Reklama

Wiara

Czy zwykły katolik może być mistykiem?

Praktyki wschodnie są nie do pogodzenia z duchowością chrześcijańską – mówi ks. prof. Marek Tatar, b. prezes Polskiego Stowarzyszenia Teologów Duchowości.

Niedziela Ogólnopolska 6/2023, str. 8-10

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Mariusz Frukacz: Wielu ludziom nie wystarcza zwyczajowa pobożność i bardzo często sięgają do praktyk związanych z mistyką Wschodu, która nie wyrasta z chrześcijaństwa. Jak wytłumaczyć taki stan rzeczy?

Ks. prof. Marek Tatar: Żyjemy w czasie, który dokonuje pewnego rodzaju oczyszczenia motywacji wiary, jej rozwoju i życia duchowego. Mamy do czynienia z krańcowymi stanowiskami: są tacy, którzy odchodzą od Kościoła, ale są też tacy, u których występuje pragnienie poszukiwania Boga oraz głębszego życia duchowego. Pewnym wyzwaniem dla Kościoła jest przygotowanie ludzi, którzy tym poszukującym będą towarzyszyli w sposób właściwy. Święta Teresa z Ávila stwierdziła, że jeżeli mamy możliwość wyboru między pobożnym a mądrym kierownikiem duchowym, to trzeba wybrać tego mądrego, i postawiła mocny zarzut, że niedouczeni kierownicy duchowi przez 20 lat wyrządzili jej wiele krzywdy. Mnóstwo ludzi pragnie pewnego pogłębienia wiary. Odpowiedzią na tę potrzebę są ruchy, stowarzyszenia i bogactwo różnorodnych dróg formacji. Bardzo widoczne jest w naszych czasach zapotrzebowanie na kierowników duchowych, mistrzów życia duchowego, i ich poszukiwanie.

Reklama

Praktyki mistyki Wschodu wydają się atrakcyjne. Sprawiają wrażenie głębi, głębszego wchodzenia w świadomość i spojrzenia na rzeczywistość w kategoriach harmonii człowieka ze światem i przyrodą. Bardzo często ludzie ignorują to, że Kościół katolicki ma w swojej formacji ścieżki prowadzące do głębokiego życia mistycznego. Potwierdzeniem tego są mistycy obecni w całej historii chrześcijaństwa. Druga ignorancja dotyczy tego, że ludzie wchodzą w praktyki jogi, nie znając do końca treści tego, co przyjmują, oraz nie wiedząc, do czego mają one doprowadzić. Cała praktyka mistyki Wschodu prowadzi do harmonii wewnętrznej człowieka, nie ma tam jednak odwołania się do Boga. Z kolei w mistyce i duchowości chrześcijańskiej człowiek wychodzi w kierunku Boga. Dlatego praktyki wschodnie z duchowością chrześcijańską są nie do pogodzenia. Jest też dylemat, na ile praktyki wschodnie można nazwać religią, a na ile filozofią połączoną z etyką życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czym jest rozeznawanie duchowe?

To praktyka, która istnieje od początku Kościoła i wiąże się z funkcją mistrza duchowego. Dzisiaj mówi się raczej o kierownictwie duchowym, towarzyszeniu, asystencji duchowej. To towarzyszenie komuś w rozwoju jego życia duchowego, bycie narzędziem, którym Bóg się posługuje w prowadzeniu konkretnego człowieka. Próbując zdefiniować, czym ono jest, należy stwierdzić, że jest to prowadzenie do świętości zgodnie z ideałem w życiu i powołaniem człowieka przez poznanie woli Bożej, przyjęcie jej oraz realizację. Od czasów Ojców Pustyni, Ojców Kościoła, mamy do czynienia z tą praktyką. Święty Bernard stwierdza, że kto sam czyni się kierownikiem duchowym dla siebie, jest uczniem głupca. Potrzebujemy kogoś, kto cieszy się autorytetem, doświadczeniem, szeroką wiedzą i głębokim życiem duchowym, kto zna również cały proces rozwoju życia duchowego. Rozeznawanie duchowe należy łączyć z rozeznawaniem duchów. Święty Jan stwierdza bardzo wyraźnie: „Najmilsi, nie każdemu duchowi wierzcie, ale badajcie duchy, czy z Boga są, bo wielu fałszywych proroków wyszło na świat” (1 J 4, 1). Trzeba rozeznać, pod wpływem jakiego ducha jest człowiek – czy Bożego, czy szatańskiego. U św. Ignacego Loyoli jest dwustopniowy podział na ducha pocieszenia (Bożego) i ducha strapienia (szatańskiego). O. Reginald Garrigou-Lagrange, dominikanin, mówi natomiast o duchu Bożym, duchu szatańskim i duchu świata. Wydaje się, że dzisiaj niezwykle ważny w rozeznaniu jest właśnie duch świata, bo jest mocny i dominujący. Istnieją kryteria rozeznania: Boże słowo, nauczanie Kościoła, motywacja działania i doświadczenie życiowe oraz owoce działania.

Reklama

Jak mówić przeciętnemu katolikowi o zjednoczeniu z Bogiem, skoro pojęcia takie jak: kontemplacja, dary nadprzyrodzone, a zwłaszcza doświadczenie i poznanie mistyczne, często są dla niego niezrozumiałe?

Gdy dzisiaj w wyszukiwarkę internetową wpiszemy słowo: „mistyka”, to w pierwszej kolejności pojawią nam się odpowiedzi dotyczące praktyk mistyki wschodniej. Nieco szokujące jest, że gdy bierzemy do ręki publikacje Anselma Grüna, to przeczytamy, iż psychologia ma prawo kontrolować prawidłowość doświadczenia mistycznego. Trzeba rozróżnić mistykę teologiczną od życia duchowego, mistyki praktycznej i życiowej, czyli od tego, co przeżywają wierni. Oczywiście, te dwie kategorie muszą być ze sobą spójne. W mówieniu o duchowości potrzebny jest jasny i klarowny język. Ci, którzy wchodzą w głębokie życie duchowe, sami mówią o niezwykłej zażyłości z Panem Jezusem. Nie zawsze są to jakieś nadzwyczajne zjawiska. Niestety, w powszechnym odbiorze dzisiaj bardzo mocno obecna jest świadomość, że doświadczenia mistyczne to doświadczenia nadzwyczajne, np. stygmaty, glosolalia (mówienie językami), lewitacje, bilokacja. One nie są warunkiem ani kryterium, ale pełnią rolę dopowiedzenia, potwierdzenia głębokiej zażyłości z Bogiem. Trudno starszej osobie, która ma głębokie doświadczenie Boga przez praktyki pobożnościowe, podawać trudną wiedzę teologiczną – tej należy wymagać od formatorów, spowiedników i kierowników duchowych.

Czy przeciętny, zwyczajny katolik może zostać mistykiem? Czy jest to dar zarezerwowany tylko dla wybranych i nielicznych?

Mistyka to stan zjednoczenia z Bogiem. W jakiś sposób każdy przeżywa zjednoczenie z Bogiem. Problem polega jedynie na tym, na jakim etapie jest to zjednoczenie, w jakim stopniu. Bóg od naszego zaistnienia powołuje nas do świętości, ale mówimy również o rozwoju duchowym od sakramentu chrztu św. Dzisiaj, niestety, duchowość sprowadza się do naturalnych odczuć, stanów emocjonalnych i dochodzimy do absurdu, kiedy mówimy o duchowości ateisty. Życie duchowe jest pod wpływem Ducha Świętego. To uległość wobec natchnień Ducha Świętego i życie w łasce uświęcającej. Dlatego w pracy nad sobą usuwam wszystko, co przeszkadza mi w zjednoczeniu z Bogiem, a zwłaszcza usuwam grzech. Nie wolno zbyt pochopnie oceniać pobożności prostych ludzi jako pobożności dewocyjnej. Bardzo często jest to głębsze spojrzenie i przeżywanie spotkania z Chrystusem. Niekiedy jest to bardzo głębokie życie ewangeliczne.

Jak można rozpoznać, że otrzymało się dar doświadczenia mistycznego?

Oczywiście, św. Jan od Krzyża czy św. Teresa z Ávila opisywali poszczególne stopnie doświadczenia mistycznego, ale po stronie mistyka jest przede wszystkim pragnienie głębokiego życia z Bogiem. Tego się nie zdobywa tak jak np. stopni harcerskich. Na jakim etapie jest doświadczenie mistyczne – tę wiedzę musi mieć kierownik duchowy. Święty Jan od Krzyża posługuje się przykładem Hioba. Żył on uczciwie, ale nie wiedział, dlaczego Bóg dopuszcza na niego kolejne doświadczenia. Inicjatywa jest po stronie Boga i czasem jest zderzenie między pragnieniem zjednoczenia z Bogiem i brakiem ludzkich sukcesów. Po okresie aktywnej pracy człowieka przychodzi etap, w którym Bóg przejmuje inicjatywę, przygotowując go do zjednoczenia ze sobą. Życie mistyczne nie jest jakimś rozpłynięciem się w błogostanie, to jest ogromne cierpienie, które wynika z pragnienia bycia już w niebie i życia jeszcze na ziemi.

Ks. prof. Marek Tatar - prodziekan Wydziału Teologicznego UKSW i kierownik katedry mistyki chrześcijańskiej

2023-01-31 15:03

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan wydał nowy dekret. Chodzi o dyscyplinę intencji Mszy Świętych

2025-04-13 13:38

[ TEMATY ]

Watykan

dekret

dyscyplina intencji

Mszy Święte

BP KEP

Dykasteria ds. Duchowieństwa wydała dekret ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Dekret został zatwierdzony przez Ojca Świętego Franciszka, w dniu 13 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Palmową. Papież nakazał ogłoszenie dekretu i ustalił, że wchodzi on w życie w dniu 20 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Dekret podpisał kard. Lazzaro You Heung-sik, prefekt Dykasterii ds. Duchowieństwa.

Publikujemy robocze tłumaczenie fragmentu zawierającego przepisy zawarte w Dekrecie Dykasterii ds. Duchowieństwa ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Oficjalne tłumaczenie całego dekretu zostanie wkrótce opublikowane w polskim wydaniu L’Osservatore Romano:
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Palmy większe niż 4-piętrowe budynki. W Lipnicy Murowanej rozstrzygnięto konkurs

2025-04-13 19:19

[ TEMATY ]

Niedziela Palmowa

lipnica murowana

konkurs palm

PAP

Tradycyjny konkurs palm wielkanocnych w Lipnicy Murowanej

Tradycyjny konkurs palm wielkanocnych w Lipnicy Murowanej

Wysoka na ponad 28 metrów palma wykonana przez Daniela Drąga i jego rodzinę zwyciężyła w tradycyjnym konkursie palm w Lipnicy Murowanej. W tym roku komisja wybierała najpiękniejsze spośród 61 zgłoszonych prac.

Lipnicki konkurs palm od ponad 60 lat odbywa się na tamtejszym rynku w Niedzielę Palmową. Autorzy dzieł przynoszą tego dnia barwne, wiklinowe, liczące nawet kilkadziesiąt metrów wysokości prace. Zwycięska palma z 2019 roku ustanowiła nowy rekord imprezy – mierzyła 37 metrów i 78 centymetrów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję