Reklama

Kościół

Piotr przemówił przez Leona

Wybrany 8 maja nowy papież obrał imię: Leon XIV. W historii Kościoła tylko trzy imiona wybierano częściej – Jan, Benedykt oraz Grzegorz.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przyjmując nowe imię, papieże wskazują, do kogo z poprzedników chcieliby nawiązać. Nowy papież przyjął imię Leon XIV. Nie był to wybór oczywisty, skoro pominął imiona kilku poprzedników. Podano, że myślał też o imieniu Augustyn, na cześć starożytnego świętego teologa, filozofa i pisarza, patrona jego zakonu.

Sama zmiana imienia ma znaczenie symboliczne. W Starym Testamencie Bóg zmieniał czasem imię swoim wybranym, przez co czynił ich jakby nowymi ludźmi. Nowe imię przybierali królowie, obejmując władzę. Jezus zmienił imię apostoła Szymona na Kefa, po grecku Petros, Piotr, co oznacza skałę. Papieże systematycznie zmieniali imię od 955 r., choć wcześniej sporadycznie też się to zdarzało.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Leon I

Spośród dawnych papieży Leonów nie wszyscy się wyróżnili, ale niektórzy byli naprawdę wybitni, zwłaszcza pierwszy i ostatni.

Reklama

Święty Leon I to jeden z trzech dawnych papieży, którym tradycja przyznała tytuł: Wielki. Urodził się przed 400 r., biskupem Rzymu został w 440 r. i był nim do śmierci w 461 r. Wcześniej sprawował urząd archidiakona: obejmowało to zadania administracyjne i charytatywne w Rzymie. Jednocześnie reprezentował papieża w trudnych sprawach teologicznych i dyplomatycznych. Musiał się wyróżniać, skoro wybrano go zaocznie, gdy zajmował się w Galii mediacją między dowódcami rzymskimi. To były bardzo trudne czasy. Zbliżał się upadek zachodniego cesarstwa rzymskiego, nękanego najazdami barbarzyńców. W 452 r. Leon I zdołał nakłonić wodza Hunów – Attylę do wycofania się z Italii. W 455 r. przyczynił się do tego, że król Wandalów – Genzeryk odstąpił od zamiaru spalenia Rzymu i wymordowania mieszkańców.

Źle się działo również w sprawach wewnętrznych Kościoła. Zagrażały mu liczne błędy w wierze. Arianizm, nieuznający Boskości Chrystusa, a popularny wśród Germanów. Manicheizm, przyznający siłom zła równość z siłami dobra. Pelagianizm, podważający potrzebę łaski Bożej. Monofizytyzm, kwestionujący człowieczeństwo Jezusa. Leon I wypowiadał się przeciwko nim w listach i kazaniach.

Do tego dochodziły liczne zatargi personalne i intrygi, które zmuszały do interwencji w szarpanych nimi Kościołach lokalnych. Zamieszanie doszło do szczytu po zwołanym przez cesarza części wschodniej imperium rzymskiego, Teodozjusza II, zgromadzeniu biskupów w Efezie. Cesarscy komisarze we współpracy z patriarchą Aleksandrii Dioskurem zbrojnie wymusili na zebranych potępienie biskupów prawowiernych, w tym Flawiana z Konstantynopola, oraz rehabilitację heretyckiego awanturnika – mnicha Eutychesa.

Papież zdecydowanie się temu sprzeciwił. Pomógł mu przypadek: cesarz zginął na polowaniu, a nowi władcy, jego siostra z mężem, chcieli przywrócić ład i prawowierność. W 451 r. w Chalcedonie na przedmieściu Konstantynopola zebrał się nowy sobór, uznawany za czwarty powszechny. Po dość niespokojnych obradach nieprawowiernych ukarano.

Reklama

Aby wykluczyć błędy, sformułowano też dokładniej niż dotąd zasady wiary w Chrystusa jako Boga i człowieka, na podstawie listu teologicznego Leona do patriarchy Flawiana. Po jego odczytaniu niektórzy biskupi wołali: „Piotr przemówił przez Leona!”. Rzeczywiście, było to celne ujęcie zasad wiary w dwie natury w Chrystusie: „Przy zachowaniu właściwości każdej z dwóch natur, które połączyły się w jedną osobę, majestat przyjął pokorę, moc – słabość, a wieczność – śmiertelność. (...) W całkowitej i doskonałej naturze prawdziwego człowieka narodził się prawdziwy Bóg, cały w tym, co jest Jego, i cały w tym, co jest nasze”.

Następni papieże Leonowie

Na przykład Leon III, benedyktyn, był papieżem w latach 795 – 816. Współpracował z Karolem Wielkim, gdy ten zjednoczył kraje dawnego cesarstwa rzymskiego na Zachodzie. W 800 r. koronował go w Rzymie na cesarza. Zapoczątkowało to okres współpracy papiestwa i cesarstwa.

Leon IV, papież w latach 847-855, żył w czasach najazdów arabskich na Italię. Wtedy były one najbardziej nasilone, ale trwały jeszcze przez tysiąclecie, gdyż mieszkańców wybrzeży włoskich arabscy piraci porywali do niewoli jeszcze w XIX wieku. W 849 r. flota miast włoskich pokonała Arabów u wrót Rzymu, pod Ostią.

Leon X z rodu Medyceuszów, syn Wawrzyńca Wspaniałego, władcy Florencji, papież w latach 1513-21, bywa krytykowany. Miał cechy władcy świeckiego i za jego pontyfikatu zaczęła się reformacja Lutra (1517), którego działania i doktrynę papież potępił. Z drugiej strony starał się o pokój między krajami chrześcijańskimi, organizował obronę przed Turkami, dbał o miasto Rzym, wspierał naukę i troszczył się o biednych.

Leon XIII

Obecny papież wprost odwołał się do Leona XIII, papieża w latach 1878 – 1903. Urodził się on w 1810 r. Wcześnie wyróżnił się zdolnościami, co sprawiło, że został biskupem i kardynałem (z początku w sekrecie, in petto) już w wieku 36 lat. Już wtedy szukał sposobów na skuteczną obecność Kościoła w zeświecczonym świecie i w tym kierunku działał potem jako papież.

Reklama

Te działania miały dwie strony, dotyczyły bowiem i samego Kościoła, i świata zewnętrznego. Zadaniem Kościoła jest głoszenie prawdy w każdych warunkach. To wymagało jej potwierdzania i obrony, a także potępiania bezbożności, błędów i szkodliwych prądów, w tym masonerii. Tym kwestiom poświęcona była część encyklik Leona XIII, choć najwięcej dotyczyło sytuacji Kościoła w poszczególnych krajach. Wprowadzał też nowe formy pobożności – od niego pochodzi m.in. odmawiana po Mszy św. modlitwa do św. Michała Archanioła. Za jego czasów znacznie przybyło diecezji i rozmaitych instytucji katolickich, rozwijały się też misje.

Równolegle dbał o teologię i filozofię chrześcijańską. W encyklice Providentissimus Deus wskazał na potrzebę naukowych studiów biblijnych, z odwołaniem się do tekstów oryginalnych, języków starożytnych i historii. Nakazał szeroko uwzględniać wiedzę o Piśmie Świętym w ramach studiów teologicznych. Z kolei w encyklice Aeterni Patris przypomniał postacie wybitnych starożytnych Ojców Kościoła oraz zalecił powrót do filozofii św. Tomasza z Akwinu.

Jednocześnie nawiązywał do ówczesnych problemów społecznych. W swojej najbardziej znanej encyklice – Rerum novarum upomniał się o los robotników, postulując uwłaszczenie mas i krytykując zarówno nadużycia wczesnego kapitalizmu, jak i socjalizm. Potwierdził przy tym obszernie znaczenie własności prywatnej.

Uznawał potrzebę właściwie rozumianej wolności. Godził się z demokracją jako ustrojem, ale ostrzegał przed samowolą rządzących. Wobec rządów prowadził działania dyplomatyczne, dążąc do zwiększenia praw Kościoła, nadwerężonych przez etatyzm czy jawnie antykatolickie stanowisko krajów laickich i protestanckich.

Można powiedzieć, że Leon XIII odniósł spory sukces, gdyż za jego pontyfikatu znaczenie Kościoła w życiu publicznym i autorytet papieski znacznie wzrosły, a katolicy stali się bardziej aktywni.

Oceń: +14 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Franciszek u św. Marty: otwartość na natchnienia Ducha Świętego warunkiem rozwoju wiary

[ TEMATY ]

papież

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Chrześcijanie zatrzymujący się na stwierdzeniu, że „zawsze tak się robiło” mają serce zamknięte na niespodzianki Ducha Świętego i nigdy nie dojdą do pełni prawdy, ponieważ są bałwochwalcami i buntownikami – powiedział Franciszek podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty.

Ojciec Święty zwrócił uwagę, że w pierwszym dzisiejszym czytaniu (1 Sm 15,16-23) Saul został odrzucony przez Boga jako król Izraela, bo wolał słuchać ludzi, a nie Boga, był nieposłuszny. Lud po zwycięstwie w bitwie chciał złożyć ofiarę Bogu z najlepszego bydła, bo „zawsze tak czyniono”. Ale Bóg tym razem nie chciał ofiar. Prorok Samuel zganił Saula: „Czyż milsze są dla Pana całopalenia i ofiary krwawe od posłuszeństwa głosowi Pana?”. Franciszek zauważył, że tego samego uczy nas Pan Jezus w Ewangelii (Mk 2,18-22): nauczyciele prawa zganili Go i Jego uczniów, że nie poszczą, jak to zawsze czyniono do tej pory. A Jezus odpowiada posługując się następującą „zasadą życia”: „Nikt nie przyszywa łaty z surowego sukna do starego ubrania. W przeciwnym razie nowa łata obrywa jeszcze część ze starego ubrania i robi się gorsze przedarcie. Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków. W przeciwnym razie wino rozerwie bukłaki; i wino przepadnie, i bukłaki. Lecz młode wino należy wlewać do nowych bukłaków”. „Co to oznacza? Czy Jezus zmienia prawo? Nie! To znaczy, że prawo jest w służbie człowieka, który służy Bogu i dlatego człowiek musi mieć otwarte serce. Postawa w myśl której «zawsze tak czyniono» oznacza serce zamknięte, a Jezus nam powiedział: «Poślę Wam Ducha Świętego, a On was doprowadzi do całej prawdy». Jeśli masz serce zamknięte na nowość Ducha Świętego, nigdy nie dojdziesz do całej prawdy! A twoje życie chrześcijańskie będzie życiem pół na pół, życiem połatanym, zacerowanym nowymi rzeczami, ale na konstrukcji, która nie jest otwarta na głos Pana. Serce zamknięte, bo nie jesteś w stanie zmienić bukłaków” – powiedział papież.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł kard. Luis Pascual Dri – spowiednik, który uczył miłosierdzia papieża Franciszka

2025-07-01 17:09

[ TEMATY ]

śmierć

Episkopat.pl

W wieku 98 lat zmarł w Buenos Aires kard. Luis Pascual Dri, argentyński kapucyn, spowiednik, którego za wzór stawiał papież Franciszek jako nauczyciela miłosierdzia Bożego w sakramencie pojednania. Słynne stały się jego słowa, w których „przepraszał” Jezusa za to, że zbyt wiele przebacza w konfesjonale, ale przecież to On sam dał mu ten „zły przykład”.

Ciało kard. Dri zostało wystawione w sanktuarium Matki Bożej Pompejańskiej w stolicy Argentyny - tam, gdzie od 2007 roku mieszkał i spowiadał. Pogrzeb purpurata odbędzie się jutro.
CZYTAJ DALEJ

Jezus stawia dzisiaj ważne i ciągle aktualne pytanie: Czy czuję się Jego uczniem?

2025-07-01 20:39

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Jezus stawia dzisiaj ważne i ciągle aktualne pytania: Czy czuję się Jego uczniem? Czy jestem uczniem Jezusa w moim środowisku życia (w rodzinie, wspólnocie, w pracy…)? Czy wierzę, że tam, gdzie żyję i pracuję, jestem „posłany” przez Jezusa? W kapłaństwie, w rodzinie, w szkole, w pracy, w ośrodku wakacyjnym?

Jezus wyznaczył jeszcze innych siedemdziesięciu dwu uczniów i wysłał ich po dwóch przed sobą do każdego miasta i miejscowości, dokąd sam przyjść zamierzał. Powiedział też do nich: «Żniwo wprawdzie wielkie, ale robotników mało; proście więc Pana żniwa, żeby wyprawił robotników na swoje żniwo. Idźcie! Oto posyłam was jak owce między wilki. Nie noście z sobą trzosa ani torby, ani sandałów; i nikogo w drodze nie pozdrawiajcie. Gdy wejdziecie do jakiegoś domu, najpierw mówcie: Pokój temu domowi. Jeśli tam mieszka człowiek godny pokoju, wasz pokój spocznie na nim; jeśli nie, powróci do was. W tym samym domu zostańcie, jedząc i pijąc, co będą mieli: bo zasługuje robotnik na swoją zapłatę. Nie przechodźcie z domu do domu. Jeśli do jakiegoś miasta wejdziecie i przyjmą was, jedzcie, co wam podadzą; uzdrawiajcie chorych, którzy tam są, i mówcie im: Przybliżyło się do was królestwo Boże».
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję