Reklama

Kultura

Muzyka synagogalna na Festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie

Koncert muzyki synagogalnej oraz koncert Karoliny Cichej z zespołem znalazły się w programie 28. Międzynarodowego Festiwali Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który potrwa do 7 maja w Częstochowie. Festiwal przybliża muzykę różnych religii i kultur a także najwybitniejsze osiągnięcia polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

[ TEMATY ]

festiwal

Gaude Mater

Marian Florek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Filharmonii Częstochowskiej z koncertem muzyki synagogalnej wystąpił kantor Yoseph Schwartz (Izrael) i Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu, pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka, przy udziale Piotra Rojka (fortepian, organy). Artyści wykonali m.in. kompozycje Maxa Janowskiego, Yosele Rosenblatta, Moshe Oyshera i twórców muzyki synagogalnej.

Yoseph Schwartz podczas swoich koncertów przybliża doświadczenie liturgicznej muzyki żydowskiej. Urodził się w Seattle w Stanach Zjednoczonych w 1991 roku. Studiował muzykę kantoralną u wielu wybitnych artystów, m.in Shlomo Goldhara – dyrygenta chóru Shirat Izrael z Jerozolimy, dyrygenta Szlomo Zalman Rivlina, u maestro Elli Jaffe – kompozytora i dyrygenta Chóru Wielkiej Synagogi w Jerozolimie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Chór Synagogi pod Białym Bocianem jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich, głównie muzykę synagogalną. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha. Powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.

Reklama

Natomiast w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” uczestnicy festiwalu wysłuchali w niedzielę koncertu Karoliny Cichej z zespołem. Projekt muzyczny „Jeden/Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń” został oparty na najbardziej afirmatywnych elementach poszczególnych religii: na formach chwalby i czci, na różnych aktach wdzięczności.

Karolina Cicha i Elżbieta Rojek opracowując poszczególne aranżacje, kierowały się przekonaniem, iż muzyka jest językiem, który jest w stanie porozumieć ludzi ponad różnicami doktryn.

Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką. Jest laureatką GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folklorystycznym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, a także Pierwszej Nagrody na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie czy Chansonsfestival w Kolonii.

Elżbieta Rojek to aktorka, wokalistka i choreografka. Zaangażowana w różnorodne projekty teatralno-muzyczne. Przez wiele lat czołowa aktorka „Gardzienic”. Współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea”. Karierę wokalną zaczęła w zespole Orkiestra Św. Mikołaja. Kilkakrotnie powracała do Orkiestry jako wokalistka, nagrywając płyty „O miłości przy grabieniu siana” oraz „Huculskie muzyki” – płytę uznaną za najlepszą płytę folkową 2006 roku w plebiscycie internautów – Wirtualne Gęśle oraz nagrodzoną trzecim miejscem w konkursie Polskiego Radia na Folkowy Fonogram Roku 2006.


Tegoroczny 28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” zakończy się 7 maja. Podczas koncertu finałowego w bazylice jasnogórskiej zabrzmi Oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Filharmonii Częstochowskiej, pod dyrekcją Adama Klocka.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2018-05-06 20:11

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na Festiwalu „Gaude Mater” zabrzmiały pieśni Stanisława Moniuszko

[ TEMATY ]

Częstochowa

festiwal

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

W ramach 29. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, dokładnie w 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki, wielkiego polskiego kompozytora, 5 maja w kościele ewangelicko-augsburskim w Częstochowie odbył się koncert zatytułowany „Śpiewnik domowy”.

Uczestnicy koncertu wysłuchali pieśni: Dziad i baba; Piosnka żołnierza; Dalibógże, powiem mamie; Niech się panie stroją w pasy; Moje bogactwa; Krakowiaczek; Nawrócona; Znasz-li ten kraj; Gdzieś uleciał, mój aniele; O Zosi sierocie; Kozak; Prząśniczka; Dwie zorze.
CZYTAJ DALEJ

Zasady obowiązujące w Watykanie po śmierci papieża

Zasady obowiązujące w Watykanie po śmierci papieża, czyli w okresie Sede vacante i dotyczące wyboru następcy, spisano w wydanej w 1996 roku Konstytucji Apostolskiej "Universi Dominici Gregis" Jana Pawła II o wakacie w Stolicy Apostolskiego i wyborze Biskupa Rzymskiego.

Sede vacante to w Kościele katolickim termin określający okres, w którym stolica biskupia jest nieobsadzona.
CZYTAJ DALEJ

Co dzieje się w liturgii po śmierci papieża?

2025-04-21 13:34

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

21 kwietnia 2025 roku, o godz. 7.35, zmarł papież Franciszek. Kościół na całym świecie wchodzi w czas sede vacante – okres, w którym Stolica Apostolska jest nieobsadzona i cały Lud Boży oczekuje na wybór nowego Następcy św. Piotra.

W tym czasie warto zwrócić uwagę na kilka spraw w liturgii. Przede wszystkim, w modlitwie eucharystycznej nie wymienia się imienia papieża. Zamiast tego, kapłan wspomina jedynie biskupa diecezjalnego: „…razem z naszym biskupem N.” – pomijając słowa o papieżu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję