Reklama

Wiadomości

Polskie szkoły pomagają szkołom w Aleppo

W nowym roku szkolnym Caritas Polska uruchamia program „Szkoła szkole”, który umożliwia przekazanie wsparcia finansowego dla pięciu placówek edukacyjnych w zniszczonym przez wojnę syryjskim mieście Aleppo

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rodzice uczniów gdańskiej Katolickiej Szkoły im. św. Kazimierza, poruszeni dramatyczną sytuacją na Bliskim Wschodzie, zgłosili w połowie 2018 r. chęć regularnego wspierania wybranej placówki oświatowej w Syrii. Dzięki ich hojności Szkoła Podstawowa Asz-Szark w Aleppo mogła sprawić swoim uczniom nieco radości i dać im chwilę wytchnienia w tym ogarniętym wojną mieście. Tak rozpoczął się projekt „Szkoła szkole”, który umożliwia wsparcie syryjskich placówek przez polskie środowiska szkolne.

W tym roku w programie weźmie udział 5 placówek oświatowych w Aleppo. Jedną z nich jest Szkoła Podstawowa Bani Taghlib, którą zniszczyła bomba.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zbiórki na rzecz szkół w Syrii mogą być prowadzone np. podczas festiwalu kultur lub przez szkolne koła wolontariatu. Tak się stało w Jaśle, gdzie w maju br. wolontariusze Szkolnego Koła Caritas w Szkole Podstawowej nr 2, sprzedając serca z masy solnej, zebrali ponad 2,3 tys. zł. Za pośrednictwem Caritas Polska fundusze trafią do syryjskich placówek i zostaną przeznaczone na cele zgodne z ich potrzebami, w tym na zakup materiałów szkolnych, odmalowanie pomieszczeń i organizację aktywności dla uczniów.

Stan edukacji w Syrii

Reklama

– Podczas pobytów w Syrii często spotykamy dzieci, które muszą pracować, aby pomóc swoim rodzicom lub rodzeństwu. Skala zjawiska jest trudna to oszacowania – mówi Marianna Chlebowska, koordynatorka projektów zagranicznych Caritas Polska. – A jeszcze kilka lat temu Syryjczycy uchodzili za jeden z najlepiej wykształconych narodów bliskowschodnich, do szkoły podstawowej chodziło tam 97 proc. dzieci.

Dziś, według raportu Biura Narodów Zjednoczonych ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej (OCHA), aż 2,1 mln dzieci w wieku szkolnym w Syrii pozostaje poza systemem edukacji. Co trzecia szkoła została zniszczona lub przeznaczona na schronienie dla uciekinierów. Duży problem stanowią braki w kadrze pedagogicznej, bo wielu syryjskich nauczycieli uciekło za granicę.

Trudne przejścia wojenne odbijają się na psychice uczniów, a niewiele placówek dysponuje odpowiednimi środkami terapeutycznymi. Czasem luki w wiedzy i brak zaufania wobec instytucji szkoły skutkują niechęcią do ponownego podjęcia edukacji.

Znów mogą uczyć

– Projekty wspierające infrastrukturę szkolną to kluczowe działania służące przywróceniu normalności syryjskim dzieciom i młodzieży – mówi ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska. Dlatego tak ważne są projekty edukacyjne, obok nie mniej ważnej pomocy humanitarnej i rozwojowej. Obecnie stanowią one sporą część działań Caritas Polska na terenie Syrii.

W 2019 r. część funduszy zebranych w ramach XXV edycji akcji „Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom”, której symbolem jest świeca Caritas, została przeznaczona na odbudowę Szkoły Al-Kalima w Aleppo. 16 września br. placówka ta ponownie powitała uczniów po trwającej 7 lat przerwie, gdy ze względów bezpieczeństwa dyrekcja musiała zawiesić działalność edukacyjną. Dzięki wsparciu naszej Caritas również inna szkoła w tym syryjskim mieście – ormiańskie Liceum im. Karen Jeppe – znów może uczyć.

Więcej informacji o programie – w tym historie szkół objętych wsparciem i ich potrzeby – znajduje się na stronie: www.szkolaszkole.caritas.pl .

Nauczyciele, uczniowie i ich rodzice mogą zainicjować przystąpienie placówki do programu, kontaktując się z koordynatorką projektu Marianną Chlebowską pod adresem: mchlebowska@caritas.org.pl .

2019-09-17 14:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Solidarni z Ukrainą - Caritas Polska zbiera środki dla poszkodowanych

[ TEMATY ]

Caritas

pomoc

Ukraina

mac_ivan / Foter.com / CC BY

W związku z dramatyczną sytuacją na Ukrainie, Caritas Polska prowadzi zbiórkę środków finansowych na rzecz poszkodowanych. Pierwsza transza pomocy w wysokości 50 tys. została dziś przekazana Caritas Spes we Lwowie. Z pierwszych funduszy już zakupiono medyczne środki pomocy.
CZYTAJ DALEJ

Odnów nas, Boże, i daj nam zbawienie

2024-12-17 12:16

Niedziela Ogólnopolska 51/2024, str. 28

[ TEMATY ]

homilia

ks. prof. Waldemar Chrostowski

alswart/Fotolia.com

Wpisując się w kontekst wielkiej historii powszechnej, oczekiwanie na bliskie narodziny Mesjasza odzwierciedla prozaiczność ludzkich losów, zwłaszcza sytuacji matek spodziewających się narodzin swoich dzieci. Syn poczęty z dotąd niepłodnych i już sędziwych rodziców, Zachariasza i Elżbiety, został dany przez samego Boga.

Czytanie z Księgi proroka Micheasza ukonkretnia mesjańskie oczekiwania i zapowiedzi rozproszone w całym Starym Testamencie. Na wiele stuleci przed narodzinami Jezusa Chrystusa prorok wskazuje na Betlejem jako miejsce, skąd wyjdzie „Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności”. „Władanie w Izraelu” zapowiada radykalne wejście Boga w historię, z jej uwarunkowaniami kulturowymi, religijnymi, społecznymi i politycznymi. „Pochodzenie Jego od początku” wskazuje na prawdziwą tożsamość Mesjasza i stanowi subtelną intuicję tajemnicy Boga Trójjedynego. Betlejem było jednym z najmniejszych miast na terytorium Judei, a bliskość Jerozolimy jeszcze bardziej pomniejszała jego rolę i znaczenie. A jednak to właśnie Betlejem zostało wybrane przez Boga jako miejsce, w którym dokonało się przejście od nadziei starotestamentowej do nadziei chrześcijańskiej. Narodziny Jezusa w Betlejem potwierdzają, że wszystko dzieje się tak, jak zapowiadało Pismo, a jednocześnie przekraczają wszystko, czego się spodziewano.
CZYTAJ DALEJ

Nowy Targ: górale protestowali przeciwko edukacji zdrowotnej

Dziś w Parku Miejskim w Nowy Targu, górale protestowali przeciwko planom Ministerstwa Edukacji Narodowej, które zamierza wprowadzić nowy obowiązkowy przedmiot szkolny, edukację zdrowotną. - Minister edukacji łamie prawa rodziców. To z rodzicami ustala się program, zgodnie z ich przekonaniami. To rodzice decydują jak są wychowywane ich dzieci - podkreśliła obecna na manifestacji Magdalena Czarnik, socjolog, prezes Stowarzyszenia Rodzice Chronią Dzieci.

Manifestacja zgromadziła około 200 osób. Wiele z nich trzymało w rękach flagi narodowe. Na początku głos zabrał ks. prałat Władysław Zązel, który poprowadził też modlitwę w intencji obrońców ojczyzny. Wspomniał twórców podwalin edukacji w Polsce - Staszica i Kołłątaja. - Dobrze, że manifestujemy więź z Bogiem, kościołem, troską o wychowanie. Dzieci nie tylko trzeba - mówiąc po góralsku - uchować, ale wychować na człowieka - mówił ks. prałat Władysław Zązel, kapelan Związku Podhalan.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję