Reklama

Jubileusz Chóru „Rezonans”

W liturgiczne wspomnienie św. Cecylii (22 XI), patronki muzyki kościelnej w Garnizonowym Klubie Oficerskim w Zamościu miało miejsce niezwykle znaczące i podniosłe wydarzenie kulturalne. W tym dniu znany nie tylko na Zamojszczyźnie i w Polsce, ale także w wielu krajach Europy zamojski chór „Rezonans” obchodził jubileusz 20-lecia swojej działalności artystycznej. O randze tego wydarzenia może świadczyć fakt, iż na jego okoliczność z Watykanu napłynęło specjalne pismo z wyrazami wdzięczności za zaangażowanie chóru w czasie wizyty Ojca Świętego w 1999 r. w Zamościu oraz krzewienie kultury chrześcijańskiej z zapewnieniem o modlitewnej pamięci Namiestnika Chrystusowego o dyrygentce chóru Alicji Saturskiej i członkach zespołu, obecność na sali parlamentarzystów, przedstawicieli Ministerstwa Kultury, Wojewody Lubelskiego, Sejmiku Wojewódzkiego, Prezydenta Miasta Zamościa i Przewodniczącej Rady Miejskiej, duchowieństwa, znanych ludzi nauki, kultury, polityki oraz życia gospodarczego naszego regionu, a przede wszystkim wielka liczba sympatyków chóru, których z trudnością pomieściła obszerna sala widowiskowa.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Galowy Koncert Jubileuszowy, dedykowany Ojcu Świętemu z racji jubileuszu 25-lecia jego pontyfikatu, pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Zamościa, Biskupa Zamojsko-Lubaczowskiego i Marszałka Województwa Lubelskiego składał się z dwóch części. W pierwszej chór „Rezonans” wykonał utwory religijne znanych kompozytorów polskich. Dedykowane one były instytucjom i ludziom zasłużonym dla chóru, m.in. licznym sponsorom. Natomiast w drugiej części wystąpiła Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im. Stanisława Moniuszki z Warszawy pod dyrekcją ppłk. Bogusława Hilla, która wykonała utwory kompozytorów rosyjskich i amerykańskich. Apogeum koncertu stanowiła Gloria A. Vivaldiego, której wykonawcami byli: Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego, chór „Rezonans” oraz soliści: A. Saturska, W. Grabek - Woś, P. Olech. Na zakończenie uroczystości przedstawiciele władz i związków artystycznych przekazali dyrygentce chóru i jego członkom listy gratulacyjne, kwiaty oraz nagrody i odznaczenia.
Kiedy w 1983 r. absolwentka muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Alicja Saturska postanowiła założyć chór, to wydawało się, że jest to przedsięwzięcie z góry skazane na niepowodzenie. W naszych czasach śpiew chóralny przeżywa poważny kryzys, czego przejawem jest coraz miejsza liczba chórów kościelnych. Pierwszymi chórzystami „Rezonansu” byli ludzie w średnim i starszym wieku, dotychczas nie związani z działalnością artystyczną. Jednak olbrzymia wiedza teoretyczna i doświadczenie artystyczne zdobyte na studiach, a zwłaszcza zaangażowanie w znanym z wysokiego poziomu chórze KUL dyrygentki, a także jej niesamowita konsekwencja, a nawet upór, sprawiły, że od pierwszych występów chór zachwycał najpierw mieszkańców Zamościa i Zamojszczyzny, a następnie Polski i innych krajów.
Samo wyliczenie miejscowości, w których chór koncertował, zajęłoby sporo miejsca. Podobnie jest z nagrodami i wyróżnieniami, które dotychczas zdobył. Na przestrzeni dwudziestu lat zmieniał się skład chóru. Przez jego szeregi przeszło około 250 ludzi. Zmieniał się również jego repertuar. Stawał się coraz bardziej ambitny. Wzrastał też poziom artystyczny prezentowanych utworów. Pomimo iż jest to zespół amatorski, to jednak - jak twierdzą fachowcy - poziomem dorównuje chórom zawodowym. Nic też dziwnego, że chętnie współpracują z nim profesjonalne orkiestry, jak chociażby wspomniana już Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego czy Polska Orkiestra Włościańska im. K. Namysłowskiego, chóry i soliści, a utwory muzyczne piszą dla niego znani kompozytorzy jak śp. Włodzimierz Dębski czy Hiszpan Jose Manuel Vidal Perez.
Od początków swojej działalności chór bardzo chętnie występował w kościołach, co w czasach komunistycznych wymagało pewnej odwagi ze strony jego opiekuna. Tym bardziej, że miejscowe władze komunistyczne z nieufnością podchodziły do absolwentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zwłaszcza tych, którzy nie ukrywali swoich związków z Kościołem i duchowieństwem. To, że Alicja Saturska została zatrudniona w Szkole Muzycznej, zawdzięcza między innym zdecydowanej postawie jej dyrekcji, która stawiała nie na ideologię a na profesjonalizm kadry pedagogicznej. Również dużą otwartość wykazała dyrekcja Wojewódzkiego Domu Kultury, przy którym chór rozpoczynał swoją działalność.
Śmiało można powiedzieć, że chór „Rezonans” przełamał w Zamościu pewien stereotyp, który dzielił kulturę na „Boskie” i „cesarskie”. Na przestrzeni 20 lat uświetniał uroczystości religijne nie tylko we wspaniałych katedrach, ale, co jest warte podkreślenia, także w skromnych wiejskich kościółkach. Uwieńczeniem tej długoletniej służby Bogu i Kościołowi było wspomniane już modlitewne śpiewanie wraz z Ojcem Świętym Janem Pawłem II w czasie jego niezapomnianej pielgrzymki w Zamościu. Za te lata wzruszeń i głębokich przeżyć chórowi należą się słowa szczerej wdzięczności i życzenia: Jak najdłużej „śpiewajcie [Panu] pieśń nową, pełnym głosem pięknie Mu śpiewajcie!” (Ps 33, 3).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Reprezentant Chorwacji na konkurs Eurowizji: Bóg stał się dla mnie żywą osobą

2024-05-21 14:26

[ TEMATY ]

świadectwa

#świadectwo

Wikipedia.org

Baby Lasagna (2024)

Baby Lasagna (2024)

Bóg stał się dla mnie żywą osobą - tak o swoim nawróceniu mówi reprezentant Chorwacji na tegoroczny konkurs Eurowizji. 25-letni Marko Purišić, występujący pod pseudonimem Baby Lasagna, zajął na nim drugie miejsce piosenką „Rim Tim Tagi Dim”, opowiadającej o młodym człowieku wyjeżdżającym ze wsi do miasta.

Był to najlepszy wynik Chorwacji w tym konkursie. Po powrocie do kraju Purišić przyjęty został jak bohater. Premier Andrej Plenković zapowiedział, że państwo przyzna mu premię w wysokości 50 tys. euro. Jednak artysta zrezygnował z tych pieniędzy i przekazał je dwóm placówkom leczącym nowotwory.

CZYTAJ DALEJ

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek - kompozytor, laureat Oscara

2024-05-21 12:48

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Adam Warżawa

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara za muzykę do "Marzyciela", twórca festiwalu Transatlantyk. Miał 71 lat. Informację podała Polska Fundacja Muzyczna.

"Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł mój mąż Jan A.P. Kaczmarek. Do końca był wojownikiem ufającym, że wyzdrowieje i będzie dzielił się swoją twórczością z nami… Czuwałam przy nim do końca. Zmarł otoczony miłością. Wartością, w którą wierzył najmocniej" - napisała Aleksandra Twardowska-Kaczmarek cytowana przez Polską Fundację Muzyczną w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

Religijność Polaków: Powolny spadek deklaracji wiary, szybszy spadek praktyk

2024-05-21 17:45

[ TEMATY ]

badania

religijność

Karol Porwich/Niedziela

W Polsce następuje powolny spadek deklaracji wiary, a także szybszy spadek praktyk - podaje Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS). Z ogłoszonego dziś raportu nt. religijności Polaków w ostatnich dziesięcioleciach wynika, że spadek praktyk najszybciej postępuje wśród osób najmłodszych (w wieku 18-24 lata) oraz mieszkańców wielkich miast i osób lepiej wykształconych.

Za odejściem ludzi z Kościoła - przynajmniej według deklaracji badanych - nie stoi głównie pandemia czy afery pedofilskie, ale brak potrzeby, obojętność i strata zainteresowania. W drugiej kolejności za spadek praktyk religijnych Polaków odpowiada (wg badań z 2022 roku) ogólna krytyka Kościoła jako instytucji: jego zaangażowanie w politykę, hipokryzja, nieaktualny przekaz, a także krytyka jego przedstawicieli, księży i biskupów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję