym „Wyzwania duszpasterskie związane z rodziną w kontekście ewangelizacji”, zaprezentowali w pierwszej jego części źródła i przyczyny kryzysu, z jakim boryka się rodzina żyjąca na wszystkich kontynentach w świecie współczesnym.

Do podstawowych źródeł kryzysu rodziny dokument zalicza: „wybujały indywidualizm, który wynaturza więzi rodzinne i doprowadza do traktowania każdego członka rodziny jako samotnej wyspy” oraz „kryzys wiary, który dotknął wielu katolików i który często tkwi u podstaw kryzysu małżeństwa i rodziny”. Samotność będąca owocem braku Boga w życiu ludzi i kruchości relacji, jawi się jako jedna z największych bied obecnej kultury. Wspomniane źródła sprzyjają niestabilności emocjonalnej i tzw. „uczuciowości bez granic, której wszystkie aspekty pragnie się poznać, nawet najbardziej złożone”. Emocjonalność narcystyczna, niestabilna i niestała doprowadza do pozostawania na wczesnych etapach życia emocjonalnego i seksualnego. W tym kontekście narzeczeni, a później małżonkowie nie potrafią żyć z drugimi i dla drugich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Innym źródłem opisywanego kryzysu jest ogólne poczucie bezsilności w obliczu rzeczywistości społeczno-gospodarczej, które często prowadzi do „zmiażdżenia rodzin” poprzez rosnące ubóstwo, brak bezpieczeństwa pracy, nazbyt ciążący system podatkowy, brak należytego zainteresowania ze strony odpowiednich instytucji państwowych.

Trudności dla współczesnego małżeństwa i rodziny stanowią swoiste konteksty kulturowe i religijne, które w wielu częściach świata nadal sprzyjają praktyce poligamii, zwyczajowi „małżeństwa na etapy”, praktyce małżeństw aranżowanych. Problemem w krajach, w których Kościół katolicki jest mniejszością są także małżeństwa mieszane wyznaniowo i religijnie, które rodzą trudności pod względem usytuowania prawnego, chrztu i wychowania dzieci oraz wzajemnego szacunku z punktu widzenia różnicy wiary. W tych małżeństwach - jak podkreśla dokument i praktyka - istnieje niebezpieczeństwo relatywizmu lub indyferentyzmu, choć mogą być one także środowiskiem promowania „ducha ekumenicznego i dialogu międzyreligijnego w harmonijnej koegzystencji wspólnot żyjących w tym samym miejscu”.

Reklama

Inna przyczyną omawianego kryzysu jest rozprzestrzeniająca się praktyka współżycia przed ślubem oraz konkubinat nie nastawiony na przyjęcie formy więzi instytucjonalnej. Wspomnianym praktykom sprzyja liberalne ustawodawstwo cywilne, które podważa małżeństwo i rodzinę, promując mentalność antynatalistyczną i globalne polityki „zdrowia reprodukcyjnego”.

Poważnym zagrożeniem dla istnienia rodzin jest współczesna plaga rozwodów, coraz częściej z powodów ekonomicznych, których prawdziwymi ofiarami są dzieci. Podważana jest wartość macierzyństwa i ojcostwa. Wojny, terroryzm, przestępczość zorganizowana, migracja oraz przemoc także sprzyjają degradacji sytuacji rodzinnych.

Nadzwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów zauważa w omawianym dokumencie, że nakreślone tło społeczne funkcjonowania współczesnej rodziny, wskazuje na znaczenie życia emocjonalnego i potrzebę budowania wartościowych relacji międzyludzkich „opartych na twórczym darze z siebie i wzajemności, nakłaniających do odpowiedzialności i solidarnych”, których wzorem są relacje rodzinne. Zasygnalizowane źródła i przyczyny kryzysu rodziny zwracają uwagę na potrzebę przyznania słuszności pięknu i prawdzie bezwarunkowego otwarcia na życie jako tego, czego potrzebuje miłość ludzka, aby była przeżywana w pełni (nr 58). W związku z tym, trzeba na nowo odkryć orędzie encykliki „Humanae vitae” Pawła VI, która podkreśla potrzebę poszanowania godności osoby przy moralnej ocenie sposobów regulacji urodzin, ucząc odpowiedzialnego rodzicielstwa. .

2015-03-01 08:20

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież Franciszek: rodziny wielodzietne nadzieją dla społeczeństwa

[ TEMATY ]

rodzina

Grzegorz Gałązka

O znaczeniu dużych rodzin dla życia społecznego i Kościoła mówił dziś papież Franciszek, spotykając się w auli Pawła VI z Włoskim Stowarzyszeniem Rodzin Wielodzietnych. Przy tej okazji Ojciec Święty zaapelował do przedstawicieli władz o zapewnienie im należytego wsparcia, gdyż chociaż każda rodzina jest komórką społeczeństwa, to jednak duża rodzina jest komórką bogatszą, żywszą, zaś w interesie państwa leży inwestowanie w nią.

Franciszek przypomniał, że macierzyństwo i ojcostwo są darem Boga, ale zadaniem rodzin jest jego przyjęcie, zadziwienie jego pięknem i ukazanie społeczeństwu. Zaznaczył, że każdy człowiek w swojej wyjątkowości jest umiłowany przez Boga, zaś fakt posiadania rodzeństwa uzdalnia dzieci do braterskiej komunii. „W świecie często naznaczonym egoizmem, rodzina wielodzietna jest szkołą solidarności i dzielenia się, a te postawy są dobrodziejstwem dla całego społeczeństwa” - podkreślił papież.

CZYTAJ DALEJ

Prośmy Pana Boga, aby pomnażał naszą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 27 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję