Reklama

Niedziela Częstochowska

Częstochowa: rozpoczął się 29. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

Wernisaż wystawy ikon Jadwigi Marii Kowalskiej i fotografii Zbigniewa Burdy w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” rozpoczął 29. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który odbywa się w Częstochowie w dniach 4-6 maja br.

[ TEMATY ]

Częstochowa

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwarcia wystaw dokonał Robert Jasiak, dyrektor Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, podkreślając rolę festiwalu w promocji kultury, szczególnie tej sakralnej. W tematykę wystaw uczestników festiwalu wprowadził Robert Sękiewicz.

Jadwiga Maria Kowalska mieszka w Częstochowie. Pisze ikony od ponad 10 lat. Brała m. in. udział w warsztatach pisania ikon pod okiem wybitnego i uznanego na całym świecie mistrza ojca Antoniego Gunina, które miały miejsce w Pracowni Św. Mikołaja w Warszawie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W rozmowie z „Niedzielą” Jadwiga Maria Kowalska podkreśliła, że tematyka jej ikon jest zróżnicowana, ale ulubionym tematem jest Matka Boża. - Pisanie ikon jest ściśle związane z życiem. Z tym, co się przeżywa, z konkretnymi problemami. Nad ikoną „Sofia. Mądrość Boża” pracowałam blisko trzy lata. Trzeba zaznaczyć, że pisanie ikon to proces duchowy. Mogę powiedzieć, że Pan Bóg prowadzi ręce. To również jakieś zmaganie się z sobą – powiedziała „Niedzieli” Jadwiga Maria Kowalska.

Uczestnicy pierwszego dnia festiwalu mogli zobaczyć również wystawę fotografii Zbigniewa Burdy, który festiwalowi „Gaude Mater” towarzyszy od 1993 r.

Wystawa zaprezentowana 4 maja w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” pokazuje fotografie z koncertów kolejnych edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater z lat 2008-2018. Na fotografiach Zbigniewa Burdy zostali pokazani tacy artyści jak m. in. Leszek Możdżer, Wojciech Kilar, Bobby McFerrin, Krzysztof Pendrecki, Adam Strug.

- Wybrałem siedemnaście zdjęć, które do mnie najbardziej przemawiały. Zanim wykonam zdjęcie danemu artyście wcześniej czytam o jego życiu, słucham jego muzyki, żeby złapać ducha, rytm. Tak, aby aparatem uchwycić taki kulminacyjny moment, który będzie można zatrzymać w kadrze. Zdjęcia opowiadają o danym artyście. To jest czas zatrzymany w kadrze. Artysta, twórca dzięki zdjęciom pozostaje w kulturze, w naszej pamięci – powiedział w rozmowie z „Niedzielą” Zbigniew Burda.

Reklama

Zbigniew Burda wielokrotnie prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jest autorem albumów i publikacji prasowych. Współpracuje m. in. z Ośrodkiem Promocji Kultury "Gaude Mater", Filharmonią Częstochowską, Muzeum Częstochowskim, Urzędem Miasta Częstochowy. W swoim dorobku Zbigniew Burda, obok albumów i wystaw dotyczących życia społecznego, kulturalnego i religijnego Częstochowy ma wystawy dotyczące świata muzyki jazzu m. in. „Hot Jazz Spring nad Wartą... lub jak ktoś woli... z Louisem w tle” - wystawa towarzysząca 6. Festiwalowi Jazzu Tradycyjnego w Częstochowie (2007 r.), „1. Kornet Rzeczypospolitej - 29 scen życia” - wystawa z okazji benefisu 60. urodzin kornecisty jazzowego Tadeusza E. Orgielewskiego (2008 r.), „Twarze polskiego jazzu" wystawa inaugurująca 2. Festiwal Jazzu Tradycyjnego "Swinging Golden Stream" - Janów k/Częstochowy (2009 r.). Na zdjęciach Zbigniewa Burdy są uwiecznione takie sławy jazzu jak m. in. Henryk Majewki - trębacz, którego trąbka urzekła mnie od pierwszego dźwięku, Oscar Klein - austriacki trębacz, Jerzy Duduś Matuszkiewicz - saksofonista, Wojciech Kamiński - pianista, Andrzej Dąbrowski - perkusista i wokalista jazzowy, Irena Gałązka - wokalistka, wulkan energii na scenie, Jan Ptaszyn Wróblewski. Jan Kudyk z Jazz Band Ball Orchestra, Zbigniew Konopczyński - puzonista.

Zdjęcia Zbigniewa Burdy były prezentowane również na wystawach zbiorowych w Niemczech, Włoszech. W swoich pracach Zbigniew Burda wielokrotnie podejmuje temat obecności sacrum w kulturze i muzyce.

Natomiast 5 maja w kościele ewangelicko-augsburskim uczestnicy festiwalu wysłuchają koncertu z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki zatytułowanego „Śpiewnik domowy”.

Tego samego dnia w bazylice jasnogórskiej zabrzmi koncert ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich. „Oficjum na Święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny” wykona Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński pod batutą Michała Sławeckiego.

Reklama

Festiwal zakończy 6 maja koncert finałowy w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Podczas koncertu zabrzmią: III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op.36 Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Angelus” Wojciech Kilara. Dzieła te wykonają: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” Janusz Siadlak (przygotowanie chóru) oraz Iwona Hossa (sopran) Adam Klocek (dyrygent).

Organizatorem festiwalu jest Ośrodek Promocji Kultury ,,Gaude Mater”, a partnerami – Miasto Częstochowa, Jasna Góra, Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana oraz Kościół Ewangelicko-Augsburski.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”, to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą.

Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

2019-05-04 19:15

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka synagogalna i sakralna muzyka Gruzji na Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

muzyka

Gaude Mater

Magdalena Niebudek

Izrael Rand jeden z najlepszych na świecie kantorów wystąpił 2 maja w Filharmonii Częstochowskiej, zbudowanej na gruzach synagogi. Tego samego wieczoru w ramach XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w kościele pw. św. Jakuba Apostoła w Częstochowie zabrzmiała sakralna muzyka Gruzji w wykonaniu chóru męskiego Anchiskhati.

Izrael Rand urodził się w Tel-Avivie w 1963 r. Był solistą w chórze dziecięcym Pirchei Yerushalaim pod dyrekcją Yigala Caleka oraz w chórze dziecięcym kantora Shlomo Ravitza, gdzie zdobył podstawy śpiewu kantoralnego. Następnie doskonalił swój głos w Izraelskim Instytucie Śpiewu Kantoralnego pod kierunkiem Eli Jaffe, a później Naftali Hershtick oraz Moshe Sterna. Został głównym kantorem w synagodze Heichal Meir w Tel Avivie, a wkrótce potem głównym kantorem Wielkiej Synagogi w Ramat Gan. Od 1994 roku Israel Rand pełni funkcję głównego kantora synagogi Hampton w Nowym Jorku, jednej z najbardziej cenionych synagog w Stanach Zjednoczonych.
Podczas koncertu wystąpił także Chór Synagogi Pod Białym Bocianem z Wrocławia. Chór ten jest jedynym profesjonalnym chórem synagogalnym w Polsce. powstał w kwietniu 1996 z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.
Muzykę sakralną Gruzji wykonał chór męski Anchiskhati. Koncert ten odbędzie się pod patronatem honorowym JE Ambasadora Gruzji Nikoloza Nikolozishvili.
Zalążkiem słynnego dziś chóru męskiego Anchiskhati stała się grupa muzyków zainteresowanych gruzińskim śpiewem ludowym. Pierwszym zadaniem, jakie postawił sobie nowoutworzony zespół, były studia nad długo zapomnianymi dziewiętnastowiecznymi rękopisami z notacją muzyczną śpiewów chóralnych. Wkrótce potem Patriarcha Gruzji powołał młodych do pierwszego sakralnego chóru Gruzji, który osadził w najstarszym kościele w Tbilisi – Bazylice Anchiskhati. W ten sposób rozpoczął się powrót śpiewu chóralnego do Kościoła Gruzińskiego.
Chór ten jest niekwestionowanym autorytetem w wykonawstwie tradycyjnej gruzińskiej muzyki kościelnej. Od 1993 r. chór Anchiskhati regularnie koncertuje poza krajem: w Niemczech, Austrii, Francji, Polsce, Grecji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Włoszech, Szwajcarii, Liechtensteinie, Szwecji, Rosji. Członkowie chóru prowadzą też kursy mistrzowskie. Chór Anchiskhati brał udział w wielu międzynarodowych projektach. W 2007 r. w opactwie Royaumont we Francji współpracował z francuskim kompozytorem greckiego pochodzenia - Alexandrosem Markeasem; w 2008 koncertował ze Sztokholmską Orkiestrą Symfoniczną. Zespół składa się obecnie z 11 mężczyzn.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych - chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej jak i współczesnej. Od 2013 r. Festiwal ma nową formułę - koncerty odbywają się w różnych miastach Polski. Sercem festiwalowych prezentacji pozostaje Częstochowa.
Więcej informacji na temat Festiwalu "Gaude Mater" na stronie www.gaudemater.com

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

2024-04-26 11:28

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W odcinku odkryjemy historię tragicznego życia i upadku Friedricha Nietzschego, filozofa, który ogłosił "śmierć Boga", a swoje życie zakończył w samotności i obłędzie, nazywając siebie "biednym Chrystusem

Chcę Ci pokazać , jak życiowe wybory i niewiedza mogą prowadzić do zgubnych konsekwencji, tak jak w przypadku Danniego Simpsona, który nie zdając sobie sprawy z wartości swojego rzadkiego rewolweru, zdecydował się na desperacki napad na bank. A przecież mógł żyć inaczej, gdyby tylko znał wartość tego, co posiadał. Przyłącz się do naszej rozmowy, gdzie zagłębimy się w znaczenie trwania w jedności z Jezusem, jak winna latorość z krzewem, i zobaczymy, jak te duchowe związki wpływają na nasze życie, nasze wybory i naszą przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję