Reklama

Kościół

Niezawinione śmierci

W Rzymie, Warszawie, Poznaniu i w wielu innych miastach ludzie modlą się i wspominają bezdomnych, których życie na ulicy doprowadziło do śmierci. Inicjatywa narodziła się po śmierci bezdomnej Modesty Valenti.

Niedziela Ogólnopolska 9/2024, str. 26-27

[ TEMATY ]

bezdomni

Wspólnota Sant’Egidio

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Modesta zmarła 31 stycznia 1983 r. na dworcu kolejowym Termini w Rzymie po tym, jak obsługa karetki odmówiła zabrania jej do szpitala, bo – żyjąc na co dzień na ulicy – była brudna i miała wszy. Po tych tragicznych wydarzeniach kobieta stała się symbolem wszystkich bezdomnych, którzy w chorobie i słabości nie doczekali się znikąd pomocy. Od tego czasu Wspólnota Sant’Egidio co roku na całym świecie, także w Polsce, wspomina ludzi, którzy żyli i zmarli na ulicach naszych miast.

Nie zapomnimy

W rzymskiej bazylice Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu, która jest bazyliką tytularną prymasów Polski (kardynałów Wyszyńskiego i Glempa), zgromadzili się bezdomni, ubodzy i wolontariusze, aby uczcić pamięć Modesty, zmarłej 41 lat temu, oraz wszystkich bezdomnych, którzy odeszli w ostatnich latach. Zebrani z głębokim wzruszeniem słuchali odczytywanej długiej listy imion, a towarzyszyło temu zapalanie kolejnych świec przed ikoną Najświętszej Maryi Panny Matki Miłosierdzia na znak, że imię każdego, wpisane w serce Boga, nigdy nie zostanie zapomniane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

O Modeście Valenti niewiele wiadomo poza tym, że przybyła do Rzymu z Triestu, prawdopodobnie powodowana chęcią spotkania z Janem Pawłem II. W Wiecznym Mieście nie znała jednak wsparcia, więc zaczęła żyć na ulicy, szukając schronienia w pobliżu Bazyliki Matki Bożej Większej i prosząc o jałmużnę. Rankiem 31 stycznia 1983 r., po nocy spędzonej na zimnie, Modesta źle się poczuła. Przechodnie wzywali pogotowie, ale ono nie chciało jej pomóc, bo była brudna i zawszona. Przez 4 godziny kolejne szpitale przekazywały sobie odpowiedzialność za udzielenie jej pomocy. W tym czasie Modesta cały czas leżała na ziemi i cierpiała. Kiedy w końcu przyjechała karetka, kobieta już nie żyła.

Modesta umierała, a ludzie wokół zastanawiali się, co robić. Czy przenieść ją do karetki, dokąd ją zawieźć, czy w ogóle to jest właściwe, czy nie. Krótko mówiąc – dyskutowano o tym, a kobieta umierała... Nasz świat jest pełen dyskusji toczących się bez końca, podczas gdy ludzie, którzy cierpią, nie otrzymują należnej im pomocy. Wszystko jest przedmiotem kłótni, a problem konkretnych rozwiązań w trudnych sytuacjach pozostaje w tle: często głównym celem dyskusji jest przerzucenie odpowiedzialności na kogoś innego.

Solidarni z bezdomnymi

Reklama

Wspólnota Sant’Egidio była głęboko poruszona historią tej kruchej kobiety, która zmarła z powodu odrzucenia, opuszczenia i pogardy, a te narosły wokół niej niczym spisek. Tragiczna historia Modesty wzbudziła większe zainteresowanie najbiedniejszymi, w jej imię narodził się ruch solidarności z bezdomnymi, który mobilizuje wielu ludzi do odwiedzania – szczególnie w zimnych miesiącach – dworców i innych miejsc, w których żyją bezdomni, i przynoszenia im żywności, gorących napojów, śpiworów i koców. Szuka się też alternatywnych rozwiązań, które pozwoliłyby niektórym przestać żyć na ulicy, ponieważ bezdomność nigdy nie jest nieuniknionym przeznaczeniem. Dobrze wie o tym Armando, który przez 2 lata spał na ławce w parku. – Nie życzę nikomu, nawet psom, spania na ulicy – mówi mężczyzna. Zawsze dawał sobie radę w życiu, pracował jako robotnik, a także w piekarni i drukarni. W czasie pandemii poznali go wolontariusze Sant’Egidio i zaprosili, by skorzystał z prysznica i posiłku w stołówce, a na koniec zaoferowali mu nocleg w Palazzo Migliori, noclegowni przy kolumnadzie na placu św. Piotra, otwartej dzięki inicjatywie jałmużnika papieskiego kard. Konrada Krajewskiego. – Nie zapomnę tego uczucia, gdy po raz pierwszy od lat spałem w ciepłym łóżku – wspomina Armando, który teraz znów zaczął pracować i za własne środki mógł wynająć pokój.

Pamięć o Modeście poszerzyła się w ostatnich latach, dotarła do różnych miast w Europie, w tym w Polsce. Msze św. zostały odprawione m.in. w Warszawie, gdzie wraz z wieloma bezdomnymi przyjaciółmi wspominany był Zenek. Mężczyzna ponad 30 lat żył na ulicy, ale ostatnie 2 lata spędził w mieszkaniu Wspólnoty Sant’Egidio.

Msza św. odprawiona została także w Poznaniu. Tam w ostatnich dniach lista bezdomnych przyjaciół, którzy zmarli, powiększyła się o 50-letniego Piotra.

Te Eucharystie to nie tylko wyraz pamięci i współczucia dla wielu osób doświadczających bezdomności, ale także znak nadziei, że o nich też ktoś będzie pamiętał. To również apel o solidarność z tysiącami ludzi, którzy z różnych przyczyn żyją na ulicach także polskich miast i – zwłaszcza w zimowe dni – potrzebują szczególnej troski i uważności.

Realia i wymówki

Reklama

Ilu ludzi żyje na ulicach, podczas gdy tysiące domów i budynków stoi pustych? Jest to problem, który dotyka wielu miast na świecie, zarówno bogatych, jak i biednych. Istnieją miasta w zamożnym świecie – takie jak San Francisco – gdzie centralne dzielnice stały się prawdziwymi namiotowymi miastami bezdomnych. Bardzo często organy władzy starają się ukryć rzeczywistość: mieszkania stają się coraz droższe, tymczasem przepaść między tymi, których na nie stać, a tymi, którzy nie mogą sobie na nie pozwolić, się powiększa. To ogromny problem, który – nawet według Organizacji Narodów Zjednoczonych – stał się globalną sytuacją kryzysową. Znalezienie rozwiązań wydaje się prawie niemożliwe. Ale ważna jest też kwestia zwykłej pomocy i empatii wobec cierpiących, których spotykamy także w sąsiedztwie naszych domów. Gdyby każdy wyciągnął do nich swoją dłoń, ten ból byłby choć trochę ukojony. To nieprawda, że jałmużna czy indywidualna pomoc powiększają ubóstwo lub w pewien sposób je stabilizują. Ci, którzy mieszkają na ulicy, najczęściej nie robią tego z wyboru. Oczywiście, gdy od lat żyje się w ten sposób, trudno jest potem wrócić do normalności. Konsekwencją tak twardego życia jest również wiele zaburzeń psychicznych. Pomoc bezdomnym staje się więc formą ludzkiej i społecznej odpowiedzialności tych, którzy troszczą się o własne miasto.

Wciąż potrzebujemy ducha wyobraźni, pełnego hojności, który znajduje rozwiązania i oferuje pomoc. W końcu nie jest tak trudno przynieść chroniący przed zimnem koc czy przekazać żywność. Miasto, które odsuwa ubogich na margines staje się zimne i wrogie dla wszystkich; gdy staje się bardziej hojne, tworzy przyjazną dla wszystkich wspólnotę.

Nie powinniśmy się bać tych, którzy leżą na ziemi, być może na rogu naszej ulicy. Wysłuchanie ich historii, poznanie ich imion – to proste gesty człowieczeństwa, które całemu miastu przynoszą dobre owoce.

2024-02-27 11:02

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z sercem do drugiego człowieka

W nawale własnych spraw zapominamy o tych, którym teraz najciężej. Którzy nie mają się dokąd spieszyć, gdzie biec. Nie czeka na nich ciepły dom ani nikt bliski z przygotowanym kubkiem ciepłej herbaty

W codziennym zabieganiu, wypełnianiu rozlicznych obowiązków i troski o własną rodzinę, najczęściej ich nie zauważamy. Mijamy szybko na ulicy nawet się nie oglądając. Przechodzimy bez słowa, szybciutko, bo gdzieś nam spieszno. Biegniemy do naszych ciepłych mieszkań, domów, do swoich bliskich. Zwłaszcza teraz, gdy mróz za oknem. Zimą. W nawale własnych spraw zapominamy o tych, którym teraz najciężej. Którzy nie mają się dokąd spieszyć, gdzie biec, nie czeka na nich ciepły dom, ani nikt bliski z przygotowanym kubkiem ciepłej herbaty. Tymczasem jest ich coraz więcej. Tych, których życie doświadczyło bezdomnością. Tych, którym w pewnym momencie zawalił się świat, którzy zostali bez dachu nad głową. Może i ze swojej winy, bo tak najczęściej usprawiedliwiamy ich stan. Tymczasem każdy z nich jest osobną historią, każdy z nich niesie inny bagaż przeżyć i każdy, tak jak my, jest dzieckiem Bożym. Dlatego może warto zainteresować się mijanym właśnie człowiekiem, którego ubiór wzbudza nasze zdziwienie, bo jest niechlujny, bo nieładnie pachnie; człowiekiem, który stoi na mrozie, siedzi na ławeczce na przystanku, błądzi po ulicach czy między działkowymi altanami. Zainteresować, by nie dopuścić do sytuacji, gdy usłyszymy o kolejnej ofierze mrozów i gdy znowu będzie nam przykro, że do tego doszło.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Pięć śmiertelnych ofiar pożaru w Pszowie

2025-04-14 07:59

[ TEMATY ]

pożar

PAP/Jarek Praszkiewicz

Pięć osób zginęło w wyniku pożaru, do którego doszło w niedzielę wieczorem w Pszowie (pow. wodzisławski). Z płonącego budynku ewakuowano dwanaście osób - dwie osoby narodowości ukraińskiej i dziesięć osób narodowości polskiej - powiedział komendant główny PSP nadbryg. Wojciech Kruczek.

W czasie briefingu prasowego późnym wieczorem wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, że z 12 osób, które udało się ewakuować, jedna przebywa w tym momencie w szpitalu, pozostałym zapewniono możliwość noclegu". Pożar wybuchł ok. godz. 18.30.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję