Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Nadzieja powszechnego zbawienia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Cała Liturgia Słowa dzisiejszej niedzieli skupia się na pytaniu: czy zbawienie dostępne jest wszystkim ludziom?

Możliwość taką dopuszczają już późniejsze księgi Starego Testamentu. Czytany dziś fragment ostatniej części proroka Izajasza (tzw. trzeci Izajasz) kieruje swe orędzie do repatriantów żydowskich, wracających z niewoli babilońskiej. Przebija w nim nadzieja powszechnego zbawienia, które może być udziałem nie tylko dawnego Izraela, ale też narodów pogańskich, „które się przyłączą do Pana”, strzegąc „prawa i sprawiedliwości”. Również psalm międzylekcyjny sławi Boga za to, że „przygotował zbawienie wszystkim narodom”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podobnie św. Paweł, „apostoł pogan”, nawiązując do tych uniwersalnych tekstów, kieruje słowa nadziei do rzymskich chrześcijan pogańskiego pochodzenia. „Jeśli (czasowe) odrzucenie żydów przyniosło światu pojednanie, to czym będzie ich (ponowne) przyjęcie?”. To retoryczne pytanie Apostoła jest mocno zakorzenione w ewangelicznej scenie, w której Jezus spotyka się z kobietą kananejską. Scena ta wyjątkowo rozgrywa się na ziemi pogańskiej, w okolicy Tyru i Sydonu. Już sama sceneria dokonanego tam cudu ma wymiar symboliczny. Zanim Jezus uzdrowi pogańską dziewczynkę, najpierw musi wypróbować wiarę jej matki, proszącej Go o łaskę.

Na początku „nie odezwał się do niej ani słowem”, a potem zaznaczył, że został „posłany tylko do owiec, które poginęły z domu Izraela”. Faktycznie, w swej zbawczej misji Jezus najpierw skupił się na przekonywaniu Izraela o swoim posłannictwie mesjańskim. Dopiero po śmierci i zmartwychwstaniu dał uczniom sygnał, że nadszedł czas, aby ponieśli orędzie zbawcze do wszystkich narodów (Mt 28, 19). Dar, którym jest wieczne zbawienie, został objawiony najpierw Izraelowi, a potem także innym narodom (Rz 1, 16). Widząc głęboką wiarę pogańskiej matki, Jezus uzdrowił jej córkę. W ten sposób zapowiedział, że zbawienie jest przeznaczone dla wszystkich narodów.

Czy to znaczy, że wszyscy będą zbawieni? Nie! Oznacza tylko, że wszyscy mają jednakową szansę zbawienia. Bóg szanuje ludzką wolność: stworzył nas bez nas, ale bez naszej woli nie może nas zbawić. Chrystus nikogo nie zmusza do przyjęcia życia wiecznego. Podobnie jak każdy dar – można go przyjąć albo odrzucić. Odrzucenie zbawienia, które Jezus wysłużył na krzyżu, oznacza wybór wiecznego potępienia. Taka jest konsekwencja ludzkiej wolności. Jako ludzie nadziei jesteśmy przekonani, że nawet najwięksi grzesznicy mają szansę zbawienia – o ile się nawrócą. Oznacza to zejście z błędnej drogi, zmianę sposobu myślenia i postępowania, wreszcie wynagrodzenie wyrządzonych krzywd. „U kresu życia będziemy sądzeni z miłości” (św. Jan od Krzyża).

2020-08-12 08:35

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Radykalizm życia uczniów Chrystusa

[ TEMATY ]

Ewangelia

Pracownia Piotra Bruegla, "De Boerenadvocaat", fragm. obrazu (XVI lub XVII wiek) fot.Graziako

Dzisiejsza Ewangelia na XXIII niedzielę zwykłą w roku C przekazuje nam - współczesnym uczniom Chrystusowym - ważną - jak nam się wydaje - wiadomość o tym, że: «Wielkie tłumy chodziły z Jezusem» /Łk 14,25/. Pytamy o przyczyny takiego zainteresowania ze strony słuchaczy nauk Chrystusa Jego osobą i odpowiadamy tym, którzy nie znają Ewangelii, że nasz Pan Jezus Chrystus to Mistrz i Zbawiciel. W tych dwóch funkcjach - najczęściej przedstawianym przez autorów wszystkich czterech tekstów Ewangelii - jest Jezus Nauczycielem objawiającym światu odwieczne prawdy Boże zapisane w sercu każdego człowieka. Mógłby, ktoś spytać, że skoro prawdy te zapisane są w sercu każdego człowieka, to wystarczyłoby poznać tajemnice serca, by posiąść odwieczną mądrość Bożą. «Któż jednak z ludzi rozezna zamysł Boży, albo kto pojmie wolę Pana? Nieśmiałe są myśli śmiertelników i przewidywania nasze zawodne, bo śmiertelne ciało przygniata duszę i ziemski przybytek obciążą lotny umysł» /Mdr 9,13-15/. Odpowiedzi udziela nam autor starotestamentalnej Księgi Mądrości, tłumacząc wrodzoną każdemu człowiekowi niezdolność ludzkiego umysłu. Ciężarem dla niego i duszy człowieka jest materialne ciało obciążone skutkiem grzechu pierwszych rodziców i ich pożądliwością, która zniewala «lotny umysł» każdego człowieka. To z tego powodu «mozolnie odkrywamy rzeczy tej ziemi, z trudem znajdujemy, co mamy pod ręką, a któż wyśledzi to, co jest na niebie? /Mdr 9,16/. - konstatuje i pyta autor Księgi Mądrości. Autorem naszych ludzkich zdolności i Twórcą w nas daru Mądrości jest sam Bóg udzielający nam swego Świętego Ducha, pod którego natchnieniem poznajemy tajemnice wszechświata i samych siebie/por. Mdr 9,17/. To dzięki tym, udzielonym nam zdolnością, poznajemy także Boga i Jego zamysł dotyczący odkupienia całego wszechświata i człowieka, który postępuje «prostymi drogami» według wskazań Bożej Mądrości /por. Mdr 9,18/. Są nimi słuchacze Mistrza z Nazaretu «chodzący za Nim w wielkim tłumie» bezimiennych Jego uczniów, którym głosi radykalizm ewangelicznego życia. Nikt więc, «kto przychodzi do Niego, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być Jego uczniem» /Łk 14,26/. Jezus nie wzywa swoich naśladowców do nienawiści swoich bliskich, lecz wymaga od nich radykalnego zerwania więzów rodzinnych celem realizacji w sposób nieskrępowany misji uczniów Chrystusowych. Z tego samego względu, «kto nie nosi swego krzyża, a idzie za Nim, ten nie może być Jego uczniem» /Łk 14,27/. Uczeń bowiem Chrystusa nie tylko wyrzeka się wszystkiego, co mogłoby krępować jego wolność w wyborach drogi życia, lecz także - pozytywnie - na wzór swego Mistrza nosi na własnych barkach zbawienie całego świata. Radykalizm życia wymaga od uczniów Chrystusowych świadomego kroczenia za Nauczycielem życia - Jezusem, «który nam w wierze przewodzi i ją wydoskonala. On to zamiast radości, którą Mu obiecywano, przecierpiał krzyż, a nie bacząc na jego hańbę zasiadł po prawicy tronu Boga» /Hbr 12,2/. Stąd nauka Jezusa w przypowieściach: o budowniczym wieży, który zanim rozpocznie budowę, oblicza wpierw wydatki na jej wykończenie i o królu toczącym bitwę z silniejszym od siebie, mając na względzie jego przewagę prosi go przez posłańców o warunki pokoju - skierowana jest jako przestroga do tych, którzy pragnąc iść za Jezusem muszą najpierw rozważyć, czy wystarczy im sił i determinacji, by rozpoczęte dzieło zakończyć pomyślnie. «Tak więc nikt z nas, kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być uczniem Chrystusa» /Łk 14,33/.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Kask dla dzieci jeżdżących na rowerach i hulajnogach ma być obowiązkowy

2025-07-14 15:09

[ TEMATY ]

dzieci

rowery

kask

hulajnogi

obowiązkowy

Adobe Stock

Nowe przepisy mają wprowadzić obowiązkowe kaski dla dzieci-rowerzystów

Nowe przepisy mają wprowadzić obowiązkowe kaski dla dzieci-rowerzystów

Jest uchwała w sprawie wprowadzenia ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy m.in. rowerem i hulajnogą elektryczną przez dzieci do lat 16. Przepis zostanie wprowadzony w ustawie o ruchu drogowym - poinformował w poniedziałek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Szef resortu infrastruktury, po posiedzeniu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przekazał, że uchwała ws. przyjęcia rekomendacji obowiązku noszenia kasków podczas jazdy m.in. na hulajnodze elektrycznej i rowerze osób do 16. roku życia została przyjęta jednogłośnie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję