Rodzice uczniów gdańskiej Katolickiej Szkoły im. św. Kazimierza, poruszeni dramatyczną sytuacją na Bliskim Wschodzie, zgłosili w połowie 2018 r. chęć regularnego wspierania wybranej placówki oświatowej w Syrii. Dzięki ich hojności Szkoła Podstawowa Asz-Szark w Aleppo mogła sprawić swoim uczniom nieco radości i dać im chwilę wytchnienia w tym ogarniętym wojną mieście. Tak rozpoczął się projekt „Szkoła szkole”, który umożliwia wsparcie syryjskich placówek przez polskie środowiska szkolne.
W tym roku w programie weźmie udział 5 placówek oświatowych w Aleppo. Jedną z nich jest Szkoła Podstawowa Bani Taghlib, którą zniszczyła bomba.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Zbiórki na rzecz szkół w Syrii mogą być prowadzone np. podczas festiwalu kultur lub przez szkolne koła wolontariatu. Tak się stało w Jaśle, gdzie w maju br. wolontariusze Szkolnego Koła Caritas w Szkole Podstawowej nr 2, sprzedając serca z masy solnej, zebrali ponad 2,3 tys. zł. Za pośrednictwem Caritas Polska fundusze trafią do syryjskich placówek i zostaną przeznaczone na cele zgodne z ich potrzebami, w tym na zakup materiałów szkolnych, odmalowanie pomieszczeń i organizację aktywności dla uczniów.
Stan edukacji w Syrii
Reklama
– Podczas pobytów w Syrii często spotykamy dzieci, które muszą pracować, aby pomóc swoim rodzicom lub rodzeństwu. Skala zjawiska jest trudna to oszacowania – mówi Marianna Chlebowska, koordynatorka projektów zagranicznych Caritas Polska. – A jeszcze kilka lat temu Syryjczycy uchodzili za jeden z najlepiej wykształconych narodów bliskowschodnich, do szkoły podstawowej chodziło tam 97 proc. dzieci.
Dziś, według raportu Biura Narodów Zjednoczonych ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (OCHA), aż 2,1 mln dzieci w wieku szkolnym w Syrii pozostaje poza systemem edukacji. Co trzecia szkoła została zniszczona lub przeznaczona na schronienie dla uciekinierów. Duży problem stanowią braki w kadrze pedagogicznej, bo wielu syryjskich nauczycieli uciekło za granicę.
Trudne przejścia wojenne odbijają się na psychice uczniów, a niewiele placówek dysponuje odpowiednimi środkami terapeutycznymi. Czasem luki w wiedzy i brak zaufania wobec instytucji szkoły skutkują niechęcią do ponownego podjęcia edukacji.
Znów mogą uczyć
– Projekty wspierające infrastrukturę szkolną to kluczowe działania służące przywróceniu normalności syryjskim dzieciom i młodzieży – mówi ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska. Dlatego tak ważne są projekty edukacyjne, obok nie mniej ważnej pomocy humanitarnej i rozwojowej. Obecnie stanowią one sporą część działań Caritas Polska na terenie Syrii.
W 2019 r. część funduszy zebranych w ramach XXV edycji akcji „Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom”, której symbolem jest świeca Caritas, została przeznaczona na odbudowę Szkoły Al-Kalima w Aleppo. 16 września br. placówka ta ponownie powitała uczniów po trwającej 7 lat przerwie, gdy ze względów bezpieczeństwa dyrekcja musiała zawiesić działalność edukacyjną. Dzięki wsparciu naszej Caritas również inna szkoła w tym syryjskim mieście – ormiańskie Liceum im. Karen Jeppe – znów może uczyć.
Więcej informacji o programie – w tym historie szkół objętych wsparciem i ich potrzeby – znajduje się na stronie: www.szkolaszkole.caritas.pl .
Nauczyciele, uczniowie i ich rodzice mogą zainicjować przystąpienie placówki do programu, kontaktując się z koordynatorką projektu Marianną Chlebowską pod adresem: mchlebowska@caritas.org.pl .