Taizé: młodzi franciszkanie uczą się dialogu ze światem
Niemal dwustu franciszkanów z 88 prowincji Zakonu Braci Mniejszych, reprezentujących 54 kraje świata, uczestniczy w Taizé w V kapitule namiotów dla przedstawicieli braci, którzy złożyli śluby wieczyste w okresie minionych 10 lat.
Temat tej kapituły brzmi „Bracia w dialogu”. Jej uczestnicy, wraz z generałem zakonu, o. Michaelem Perrym biorą udział w modlitwach i wprowadzeniach biblijnych. Dzielą się z 2 tysiącami młodych. Mają też własny program, w tym spotkania z braćmi z Taizé i zaproszonymi gośćmi. Mówi jeden z organizatorów spotkania – o. Witosław Sztyk. „Zapraszając ich do Taizé dajemy im możliwość skorzystania z dorobku i doświadczenia braci oraz tego miejsca. Wybrany temat jest także propozycją oraz zachętą, aby stosując dialog stać się odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego świata, by wskazując na Chrystusa, który jest jedyną odpowiedzią dla każdego człowieka, dać szansę, abyśmy jako bracia realizowali tę misję, do której Chrystus nas powołał.”
Jak zaznaczył o. Sztyk uczestnicy trwającej do niedzieli, 14 lipca, Kapituły namiotów po powrocie do swych prowincji podzielą się jej owocami z ponad tysiącem współbraci, którzy złożyli profesję wieczystą w ciągu minionych 10 lat.
W dniach 28 grudnia 2015 r. - 1 stycznia 2016 r. w Walencji odbywać się będzie 38. Europejskie Spotkanie Młodych - "Pielgrzymka zaufania przez ziemię", organizowane przez Wspólnotę Ekumeniczną z Taizé. Tym razem przebiegać ono będzie pod hasłem „Odwaga miłosierdzia” a do trzeciego co do wielkości miasta Hiszpanii przybyło ok. 30 tys. młodych mieszkańców naszego kontynentu. Tradycyjnie już najliczniejszą grupę narodową stanowią Polacy – ponad 3 tys. uczestników, na drugim miejscu są Ukraińcy – ok. 2 tys., potem Niemcy i Francuzi – po półtora tysiąca i Włosi – ponad tysiąc osób.
Gospodarzem spotkania jest miejscowy metropolita kard. Antonio Canizares, a swój udział zapowiedzieli także przewodniczący episkopatu hiszpańskiego abp Carlos Osoro Sierra z Madrytu oraz biskupi z Barcelony i Málagi.
Jej życie było heroizmem w codzienności, ukoronowanym męczeńską śmiercią.
Pierina Morosini urodziła się w maleńkim Fiobbio we Włoszech, w wielodzietnej, głęboko wierzącej rodzinie. Dzięki przykładowi rodziców dziewczynka od najmłodszych lat przejawiała wielką pobożność, a gdy ukończyła 6. rok życia, każdy dzień rozpoczynała od Mszy św. Wzorem stała się dla niej św. Maria Goretti, młoda Włoszka, która oddała życie w obronie czystości. Pierina podobnie jak Maria wykazała się heroizmem w obronie swojej godności.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.