Tematyka prac jest związana ze Starym Miastem w Częstochowie, a w szczególności ze Starym Ratuszem, którego relikty są eksponowane na Starym Rynku. Konkurs został przeprowadzony w kategoriach: fotografia, plastyka, literatura i historia.
Puścić wodze
– Chcieliśmy skłonić uczniów do poszukiwań źródeł naszej częstochowskiej tożsamości, a także do fantazjowania. Było to najbardziej widoczne w konkursie literackim, gdzie uczniowska wyobraźnia kreowała wydarzenia z historii naszego miasta, ale kreacja ich żywej wyobraźni niejednokrotnie była też mocno oparta na faktach. Pojawił się np. wątek stacjonującego na Starym Rynku Napoleona Bonapartego – mówiła Anita Grobelak z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Częstochowie, przewodnicząca jury. Przyznała, że jury miało problem z przyznaniem pierwszej nagrody w kategorii „literatura”. – Oscylowaliśmy między opowieścią o cesarzu Francuzów a opowieścią detektywistyczną, w której uczniowie mają wykonać konkretne zadanie polecone przez nauczyciela. W tym celu udają się na poddasze starej kamienicy, gdzie odnajdują stare rodzinne dokumenty i w tym momencie zaczyna się intrygująca historia – zwierzała się ze swoich odczuć jurorskich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Można oglądać
Reklama
Radości ze zrealizowanego projektu nie kryła Magdalena Wieczorek-Szmal z Działu Archeologii Muzeum Częstochowskiego. – Bardzo się cieszymy, że udało się nam przeprowadzić konkurs i że było tak duże zainteresowanie wśród dzieci i młodzieży. Nagrodzone prace w kategorii „plastyka” i „fotografia” już można oglądać na Starym Rynku – podkreśliła. – Chciałabym zwrócić uwagę na konkurs historyczny. Polegał on na przygotowaniu prezentacji multimedialnej, która byłaby przewodnikiem po wystawie stałej. Nie było to zadanie łatwe, nawet dla doświadczonego muzealnika, ale młodzież dobrze sobie z nim poradziła – dodała.
Wyzwanie
Bardzo popularną formą konkursową wśród uczestników okazała się fotografia. Ciekawym spostrzeżeniem dotyczącym tej kategorii podzieliła się Anita Grobelak: – Fotografia przy dzisiejszej dostępnej technologii nie powinna sprawić większych trudności, ale zrobić zdjęcie w konkursie, tak aby ono nie było banalne i wyróżniało się z ogromnej liczby nadesłanych prac, jest dużym wyzwaniem. Pokuszę się o stwierdzenie, że fotograficzne prace tych najmłodszych moglibyśmy bez szkody zestawić z tymi, które wykonali uczniowie szkół średnich.
Inspirujący Częstoch
Hubert Fornal ze Szkoły Podstawowej nr 31 im. Orła Białego w Częstochowie zajął III miejsce w kategorii „fotografia” za pracę Kadr ze Starego Rynku. – Obiekt, który mnie zainspirował to postać Częstocha – powiedział. Hubert dużo fotografuje, ale nie zawsze jest zadowolony ze swoich ujęć. – Najbardziej interesują mnie obiekty historyczne. Zastanawiam się nad przyszłością fotografika, ale jeszcze nie wiem, czy te plany się ziszczą – stwierdził.
Nagrodzeni
Michał Arendt ze Szkoły Podstawowej nr 19 im. Juliana Tuwima w Częstochowie (opiekun: Dorota Przystalska) zajął I miejsce w kategorii literackiej za pracę Legenda o Częstochu. W kategorii „plastyka” zwyciężyła Lena Kwarciak ze Szkoły Podstawowej nr 53 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Częstochowie (opiekun: Anna Langier), autorka pracy Mój Stary Rynek. Amelia Zembik ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. św. Stanisława Kostki w Częstochowie (opiekun: Beata Bednarczyk) była najlepsza w kategorii „fotografia” dzięki wykonaniu Zwierciadła Starego Rynku.