Reklama

Niedziela Sandomierska

Muzyka na salonach

Na Zamku Tarnowskich w Dzikowie odbył się pierwszy z cyklu koncertów „Muzyka u Matki Bożej Dzikowskiej”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycyjnie koncerty odbywają się w kościele ojców dominikanów w Tarnobrzegu, jednak ze względu na charakter prezentowanych przez artystów utworów organizatorzy przenieśli koncert do zamkowych sal.

– Uznaliśmy, że najodpowiedniejszym miejscem dla świeckich utworów barokowych będzie wielka sala Zamku Tarnowskich, gdzie przed laty gromadzili się jego mieszkańcy i goście by popołudnia i wieczory umilać sobie nie tylko słuchaniem, ale również wykonywaniem muzyki. Jesteśmy ogromnie wdzięczni, mówię w imieniu ojców i swoim, panu dyrektorowi Tadeuszowi Zychowi za życzliwość, dzięki której mogliśmy wysłuchać kompozycji mistrza późnobarokowej kameralistyki Georga Philippa Telemanna oraz francuskich kompozytorów w pięknych wnętrzach zamkowych – powiedział o. Grzegorz Doniec, dominikanin, inicjator koncertów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W programie pierwszego koncertu znalazły się utwory twórców jak: Tellemann, Jacques Martin Hotteterre oraz Signora Dietri. Wykonawcami byli Katarzyna Czubek, grająca na flecie prostym oraz Adam Jastrzębski, który zasiadł za klawesynem. W programie koncertu znalazły się głównie sonaty autorstwa niemieckiego kompozytora Telemanna, który stworzył ponad trzy tysiące utworów, m.in.: opery, oratoria, a wiele z nich to kompozycje dużych rozmiarów. Tworzył muzykę na zamówienie, która była wykonywana na dworach ku uprzyjemnieniu i urozmaiceniu życia kulturalnego. Zresztą w dobie baroku w dobrym tonie była umiejętność gry na instrumentach, by móc wspólnie z domownikami, czy też gośćmi wspólnie muzykować. Niejednokrotnie zdarzało się, iż gospodarz sam inicjował wspólne koncerty. Najsłynniejszym wzorem był król francuski Ludwik XIV, który w Wersalu pod Paryżem sam przewodził orkiestrze grą na flecie prostym, uchodzącym wówczas za instrument królewski, który niejako symbolem popularnego w tym czasie mitu arkadyjskiej szczęśliwości, czyli przepełnionego prostotą sielskiego życia pasterskiego. I podczas dzisiejszego koncertu usłyszeliśmy sonaty fletowe z towarzyszeniem klawesynu – wyjaśnił o. Grzegorz Doniec.

Artyści, którzy zaprezentowali się tarnobrzeskiej publiczności są wykładowcami na Akademii Muzycznej w Krakowie. Katarzyna Czubek jest jej absolwentką w klasie fletu prostego prof. Petera Holtslaga oraz klasy Jorge Isaaca w Conservatorium van Amsterdam. Studiuje grę na obojach historycznych w klasie prof. Paolo Grazziego w Conservatorio di Musica F.E. Dall’Abaco w Weronie. Jest inicjatorką i organizatorką cyklu koncertów „Młoda Muzyka Dawna”. Występuje z zespołem muzyki dawnej Bianco Fiore. Adam Jastrzębski odbył studia licencjackie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. Urszuli Bartkiewicz. Tytuł magisterski zdobył na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki oraz w klasie organów prof. Marcina Szelesta. Uczestniczył w wielu kursach interpretacji muzyki organowej i klawesynowej prowadzonych przez polskich i zagranicznych muzyków. Jest założycielem zespołu muzyki dawnej Modus Consort. Koncert został zrealizowany dzięki dofinansowaniu budżetu Województwa Podkarpackiego oraz wsparciu sponsorów.

2021-08-11 10:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Królowa na Dzikowie

Niedziela sandomierska 49/2020, str. IV

[ TEMATY ]

Matka Boża

Dzików

Ks. Wojciech Kania

ludowe wyobrażenie Dzikowskiej Pani (po prawej)

ludowe wyobrażenie Dzikowskiej Pani (po prawej)

Matka Boża Dzikowska towarzyszy mieszkańcom Tarnobrzega od początku istnienia miasta. Dlaczego Dzikowska? Tytuł bynajmniej nie nawiązuje do nazwy jednego z mieszkańców polskich lasów, ale odnosi się do miejsca – Dzikowa, gdzie obraz się znajdował, by potem trafić do klasztoru dominikanów.

Obraz ten jest wyjątkowy, bo poza wizerunkiem Maryi i Jezusa jest na nim widoczny także św. Józef. Świętą Rodzinę przedstawiono za stołem, na którym stoi naczynie z winogronami oraz widoczne są na nim ptaki.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję