Przez dziesięciolecia mieszkańcy oraz odwiedzający Świnoujście mogli korzystać wyłącznie z uciążliwej przeprawy promowej. Teraz przejazd tunelem między wyspami zajmie ledwie kilka minut. To podziemne połączenie drogowe jest najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – jego długość wynosi 1484 m.
Historyczny moment
Otwarcie tunelu pod Świną uświetnili swą obecnością: przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, projektanci, inwestorzy, wykonawcy, przedstawiciele służb, Kościoła, a także, po oficjalnych uroczystościach, mieszkańcy Świnoujścia, turyści i odwiedzający tego dnia miasto.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
– 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny. Wyspy Uznam i Wolin mają stałe połączenie – ze wzruszeniem powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podczas uroczystości otwarcia tunelu. – Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski. Kiedy nasz kraj wstępował do Unii Europejskiej, my, mieszkańcy Świnoujścia, nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak wielkie znaczenie będzie miał dla nas ten fakt. 15 kwietnia 2016 r. złożyliśmy wniosek o środki finansowe na budowę tunelu pod Świną. 10 stycznia 2017 r. otrzymaliśmy informację o ich przyznaniu, a już 17 września 2018 r. podpisaliśmy umowę na budowę tunelu. Za nami setki spotkań, rozmów, korespondencji i wyjazdów, które realizowałem wraz z prezydent Barbarą Michalską. (...) Jestem ogromnie szczęśliwy, że mogę tutaj dzisiaj być i uczestniczyć w tym ważnym wydarzeniu. Wszystkim, którzy nas wspierali, podejmowali decyzje i ciężko pracowali, raz jeszcze serdecznie dziękuję!
Warto wiedzieć
Świnoujście, co należy podkreślić, to miasto leżące na aż czterdziestu czterech wyspach. Dwie największe to Wolin i Uznam. Do tej pory jedynym połączeniem między nimi i resztą Polski były dwie przeprawy promowe, co ze zrozumiałych powodów generowało długie kolejki oczekujących. Szczególnie uciążliwe dla mieszkańców, turystów, a także przedsiębiorców działających w Świnoujściu było to w sezonie wakacyjnym. Poważne niedogodności powodował też fakt, że podczas niesprzyjających warunków pogodowych Świnoujście bywało odcięte od reszty kraju.
Nowoczesna przeprawa
Sam tunel oraz prowadząca do niego infrastruktura drogowa robią wrażenie. To nowoczesna przeprawa, która poziomem wykonania dorównuje – a może nawet przewyższa – innym tego typu inwestycjom w Europie. Łączna długość tunelu, wraz z drogami dojazdowymi, to ok. 3,2 km. Powstała w nim dwukierunkowa jezdnia z ciągiem ewakuacyjnym i poboczem. Na całej jej długości obowiązuje zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 50 km/h, czego pilnuje system odcinkowego pomiaru prędkości.
Zakończenie prac przy budowie tunelu zostało poprzedzone wyposażeniem go w wiele systemów bezpieczeństwa i monitorowania. Stworzono skomplikowane zaplecze techniczne nad wlotami, po stronie wyspy Uznam usytuowano wentylatorownię, powstało centrum obsługi, z którego tunel jest zarządzany. Zainstalowano dużo systemów – wentylacji, zasilania, monitoringu, nagłośnienia, oznakowania aktywnego, instalację hydrantową wraz ze zraszaczami w centralnej części tunelu i łączność alarmową. Wszystko to przetestowano i uzyskano wszelkie pozwolenia niezbędne przy dopuszczeniu przeprawy do eksploatacji.