Reklama

Porady

Prawnik wyjaśnia

Zwrot nietrafionego prezentu?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co można zrobić, gdy otrzymamy nietrafiony prezent (np. rzecz, która się powtarza, jest w nieodpowiednim rozmiarze itp.), a sklep twierdzi, że zwrotów nie przyjmuje? Czy sklep ma takie prawo, że może nie przyjąć towaru lub go nie wymienić?

Odpowiedź eksperta
Prawo do odstąpienia od umowy to tzw. prawo do zwrotu towaru. Umożliwia ono kupującemu zapoznanie się z towarem i namysł, czyli rozważenie racjonalności zakupu. To uprawnienie nie obejmuje sklepów tradycyjnych, w których zależy to wyłącznie od woli sprzedawcy. Termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 lub 30 dni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklamacja przysługuje wtedy, kiedy występuje niezgodność towaru z umową. Zwrot natomiast to uprawnienie, które zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. W pewnym sensie jest to możliwość, którą stworzono dla konsumenta w celu namyślenia się przez niego czy chce zakup zatrzymać.

Zwrot może dotyczyć jedynie towarów, które są nieużywane. Często muszą mieć np. wszystkie metki. Tylko w takiej sytuacji, gdy kupujący się rozmyśli, będzie miał możliwość zwrotu towaru. Jeśli natomiast oddajemy dany towar do reklamacji, może on nosić ślady użytkowania. Nawet gdy np. ubranie było używane, reklamacja może zostać uznana. Jeżeli konsument reklamuje towar, nie może od razu żądać zwrotu gotówki.

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny.

To, że niektóre sklepy tradycyjne prowadzą politykę reklamową, dzięki której kupujący może zwrócić towar, jeżeli stwierdzi, iż przestał mu się podobać, zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Takie działania mają w zasadzie wydźwięk marketingowy, aby zachęcić konsumentów do zakupów w danym sklepie.

Jeżeli sklep, w którym klient kupił dany produkt, nie gwarantuje mu takiej możliwości, wtedy też reklamacja towaru będzie możliwa jedynie w sytuacji, gdy będzie on niezgodny z umową, czyli np. będzie wadliwy.

Reklama

Jeśli nie uzgadnialiśmy właściwości towaru ze sprzedawcą, niezgodność towaru z umową powstaje, gdy:

– towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany jego rodzaj,

– jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju (np. odporność),

– nie odpowiada oczekiwaniom kupującego, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela (reklama).

Konkludując: niektóre sklepy przewidują możliwość zwrotu towaru, jednak nie jest to ich obowiązkiem prawnym. Konsument nie może zwrócić towaru tylko z tego względu, że mu się nie spodobał. Prawo do reklamacji przysługuje klientowi wtedy, gdy produkt jest niezgodny z umową i był taki w chwili wydania go kupującemu.

2024-01-16 12:54

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Spór o ogródki działkowe

Mój sąsiad z Rodzinnych Ogródków Działkowych przez cały sezon nie pojawia się na swojej działce. Wszystko zarasta, a chwasty przechodzą na moją działkę. Czy w takiej sytuacji zarząd ROD może odebrać mu działkę?

CZYTAJ DALEJ

Maryja uczy nas waleczności i odwagi

2024-04-15 13:27

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 19, 25-27.

Piątek, 3 maja. Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 4.): Oddaj długopis

2024-05-03 20:00

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy w oczach Maryi istnieją lepsze i gorsze życiorysy? Dlaczego warto Ją zaprosić we własny rodowód? I do jakiej właściwie rodziny Maryja wprowadza Jezusa? Zapraszamy na czwarty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że przy Maryi każda historia może zakończyć się świętością.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję