Reklama

Niedziela Świdnicka

Muzyka dla Europy

W Krzyżowej w pobliżu Świdnicy już po raz szósty odbył się festiwal, podczas którego można było zanurzyć się w świecie muzyki kameralnej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Krzyżowa-Music to nazwa festiwalu organizowanego przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego. Tegoroczna edycja trwała od 18 do 30 sierpnia, a koncerty odbywały się w czterech lokalizacjach. W większości z nich można było uczestniczyć na terenie zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Krzyżowej. Muzycy zawitali także do świdnickiego Kościoła Pokoju, Teatru Zdrojowego w Szczawnie-Zdroju oraz do kościoła pw. św. Anny w Grodziszczu. W sumie odbyło się dwanaście koncertów, podczas których wykonano utwory takich kompozytorów jak: Ludwig van Beethoven, Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms czy Adolf Busch. Nie zabrakło też kompozycji polskich mistrzów – Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz oraz Karola Szymanowskiego.

Nie tylko koncerty

Reklama

Na festiwal Krzyżowa-Music przyjeżdżają muzycy z całego świata. Są podzieleni na dwie grupy – „Seniorów” i „Juniorów” – w zależności od doświadczenia i stażu muzycznego. Organizatorzy mówią, że nazwa „Juniorzy” może wprowadzać w błąd, bowiem są to osoby wielokrotnie nagradzane, to m. in. laureaci prestiżowych konkursów muzycznych. Biorą oni udział w warsztatach, podczas których przygotowują się do koncertów. Młodzi muzycy podpatrują swoich mistrzów, mogą się od nich uczyć w sprzyjających warunkach, bez presji. Jest także czas na chwilę odpoczynku i integracji podczas ogniska czy wspólnych gier w piłkę nożną lub bilarda. Uczestnicy nawiązują między sobą nowe relacje, wspierają siebie nawzajem i przy okazji dobrze się bawią. Każdego roku odbywają się także dwa sympozja naukowe, tegoroczne były poświęcone czterdziestej rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Te same idee

Dyrektorem artystycznym festiwalu Krzyżowa-Music jest utalentowana skrzypaczka Viviane Hagner, wielokrotnie uczestnicząca w festiwalu Marlboro Music w Stanach Zjednoczonych. Podczas swojego pobytu w Krzyżowej uznała, że jest to idealne miejsce do organizacji wydarzenia, jakie ma miejsce w Marlboro. Krzyżowa jest symbolem polsko-niemieckiego pojednania i utożsamiana z demokratyczno-chrześcijańskimi wartościami powojennej Europy. Panują tu sprzyjające warunki do międzynarodowej wymiany doświadczeń i integracji. Miejsce to inspiruje także do podejmowania nowatorskich rozwiązań.

Otwartość na nowe pomysły, odwaga, nacisk na najwyższy poziom tworzenia muzyki, a przy tym spontaniczność i dobra zabawa to wartość festiwalu.

Podziel się cytatem

Tegoroczną edycję festiwalu zadedykowano Peterowi Serkinowi, znanemu pianiście zmarłemu 1 lutego 2020 r. Peter był synem Rudolfa Serkina i wnukiem Adolfa Buscha – współzałożycieli nowej formuły festiwali muzyki kameralnej, znanej pod nazwą Marlboro Music Festival. Jako dorosły muzyk szczególną uwagę poświęcał nowej muzyce, lubił zestawiać ją z utworami starszymi i bardziej znanymi. Otwartość na nowe pomysły, odwaga, nacisk na najwyższy poziom tworzenia muzyki, a przy tym spontaniczność i dobra zabawa – to wartości wyznawane przez Petera, na których zbudowano Marlboro Festival, a 65 lat później – Krzyżowa-Music.

Dla tych, którzy w tym roku nie mogli uczestniczyć w koncertach, mamy dobrą wiadomość – wszystkie koncerty dostępne są on-line na stronie https: //pl.krzyzowa-music.eu/, a organizatorzy już pracują nad przyszłoroczną edycją.

2020-09-09 11:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Festiwal Telemannowski

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 1/2015, str. 8

[ TEMATY ]

festiwal

Joanna Ruchniewicz-Wywigacz

Festiwal Telemannowski

Festiwal Telemannowski
W grudniu ubiegłego roku już po raz 13. odbył się w Żarach Festiwal Telemannowski. W jego ramach melomani muzyki tego kompozytora wysłuchali 3 koncertów. Na scenie szkoły muzycznej grali wybitni artyści: Kwartet Smyczkowy Rodzinny Bałabanów, Joanna Krzyśków – altówka i Wojciech Pruszyński – fortepian, Izabela Buchowska z Warsaw Chamber Ensamble – wiolonczela oraz Paweł Wytrążek – tenor lirico spinto. Podczas koncertów obok gości zaprezentowali się gospodarze, czyli uczniowie PSM w Żarach, i uczniowie współpracującej z tą szkołą Musikschule Dreiländereck i z Magdeburga. W tych dniach w sali koncertowej żarskiej PSM odbywały się przesłuchania w ramach 2. Polsko-Niemieckiego Konkursu Smyczkowych i Fletowych Zespołów Kameralnych. Do walki o cenne nagrody stanęły zespoły z żarskiej PSM oraz z Nowej Soli, Żagania, Świebodzina, Wałbrzycha, Poznania, Zielonej Góry i Niemiec – z Magdeburga i Weißwasser. Przez kolejne dni festiwalowe i konkursowe rozbrzmiewała muzyka barokowa, a przede wszystkim – kompozycje patrona szkoły Georga Philippa Telemanna. Nie zabrakło utworów kompozytorów epoki klasycyzmu i romantyzmu. Festiwal zorganizowała Państwowa Szkoła Muzyczna 1 stopnia im. G. Ph. Telemanna w Żarach przy współpracy Burmistrza Miasta Żary oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
CZYTAJ DALEJ

Archidiecezja Krakowska od kwietnia płaci miastu Kraków za użytkowanie kościoła

2025-04-05 10:52

[ TEMATY ]

Kraków

pl.wikipedia.org

Miasto Kraków przekazało Archidiecezji Krakowskiej kościół św. Łazarza przy ul. Kopernika w odpłatne użytkowanie. Od kwietnia strona kościelna będzie płacić czynsz w wysokości blisko 15 tysięcy złotych, a także pokrywać koszty mediów.

Zabytkowy, XVII-wieczny kościół św. Łazarza (pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny) mieszczący się przy ul. Kopernika 19 przez ostatnie lata pełnił funkcję posługi duchowej dla pacjentów okolicznych klinik szpitalnych i ich bliskich, nie był kościołem parafialnym. W 2019 roku stał się własnością Agencji Rozwoju Miasta Krakowa.
CZYTAJ DALEJ

Głos Boga jest pierwszym źródłem życia

„Córka Głosu” – pod takim hasłem w sanktuarium w Otyniu odbyło się wielkopostne czuwanie dla kobiet.

Był czas na konferencję, modlitwę wstawienniczą, adorację Najświętszego Sakramentu i oczywiście Eucharystię. Czuwanie, które odbyło się 5 kwietnia, poprowadziła Wspólnota Ewangelizacyjna „Syjon” wraz z zespołem, a konferencję skierowaną do pań, które wyjątkowo licznie przybyły tego dnia na spotkanie, wygłosiła Justyna Wojtaszewska. Liderka wspólnoty podzieliła się w nim osobistym doświadczeniem swojego życia. – Konferencja jest zbudowana na moim świadectwie życia kobiety, która doświadczyła nawrócenia przez słowo Boże i która każdego dnia, kiedy to słowo otwiera, zmienia przez to swoją rzeczywistość. Składając swoje świadectwo chciałam zaprosić kobiety naszego Kościoła katolickiego do wejścia na tą drogę, żeby nauczyć się życia ze słowem Bożym i tak to spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy, żeby kobiety poszły dalej i dały się zaprosić w tą zamianę: przestały analizować, zamartwiać się, tylko, żeby uczyły się tego, że głos Boga jest pierwszym źródłem życia, z którego czerpiemy każdego dnia. Taki jest zamysł tego spotkania, dlatego nazywa się ono „Córka Głosu” – mówi liderka Wspólnoty Ewangelizacyjnej „Syjon”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję