Reklama

Niedziela Świdnicka

Festiwal kultury dostępnej

Arcydzieła muzyki klasycznej i dawnej wybrzmiały w urokliwych przestrzeniach miasta granitu w ramach III edycji Festiwalu „Strzegom a Cappella”.

Niedziela świdnicka 37/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

festiwal

Strzegom

Krystyna Smerd/Niedziela

Aleksandra Świgut podczas występu w kamieniołomie bazaltu

Aleksandra Świgut podczas występu w kamieniołomie bazaltu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na festiwal złożyło się dwanaście koncertów w wykonaniu polskich i europejskich artystów. Muzyka poważna wybrzmiała przede wszystkim w strzegomskich świątyniach. – Dźwięk rozchodzi się tutaj doskonale i wszędzie jest słyszalny. To znakomite miejsce – powiedział o bazylice strzegomskiej Robert Pohlers, tenor niemieckiego kwintetu wokalnego Amarcord. – Poza tym udało nam się znaleźć i zaśpiewać hymn do św. Piotra i św. Pawła, a przecież kościół w Strzegomiu jest pod ich wezwaniem, to nasz drobny ukłon w stronę tych apostołów i publiczności, której nasz koncert, mam nadzieję, sprawił przyjemność – dodał Daniel Knauft, śpiewający w zespole partie basu.

To już trzecia odsłona strzegomskiego festiwalu, który wypełnia misję określaną jako kultura dostępna dla wszystkich.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nieczynny kamieniołom

„Strzegom a Cappella” to również słynne recitale fortepianowe odbywające się na obrzeżach miasta, pośród wspaniałej przyrody, w sąsiedztwie stawu porośniętego sitowiem i otoczonego lasem w nieczynnym już kamieniołomie. Wszak miasto od setek lat było największym ośrodkiem wydobycia granitu w regionie.

Reklama

Podczas występów Fortepian w kamieniołomie zaprezentowali się uczestnicy Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego: Aleksandra Świgut, Julia Łozowska, Mateusz Duda i Marcin Wieczorek. Tych samych pianistów można było posłuchać także podczas nocnych koncertów w kościele św. Jadwigi, gdzie wystąpili w kameralnym składzie przy akompaniamencie skrzypaczek: Katarzyny Olszewskiej, Małgorzaty Malke, Natalii Reichert oraz wiolonczelistów Macieja Łukaszuka i Bartosza Kokoszy. Artyści zachwycili słuchaczy utworami Fryderyka Chopina, Franciszka Liszta, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Roberta Schumanna, Jana Brahmsa czy Karola Szymanowskiego.

Mistrzowskie wykonanie

– W tym wydarzeniu muzycznym chodziło o to, by pokazać publiczności nie tylko muzykę dawną w jednym wydaniu, a cappella, ale też przedstawić szerszą paletę możliwości różnych stylów i epok muzycznych – powiedział przedstawiciel organizatora festiwalu z Capelli Cracoviensis – Przemysław Jastrząb. – Wielką dumą napawają nas wszystkie występy, które były doskonałe, co dostrzegła publiczność, nagradzając artystów zasłużonymi brawami – dodał.

Koncerty w tych niecodziennych okolicznościach wspierało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a festiwal będzie kontynuowany w kolejnych latach.

2022-09-06 12:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

10 lat Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Sacrum Non Profanum”

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2014, str. 6-7

[ TEMATY ]

festiwal

ARCHIWUM FESTIWALU

Festiwal Muzyczny „Sacrum Non Profanum” stworzyli w 2005 r. na bazie organizowanego przez Uniwersytet Szczeciński cyklu koncertów „Przez muzykę do świata wartości” prof. Bohdan Boguszewski – dyrygent, prof. Marek Jasiński – kompozytor i dr Mikołaj Szczęsny – muzykolog.

W zamierzeniach pomysłodawców Festiwalu było przede wszystkim ofiarowanie słuchaczom szans intensywnego przeżywania sztuki interpretowanej przez wybitnych muzyków we wspaniałych wnętrzach zachodniopomorskich kościołów. Na miejsce Festiwalu wybrano Trzęsacz – małą wioskę rybacką, której atrakcją turystyczną był kościół z murami „zabieranymi” od wielu lat przez Bałtyk.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do kapłanów: biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem

2024-03-28 13:23

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News/Facebook

Biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem. Jeśli ksiądz prowadzi podwójne życie, jakąkolwiek postać miałoby ono mieć, powinien to jak najszybciej przerwać - powiedział abp Adrian Galbas do kapłanów. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. Krzyżma w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Podczas liturgii błogosławił oleje chorych i katechumenów oraz poświęca krzyżmo.

W homilii metropolita katowicki zatrzymał się nad znaczeniem namaszczenia, szczególnie namaszczenia krzyżmem, „najszlachetniejszym ze wszystkich dziś poświęcanych olejów, mieszaniną oliwy z oliwek i wonnych balsamów.” Jak zauważył, olej od zawsze, aż do naszych czasów wykorzystywany jest jako produkt spożywczy, kosmetyczny i liturgiczny. W starożytności był także zabezpieczeniem walczących. Namaszczali się nim sportowcy, stający do zapaśniczej walki. Śliski olej wtarty w ciało stanowił ochronę przed uchwytem przeciwnika.

CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję