Śpiew, muzyka, rekonstrukcja historyczna, poezja – tak w skrócie przedstawia się program dorocznego koncertu, który odbędzie się 15 sierpnia w Parku im. Marii i Lecha Kaczyńskich na Kamiennej Górze w Gdyni.
Wykonawcy – Grupa Artystyczna „Nazaret” i Przyjaciele już po raz piąty zapraszają na spotkanie poświęcone refleksji nad ważnymi momentami naszej historii, które rozpocznie się o godz. 17.
Po Bitwie Warszawskiej (2020), Niepodległości (2021), Porcie Gdynia (2022) i Polskim Sierpniu (2023) przyszedł czas na upamiętnienie Powstania Warszawskiego. Powód jest dość oczywisty: w tym roku przypada „okrągła”, 80. rocznica tego bohaterskiego i tragicznego zarazem zrywu Polaków w obronie wolności, niepodległości i godności.
– Te koncerty są dla nas swoistym doświadczeniem poznawczym. Przed napisaniem scenariusza – mówi Anna Halasz, jego autorka – trzeba poszperać, aby znaleźć informacje dotyczące danego wydarzenia historycznego. Nierzadko kończy się to zaskakującymi odkryciami: poznajemy „cichych”, nieznanych szerzej bohaterów i zapomniane epizody z przeszłości. W tym roku opowiemy o Powstaniu Warszawskim. Zrobimy to w konwencji komunikatów radia „Błyskawica”, nadającego audycje od 8 sierpnia do 4 października 1944 r., które złożą się na swoiste kalendarium powstania. Drugim motywem będą listy z czasu powstania, pisane przez warszawiaków i roznoszone po objętym walkami mieście przez pocztę harcerską. Koncert przypomni o fenomenie 200 tys. przesyłek, dostarczonych przez harcerzy w ciągu 2 miesięcy w różne miejsca stolicy, i upamiętni tych, którzy w trakcie tej służby polegli lub odnieśli rany. Pozostałą część programu wypełnią piosenki warszawskie z czasów wojny.
Na scenie wystąpi prawie czterdzieści osób, w większości amatorów – m.in. szkolna grupa rekonstrukcyjna „Czata 49”. Twórcy koncertu zatroszczyli się też o stroje pasujące do realiów okupowanej Warszawy. Amatorów wesprą profesjonaliści: sopranistka Katarzyna Romanowska oraz aktor wokalista Jakub Kornacki. Aranżacje utworów przygotował Cezary Paciorek.
Organizatorem wydarzenia, objętego honorowym patronatem przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewodę Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdyni, jest Katolickie Centrum Kultury KACK. Stawia sobie ono za cel promowanie Nowej Kultury według myśli założyciela Ruchu Światło-Życie ks. Franciszka Blachnickiego.
Bitwa o prawdę historyczną
Doroczny gdyński koncert – piszę te słowa, opierając się na obejrzanej osobiście zeszłorocznej inscenizacji – to gwarancja spotkania z rzetelnie i wzruszająco opowiedzianym fragmentem naszych najnowszych dziejów. Tego typu inicjatywy są dziś niesłychanie ważne. Ubywa bowiem bezpośrednich świadków wojennych i powojennych wydarzeń, przybywa natomiast amatorów „poprawionej” wersji historii – twórców antypolskiej narracji, w której rozmywa się odpowiedzialność za wywołanie wojny oraz jej późniejsze skutki, próbuje się pomniejszać odpowiedzialność zbrodniarzy za ich czyny i doszukiwać się win po stronie ofiar. Trwa swoista „bitwa” o prawdę historyczną. Gdyńskie przedstawienie co roku podtrzymuje pamięć o postaciach i wydarzeniach, z których, jako Polacy, mamy prawo czuć się dumni.
Z radością przyjęliśmy informację, że Konferencja Episkopatu Polski na 377. Zebraniu Plenarnym w Lublinie przyjęła nową „Instrukcję o muzyce kościelnej”. Poprzedni tego typu dokument został wydany w 1979 r. Wiele od tamtego czasu się zmieniło. Rozwój nowoczesnej technologii, mediów, gwałtowne zmiany w kulturze polskiej, która po 1989 r. otwarła się na wpływy Europy Zachodniej, powstanie nowych ruchów i wspólnot w Kościele, nowa twórczość muzyczna – to tylko niektóre ważniejsze czynniki wywołujące także widoczne zmiany w liturgii świętej i ściśle związanej z nią muzyce liturgicznej. W przeżywanie liturgii, która zawsze pozostaje niezmiennym działaniem Chrystusa, zaangażowany jest także człowiek, który podlega zmianom i rozwojowi. Czynnik ludzki nigdy nie jest doskonały i wolny od błędów, stąd Kościół publikując instrukcje o różnej tematyce, pokazuje dobre i mądre perspektywy, a zarazem stara się korygować to, co jest niewłaściwe. Taki charakter posiada wspomniana „Instrukcja o muzyce kościelnej”. Pewną nowością w jej treści jest zagadnienie liturgii transmitowanej przez media (rozdz. VII) oraz dołączenie kwestii koncertów w kościołach (co od 30 lat szczegółowo reguluje „Instrukcja o koncertach w kościołach” wydana przez Kongregację Kultu Bożego). Instrukcja dość szczegółowo omawia m.in. funkcje muzyczne w liturgii, muzykę w poszczególnych częściach Mszy św. czy problem używania instrumentów muzycznych w liturgii. Zwraca uwagę m.in. na to, by psalm responsoryjny był wykonywany zawsze z ambony przez jedną osobę (p. 19b). Nie należy proklamować słowa Bożego z chóru. Psalm responsoryjny jest bowiem integralną częścią liturgii słowa. Nie wolno też psalmu wykonywać wielogłosowo. Warto zwrócić uwagę na tzw. jedność formy w przypadku prefacji. Dialog, prefacja i Sanctus to jeden „utwór”, stąd może być albo w całości śpiewany, albo w całości recytowany (p. 20b). Biskupi polscy przestrzegają, by nie rozdzielać tych części, śpiewając dialog, a recytując prefację. Podobnie ma się rzecz z modlitwą „Ojcze nasz”, która stanowi jedną formę wraz ze wstępem i embolizmem (p. 20g). Jeśli chodzi o instrumentarium, dopuszczone do użytku w liturgii są, obok organów, te instrumenty, które odpowiadają godności miejsca, nie są zbyt hałaśliwe i nie kojarzą się z muzyką rozrywkową, świecką (por. 37bc). Wyklucza się np. gitarę elektryczną, perkusję, fortepian czy syntezator. Koniecznie trzeba też pamiętać, że liturgia nie jest miejscem dowolnej twórczości poszczególnych wspólnot czy osób duchownych. Jest własnością i niezwykłym skarbem całego Kościoła. Dlatego trzeba respektować obowiązujące przepisy. Nie wolno np. wykonywać pieśni, które nie posiadają aprobaty kompetentnej władzy kościelnej (p. 41). Wykluczone są także piosenki religijne, zwłaszcza te o treści banalnej czy infantylnej oraz w warstwie muzycznej upodobnione do muzyki rozrywkowej. Świętość jest swego rodzaju „innością”, stąd też muzyka liturgiczna (sacrum) musi różnić się od tej, którą wykonujemy czy słuchamy w życiu świeckim (profanum). W czasie liturgii nie wolno odtwarzać muzyki ani używać tzw. automatycznych organistów. W liturgii muzyka musi być żywa.
Chociaż nie wiadomo jeszcze w pełni, jakie są ulubione nabożeństwa nowego Ojca Świętego, pojawiły się już pewne oznaki jego sympatii maryjnych.
W swoim pierwszym wystąpieniu jako nowy Ojciec Święty i przed udzieleniem błogosławieństwa Urbi et Orbi z Loggii Błogosławieństw Bazyliki Świętego Piotra, papież Leon XIV powiedział: „Nasza Matka Maryja zawsze chce kroczyć u naszego boku, być blisko nas, pomagać nam swoim wstawiennictwem i miłością. Dlatego chciałbym się z wami pomodlić. Módlmy się razem o tę nową misję, o cały Kościół, o pokój na świecie i prośmy Maryję, naszą Matkę, o tę szczególną łaskę”. Następnie odmówił wspólnie ze wszystkimi modlitwę Zdrowaś Maryjo.
Rok temu Józef Kupny symbolicznie otworzył drzwi katedry i podpisał dekret zwołujący II Synod Archidiecezji Wrocławskiej.
– Ten rok to dla mnie początek nawrócenia i nadzieja na odnowę – mówi bp Maciej Małyga.
19 maja mija rok odkąd w uroczystość Zesłania Ducha Świętego abp Józef Kupny symbolicznie otworzył drzwi katedry i podpisał dekret zwołujący II Synod Archidiecezji Wrocławskiej. Posumowaniem wcześniejszego etapu przygotowującego była diecezjalna synteza „Co mówi Duch do Kościoła”, zbierająca owoce modlitwy i rozeznania 244 zespołów presynodalnych, w tym 228 parafialnych. To ona stała się jesienią ubiegłego roku podstawą dla pracy pięciu komisji synodalnych. Po dwóch miesiącach wytężonej pracy pierwsze normy przygotowane przez komisje synodalne trafiły do parafialnych i tematycznych zespołów synodalnych, by poszczególne komisje mogły usłyszeć, co wierni myślą o propozycjach i rozwiązaniach.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.