Ruch Światło-Życie zaimponował mi tym, że ma konkretny program mający na celu wychowanie nowego człowieka. Charyzmat ruchu – widziany w całości – jest doskonałą lekcją uczenia się Kościoła – powiedział bp Piotr Greger do uczestników wakacyjnych rekolekcji oazowych.
Pasterz diecezji w bielskim kościele NSPJ przewodniczył Mszy św. celebrowanej w ramach Dnia Wspólnoty Ruchu Światło-Życie. Razem z nim przy ołtarzu stanęli kapłani prowadzący turnusy formacyjne na czele z diecezjalnym moderatorem ks. Ryszardem Piętką.
Wspólna modlitwa zgromadziła kilkaset osób. Młodzież razem z duszpasterzami przyjechała z miejscowości, gdzie odbywały się rekolekcje: z Juszczyny, Ciśca, Czernichowa, Zagórnika, Zarzecza. Oazy Rodzin z diecezji płockiej i opolskiej przyjechały do Bielska-Białej z Rycerki i Koszarawy.
Odwołując się w homilii do ewangelicznej sceny, w której zmartwychwstały Chrystus trzykrotnie pyta Piotra o miłość, biskup podkreślił, że dla życia człowieka najważniejsze jest to, jaką daje Bogu odpowiedź. W tym kontekście nakreślił sylwetkę „człowieka oazy”, wskazując jego cztery charakterystyczne rysy: realizm w ocenie rzeczywistości w oparciu o Bożą wolę, wolność, otwartość na słowo, zamiłowanie do modlitwy. – Tak uformowany wewnętrznie nigdy „nie kręci” i nie owija w bawełnę, chociaż czasem wiele go to kosztuje. Gdy inni chodzą po omacku i próbują żyć w ciemności, on przynosi światło, chociaż nie wszyscy są tym zainteresowani – mówił do młodych bp P. Greger. – Jaka będzie moja odpowiedź dziś, jutro, po rekolekcjach, gdy wrócisz do szkoły i codziennych obowiązków? To ważne pytanie; ono dotyczy tego, czy wierzysz i na ile wierzysz w moc miłości – zakończył swoją homilię kaznodzieja.
Hasłem wakacyjnego Dnia Wspólnoty, będącego 13. dniem rekolekcji oazowych, był temat roku formacyjnego: „Kościół żywy”. Eucharystia celebrowana 10 lipca była centralnym punktem tego wydarzenia. Oprócz modlitwy odbyła się prezentacja poszczególnych wspólnot, niektórzy z uczestników podzielili się świadectwem przeżywania rekolekcji.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
W Sali Okna Papieskiego odbyło się w sobotę 5 kwietnia sympozjum naukowe „Kard. Wojtyła i prof. Kępiński – o cierpieniu. W 50. rocznicę sesji naukowej w Pałacu Biskupim w Krakowie”.
Zorganizowała je Fundacja „Collegium Voytylianum”. Podczas wydarzenia, które było częścią diecezjalnych obchodów 20. rocznicy przejścia św. Jana Pawła II Wielkiego do Domu Ojca, referat wygłosił metropolita krakowski, abp prof. Marek Jędraszewski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.