Reklama

Niedziela w Warszawie

Święta z dala od domu

Księża archidiecezji warszawskiej pracujący za granicą z niecierpliwością czekają na Boże Narodzenie. W czasie świąt postarają się odprawić „tyle Mszy św., ile się da”, aby dla katolików we Francji i Islandii był to czas radosny, pełen pokoju i nadziei.

Niedziela warszawska 51/2020, str. V

Archiwum ks. M. Misiudy

Ks. Michał Misiuda przed swoim kościołem parafialnym św. Anny w Rennes

Ks. Michał Misiuda przed swoim kościołem
parafialnym św. Anny w Rennes

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla ks. Michała Misiudy tegoroczne święta będą pierwszymi, które jako kapłan spędzi poza Polską. Choć już w czasach seminaryjnych, kiedy pierwszy rok odbywał w seminarium św. Ireneusza w Lyonie, przeżył wigilię w gronie kleryków i przełożonych seminarium we Francji. Pierwszy dzień świąt spędził wówczas na lotnisku, oczekując na samolot do Polski, który się opóźnił o dobę z powodu śnieżyc i zamknięcia lotniska w Paryżu. – Nie jest łatwe utknąć w drodze, zwłaszcza w święta. Ale dzięki temu zrozumiałem, jak czują się ci, którzy spędzają święta sami, bądź z dala od rodziny albo w drodze. To też ubogaca – przyznaje ks. Misiuda.

Za uchylonymi drzwiami

Kapłan pracę we archidiecezji Rennes w północno-zachodniej Francji rozpoczął na początku września. Parafia św. Anny, w której mieszka, liczy 26 tys. osób. Należy do niej 13 kościołów, które niegdyś były osobnymi parafiami. Ich łączenie to skutek ciągłego spadku powołań we Francji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Moja posługa w tutejszym Kościele ma charakter „fidei donum”, tzn. jestem księdzem wypożyczonym na pewien czas i nadal inkardynowanym do archidiecezji warszawskiej – mówi nam ks. Misiuda.

Mimo wysokiego stopnia rozwinięcia Francja, z pozoru laickie państwo, jest w rezultacie – jak podkreśla ks. Michał – krajem, który szuka i pragnie Boga, nieśmiało zaglądając za uchylone drzwi kościoła.

– Jest tu mnóstwo ludzi pogubionych, poszukujących i spragnionych Boga. Trzeba zacząć od spotkania z nimi, od wsłuchania się w ich potrzeby, pobycia z nimi kilka chwil – zaznacza kapłan i dodaje, że ludzie, których mija na ulicy cenią sobie obecność człowieka w koloratce.

– Nawet ci, którzy są daleko od Boga mówią: – Dziękuję, że ksiądz tu jest.

Prawie jak na Księżycu

Majestatyczne wodospady, energetyczne gejzery, potężne wulkany oraz lodowce i krajobrazy do złudzenia przypominające wygląd i ukształtowanie terenu Księżyca – to zgoła inne od francuskiego otoczenie, w którym pracuje ks. Rafał Sikorski.

Reklama

W laickiej z pozoru Francji nawet ci, którzy są daleko od Boga, mówią kapłanom: – Dziękuję, że ksiądz tu jest.

Podziel się cytatem

Były duszpasterz akademicki z kościoła św. Anny posługuje na wyspie lodu i ognia, jaką nazywana jest Islandia.

– Tutaj w wielu miejscach łatwiej spotkać owcę niż człowieka – śmieje się kapłan. Islandia jest bowiem krajem, w którym gęstość zaludnienia wynosi nieco ponad 3 osoby na kilometr kwadratowy. Największą grupą etniczną po grupach islandzkich są Polacy, których w Islandii jest ok. 20 tys. osób. Dominujące wyznanie to protestantyzm, a katolicy stanowią około 4 proc. mieszkańców.

– Muszę nieraz przejechać prawie 300 km, by odprawić Mszę św. dla sześciu osób. O ile w Reykjaviku Eucharystia jest sprawowana codziennie, to w wielu miejscowościach na południu wyspy, nad którymi sprawuję opiekę, Msza św. jest raz w miesiącu albo jeszcze rzadziej – opowiada nam ks. Sikorski.

Wierni tym bardziej cenią, że mogą korzystać z posługi katolickiego księdza. – Ludzie pytają mnie co jakiś czas, czy z nimi zostanę. Boją się, że jeżeli wyjedzie jakikolwiek kapłan, to mogą zostać bez sakramentów – mówi ks. Rafał.

Nietypowy przysmak

Mimo oczywistej tęsknoty za bliskimi i ojczyzną święta będą dla niego pogodnym czasem. Islandia jest bowiem niezwykle bogata w najróżniejsze obrzędy i zwyczaje.

23 grudnia obchodzi się Þorláksmessa, czyli Mszę św. Torlaka. Biskup Þorlákur Þórhallsson to jedyny islandzki święty. Z tym dniem związana jest również specyficzna kulinarna tradycja.

– Zajada się wówczas zgniłe płaszczki – mówi ks. Sikorski i wyjaśnia, że skatę – bo tak nazywa się ta ryba – łowi się jesienią, pekluje i pozostawia do konkretnego nadpsucia. Od tak przygotowanej ryby unosi się... smród. Płaszczki kroi się na kawałki, a następnie gotuje w wodzie. Zajadane są potem w rodzinnym gronie, z roztopionym łojem owczym, skwarkami oraz ziemniakami.

Reklama

– Niektórzy twierdzą, że skata powinna być tak zgniła, żeby wyciskała łzy podczas jedzenia, a oddech śmierdział przez wiele godzin po zjedzeniu. Z doświadczenia powiem, że do posiłku warto zasiąść w najgorszych ubraniach, bo wszystko tak przesiąka zgubnym aromatem amoniaku, że późniejsze pranie nie ma sensu. Ubranie lepiej od razu wyrzucić do śmieci – śmieje się ks. Rafał.

Drużyna Mikołajów

Dużo przyjemniejszą tradycją jest przygotowanie się na odwiedziny specyficznych Mikołajów. Na 13 dni przed Bożym Narodzeniem na farmy i do miast zaczynają przybywać Jólasveinar – bożonarodzeniowi chłopcy. Pierwszy z nich zjawia się 12 grudnia, a ostatni 24.

– Wszyscy są braćmi i zarazem bardzo dziwnymi istotami. To trolle i psotnicy w ludzkiej postaci – wyjaśnia ks. Sikorski. Bożonarodzeniowi chłopcy odwiedzają islandzkie domy, przynosząc podarki, choć nie zrezygnowali całkiem z niektórych swoich figli. – Chłopcy nadal wyznają jedną życiową zasadę: „psoty ponad kłopoty”. Imiona Jólasveinar w większości są związane z czynionymi przez nich psikusami. Przychodzą więc m.in.: Stekkjastaur (Kij do owiec), Þvörusleikir (Lizacz łyżek), Pottasleikir (Lizacz garnków), Askasleikir (Lizacz misek), Hurðaskellir (Trzaskacz drzwiami), Bjúgnakrækir (Złodziej kiełbas), Gluggagægir (Podglądacz), Gáttaþefur (Wąchacz) czy Ketkrókur (Hak do mięsa) – wylicza ks. Rafał.

W Islandii 23 grudnia obchodzi się Þorláksmessa, czyli Mszę św. Torlaka. Biskup Þorlákur Þórhallsson to jedyny islandzki święty.

Podziel się cytatem

Indyk zamiast karpia

We Francji nie ma tradycji dzielenia się opłatkiem. Ten zwyczaj zachowany jest w polskich rodzinach i polskich parafiach. Nie ma też uroczystej wieczerzy wigilijnej. Święta w tradycyjnej katolickiej rodzinie rozpoczynają się od Pasterki, a głównym momentem świętowania w gronie rodziny jest uroczysty świąteczny obiad po Mszy św. w dzień Bożego Narodzenia.

Podobnie jak w Polsce ubiera się choinkę, buduje się szopkę w kościele i w domach. Jest także zwyczaj obdarowywania się prezentami. – Kuchnia świąteczna jest nieco inna niż w Polsce. Oprócz indyka czy gęsi na świątecznym stole można znaleźć owoce morza, dynię, dania czy przystawki z awokado. Tradycyjnym deserem świątecznym jest rolada czekoladowa – opowiada ks. Michał.

Reklama

Postępująca sekularyzacja

We Francji nie we wszystkich kościołach filialnych jest w każdą niedzielę Msza św. – W najbliższe święta odprawimy tyle Mszy św., ile możemy, ale nie będzie to możliwe we wszystkich kościołach. Zarówno dla kapłanów, jak i wiernych jest to trudne doświadczenie – przyznaje ks. Misiuda i dodaje, że choć posługuje w jednej z najbardziej religijnych diecezji we Francji, to niestety widać tam też postępującą obojętność i zeświecczenie.

– Dla nas, kapłanów, zjawiska te są zaproszeniem od Boga do gorliwej, a przede wszystkim cierpliwej posługi kapłańskiej – podkreśla ks. Misiuda.

2020-12-16 09:20

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Kim był św. Florian?

4 maja Kościół wspominał św. Floriana, patrona strażaków, obrońcy przed ogniem pożarów. Kim był św. Florian, któremu tak często na znak czci wystawiane są przydrożne kapliczki i dedykowane kościoły? Był męczennikiem, chrześcijaninem i rzymskim oficerem. Podczas krwawego prześladowania chrześcijan za panowania w cesarstwie rzymskim Dioklecjana pojmano Floriana i osadzono w obozie Lorch k. Wiednia. Poddawany był ciężkim torturom, które miały go zmusić do wyrzeknięcia się wiary w Chrystusa. Mimo okrutnej męki Florian pozostał wierny Bogu. Uwiązano mu więc kamień u szyi i utopiono w rzece Enns. Działo się to 4 maja 304 r. Legenda mówi, że ciało odnalazła Waleria i ze czcią pochowała. Z czasem nad jego grobem wybudowano klasztor i kościół Benedyktynów. Dziś św. Florian jest patronem archidiecezji wiedeńskiej.
Do Polski relikwie Świętego sprowadził w XII w. Kazimierz Sprawiedliwy. W krakowskiej dzielnicy Kleparz wybudowano ku jego czci okazały kościół. Podczas ogromnego pożaru, jaki w XVI w. zniszczył całą dzielnicę, ocalała jedynie ta świątynia - od tego czasu postać św. Floriana wiąże się z obroną przed pożarem i z tymi, którzy chronią ludzi i ich dobytek przed ogniem, czyli strażakami.
W licznych przydrożnych kapliczkach św. Florian przedstawiany jest jak rzymski legionista z naczyniem z wodą lub gaszący pożar.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Węgrzyniak: miłość owocna i radosna dzięki wzajemności

2024-05-04 17:05

Archiwum ks. Wojciecha Węgrzyniaka

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Ks. Wojciech Węgrzyniak

Najważniejszym przykazaniem jest miłość, ale bez wzajemności miłość nigdy nie będzie ani owocna, ani radosna - mówi biblista ks. dr hab. Wojciech Węgrzyniak w komentarzu dla Vatican News - Radia Watykańskiego do Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej 5 maja.

Ks. Węgrzyniak wskazuje na „wzajemność" jako słowo klucz do zrozumienia Ewangelii Szóstej Niedzieli Wielkanocnej. Podkreśla, że wydaje się ono ważniejsze niż „miłość" dla właściwego zrozumienia fragmentu Ewangelii św. Jana z tej niedzieli. „W piekle ludzie również są kochani przez Pana Boga, ale jeżeli cierpią, to dlatego, że tej miłości nie odwzajemniają” - zaznacza biblista.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję