Reklama

Felietony

Zmiana ekumenicznych wektorów

Kościoły będą musiały zrewidować swoją strategię ekumeniczną w dialogu z prawosławiem na Wschodzie i przekierować wektory z Moskwy na Kijów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wojna na Ukrainie przyniosła ostateczne fiasko dotychczasowej polityki Cyryla, patriarchy moskiewskiego i całej Rosji, aspirującego do roli lidera w światowym prawosławiu. W hierarchii patriarchatów prawosławnych moskiewski jest dopiero na piątym miejscu, dlatego Cyryl czyni nieustanne zabiegi, aby ograniczyć rolę i prestiż zajmującego pierwszą pozycję patriarchy Konstantynopola. Każdorazowy następca św. Andrzeja pełni swoją funkcję jako primus inter pares (pierwszy wśród równych) w gronie patriarchów. Nie ma nad nimi władzy, ma jednak odwieczne prawo nadawania autokefalii (samodzielności kanonicznej) Cerkwiom narodowym. Cyryl zakwestionował to prawo, domagając się scedowania go na gremium wszystkich patriarchów prawosławnych. Kiedy patriarcha Konstantynopola Bartłomiej zdecydowanie odmówił, Cyryl zbojkotował w 2016 r. przygotowywany przez wiele lat sobór panprawosławny. Gdy zaś Bartłomiej 2 lata później na mocy swoich praw ogłosił ziemie dawnej metropolii kijowskiej terenem kanonicznym patriarchatu Konstantynopola oraz nadał autokefalię Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej, patriarchat moskiewski zerwał jedność eucharystyczną z Konstantynopolem. Spowodowało to ogromny kryzys w łonie prawosławia. Pogłębia go wojna na Ukrainie, gdzie, jak zauważa patriarcha Bartłomiej, „prawosławni walczą z prawosławnymi”.

Słabnie coraz bardziej rola patriarchatu moskiewskiego, a także kierującego nim Cyryla, cynicznego gracza, który jawnie popiera agresję Rosji na Ukrainę. Dostarczył on Putinowi religijnych argumentów do prowadzenia wojny i wystawił rosyjskim wojskom duchową licencję na zabijanie. Cyryl nie jest sam, o opozycji ze strony innych hierarchów Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego (RKP) jakoś nie słychać. Przeciwnie. Z opublikowanych w mediach danych ukraińskiego wywiadu wynika, że z 391 czynnych biskupów RKP aż 246 popiera wojnę Rosji przeciwko Ukrainie. Cerkiew Patriarchatu Moskiewskiego aktywnie uczestniczy w przymusowej wywózce Ukraińców do Rosji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Sytuacja na Ukrainie będzie miała kluczowe znaczenie dla przyszłości Cerkwi prawosławnej, zarówno tej podległej patriarchatowi moskiewskiemu, jak i zapisującej piękną kartę patriotyczną Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej Patriarchatu Kijowskiego, niezależnie od wyniku wojny. Ta pierwsza nadal będzie słabnąć wskutek przechodzenia kolejnych parafii pod jurysdykcję patriarchatu kijowskiego. Proces ten będzie się nasilał nawet mimo ewentualnego zwycięstwa Rosjan. Teraz i po wojnie coraz mniej prawosławnych podległych patriarchatowi moskiewskiemu będzie chciało żyć na Ukrainie z piętnem zdrajcy Chrystusa i zdrajcy ziemskiej ojczyzny. Niewykluczone, że niebawem działalność Ukraińskiej Cerkwi Prawosławnej Patriarchatu Moskiewskiego zostanie u naszych sąsiadów prawnie zakazana, gdyż odgrywa ona de facto rolę piątej kolumny i realizuje politykę wrogiego państwa. Cena tego serwilizmu jest wysoka: utrata wiarygodności i autorytetu.

Punkt ciężkości wschodniego prawosławia przesuwa się wyraźnie w kierunku Kijowa. Jest wielce prawdopodobne, że stolica Ukrainy stanie się centrum prawosławia w tym regionie, tak jak przed tysiącem lat, kiedy to w falach Dniepru dokonał się chrzest Rusi Kijowskiej. Kościoły, w tym Kościół rzymskokatolicki, będą musiały zrewidować swoją strategię ekumeniczną, jeśli idzie o dialog z prawosławiem na Wschodzie, i przekierować wektory z Moskwy na Kijów. Odpowiedź na pytanie, czy można prowadzić dialog z partnerem, który jawnie i czynnie popiera wojnę i mordowanie niewinnych ludzi – co stanowi jaskrawe zaprzeczenie chrześcijaństwa – w imię obłąkańczych idei i szatańskich projektów zdeprawowanego moralnie tyrana, może być tylko jedna.

Bankructwo moralne moskiewskiego prawosławia obnaża nie tylko dramatycznie głęboki kryzys w łonie Cerkwi prawosławnej. Ma znacznie głębsze dno. Obciąża hipotekę całego chrześcijaństwa, ba, wszystkich religii. Po usankcjonowaniu moralnym zła – jawnym poparciu wojny przez patriarchat moskiewski – świat coraz głośniej zadaje pytania o sens religii: czy rzeczywiście zbliżają one do Boga? Czy zawsze są latarnią ludzkości? Czy realnie szerzą pokój, dobro i inne wartości...? Czy po tym wszystkim, co dzieje się na Ukrainie – zacytuję słowa współczesnego poety – „jeszcze ktoś dzisiaj uwierzy w nagie Dzieciątko leżące w żłobie”?

2022-05-11 07:24

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święta z Majdanka

„Wszystko w niej było szlachetne: jej postawa, jej głos, jej odwaga” – wspominała po latach jedna ze współwięźniarek.

Na Majdanku 9 czerwca 1987 r. przed Janem Pawłem II stanęła drobna 75-letnia kobieta, więźniarka tego obozu. Nie mówiła o swojej gehennie, którą zgotowali jej Sowieci, Niemcy i Polacy spod znaków sierpa i młota (za przynależność do nielegalnej organizacji Wolność i Niepodległość). Wyraziła wdzięczność Ojcu Świętemu za modlitwę za „naszych braci, siostry i dzieci tak straszliwie pomordowane”. Wzruszony papież przytulił kobietę. To wtedy świat dowiedział się o Wandzie Ossowskiej, nieznanej dotąd bohaterce.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję