Reklama

Matki Bożej Gromnicznej

Światło na oświecenie pogan

Wosk pszczeli jest naturalnym surowcem do wyrobu świec, które są związane z ołtarzem, centrum liturgii eucharystycznej. Służy również do wyrobu gromnic. Spotykamy je tradycyjnie w kościele 2 lutego, w tzw. święto Matki Bożej Gromnicznej (święto Ofiarowania Pańskiego). Przewodniczący celebrze kapłan w dniu św. Błażeja, 3 lutego, modli się, dotykając dwiema skrzyżowanymi świecami gardła chorego. Świece niesione są w procesji wejścia, a także towarzyszą odczytywaniu Ewangelii. Kolejne świece to chrzcielna, komunijna, roratnia. Jednak najważniejszą kolumną woskową jest paschał - zapalany w wigilię Wielkiej Nocy i palący się w okresie wielkanocnym jako symbol zmartwychwstałego Chrystusa.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wykonana z wosku pszczelego pochodzącego od darzonej szacunkiem pszczoły świeca symbolizuje światło, ogień, ducha i materię, jest przedmiotem szczególnego poszanowania. Świeca to również płomień ognia na jej szczycie. Staje się przez to symbolem wyniszczania siebie dla rozjaśnienia ciemności i ogrzania, posiada także właściwości oczyszczające. Potężna i nieoceniona rola ognia i dawanego przez niego światła znalazła odbicie w symbolice religijnej. W akcie stworzenia świata jednym z pierwszych dzieł Boga jest właśnie światło. Ogień płonącej świecy utożsamiano z orężem odstraszającym złe moce i dającym poczucie bezpieczeństwa. Światło odkrywa prawdę i sprawiedliwość przez rozjaśnienie rzeczy ukrytych w ciemności, niewiedzy i kłamstwie. Skupia w sobie dwie nierozerwalne siły - materię wosku i żywioł ognia, a efektem tego działania jest światło. Zestawienie ducha i materii doskonale pasuje do chrześcijańskiej symboliki istoty człowieka. Woskowa świeca staje się personifikacją samego człowieka złożonego ze zniszczalnej materii, czyli ciała, oraz niezniszczalnego pierwiastka duchowego, jakim jest nieśmiertelna dusza.
Ranga woskowych świec wiązała się z wierzeniami dotyczącymi samej pszczoły, jak choćby powszechne niegdyś przekonanie, że pszczoły same nie wydają potomstwa, lecz zbierają je z kwiatów, dzięki któremu uważano je w średniowieczu za dziewicze stworzenia symbolizujące Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny.
W święto Ofiarowania Pańskiego, które w polskiej tradycji zwane jest świętem Matki Bożej Gromnicznej, przedmiotem szczególnej uwagi jest woskowa świeca, zwana gromnicą, symbolizująca Maryję niosącą nam Zbawiciela. Tradycje święta sięgają prawdopodobnie IV wieku, a już z X wieku pochodzą pierwsze zapiski na jego temat, co sugeruje, że jest to jedno z najstarszych świąt religijnych. W świecy gromnicznej zawiera się dwojaka symbolika. Zrobiona została z wosku pszczoły, którą wiązano powszechnie z Najświętszą Maryją Panną, płonąca zaś gromnica uosabia Jezusa Chrystusa - Światłość Świata, którego przyjście na świat dokonało się przez Maryję. Obyczajowość ludowa przypisywała gromnicy od dawna rozliczne cudowne właściwości. Była więc niezawodnym orężem do walki ze złymi siłami, dzikimi zwierzętami (głównie wilkami), chorobami oraz nieszczęściem i burzami. Płonąca gromnica była nieodzownym przedmiotem towarzyszącym obrzędom namaszczania chorych oraz pogrzebu, gdy wkładano ją w dłonie zmarłego, a także gdy w kościele stawiano ją u stóp trumny zmarłego, a u wezgłowia stawiano zapalony paschał - symbol wiary wspólnoty chrześcijan w spełnienie się słowa Pana, który obiecał wieczne życie idącym za Nim: „Ja jestem światłością świata. Kto idzie za Mną, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia” (J 8,12).

Autor jest członkiem Lubuskiego Związeku Pszczelarzy w Zielonej Górze, Rejonowego Koło Pszczelarzy w Świebodzinie

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Duch Święty – kim jest najbardziej tajemnicza Osoba Trójcy Świętej?

2024-05-19 07:08

[ TEMATY ]

Duch Święty

Kard. Grzegorz Ryś

Materiał prasowy

Czy faktycznie jest równy Ojcu i Synowi? Jak działa? Czym są dary Ducha Świętego? Dlaczego tak mało o Nim wiemy? Duch Święty to niezaprzeczalnie najbardziej tajemnicza Osoba Trójcy Świętej. Jest niewidoczny jak wiatr, a jednak działa.

W Starym Testamencie bywa przedstawiany jako potężna moc, którą posługuje się Bóg, a dzisiaj najczęściej kojarzymy Go z obrazem gołębicy, płomienia czy silnego podmuchu. Jego nieoczywista moc, o której mówią te wizerunki, może zdziałać cuda. Wystarczy poznać Go i dać się Mu poprowadzić. Dopiero w Nowym Testamencie ukazuje nam się nie jako jakaś siła, wiatr, tchnienie czy moc, ale Osoba Boża.

CZYTAJ DALEJ

Duch Święty - Osoba czy energia?

Niedziela Ogólnopolska 22/2009, str. 22

[ TEMATY ]

Duch Święty

Karol Porwich/Niedziela

Wydaje mi się, że ciągle za mało mówi się w Kościele o Duchu Świętym. Miałem ostatnio w domu wizytę dwóch nachalnych pań, najwyraźniej nie z naszego wyznania, które próbowały mi udowodnić, że Duch Święty to po prostu jakaś Boża energia, siła, sposób działania. Na dowód tego przeczytały mi całą masę tekstów, w których nigdzie nie było mowy o tym, że Duch Święty choć trochę podobny jest do osoby. Na jakiej podstawie uznajemy, że Duch Święty to Trzecia Osoba Trójcy Świętej, a nie np. energia czy tchnienie, które wychodzi od Jedynego Boga?
Michał

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 20.): Odkurzyłeś już?

2024-05-19 19:30

[ TEMATY ]

#PodcastUmajony

materiał prasowy

Po co mi Pismo Święte? Czy da się nim modlić? Czego w kontakcie z Biblią uczy nas Maryja? Zapraszamy na dwudziesty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o maryjnym zachowywaniu i rozważaniu Słowa w sercu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję