Po 40 dniach tzw. „Małego – Wielkiego Postu” przygotowującego do świąt Bożego Narodzenia, po rodzinnym spotkaniu przy wieczerzy wigilijnej, wierni Kościoła Prawosławnego obchodzą uroczystość Narodzenia Pańskiego.
Według kalendarza Juliańskiego, który jest kalendarzem liturgicznym Kościoła Wschodniego, święta te obchodzone są 13 dni później, niż w Kościele Zachodnim.
Podobnie jak w całym świecie prawosławnym, tak samo i w Łodzi, która należy do diecezji łódzko – poznańskiej Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, odbywają się uroczystości związane ze świętowaniem przyjścia na świat Zbawiciela.
Wczoraj wczesnym popołudniem odbyła się liturgii „Całonocnego czuwania”, podczas której odczytywane były proroctwa Starego Testamentu, opowiadające o przyjściu na świat Zbawiciela, który pochodzić będzie z domu i rodu Dawida. Zaś po zakończeniu liturgii w domach odbyła się tradycyjna wigilia, gdzie zamiast opłatka jak w Kościele katolickim podzielono się prosforą, składając sobie życzenia.
Reklama
Liturgia Św. Jana Złotoustego, celebrowana przez księdza biskupa Atanazego – ordynariusza prawosławnej diecezji łódzko – poznańskiej sprawowana 7 stycznia wg. kalendarza gregoriańskiego, o godz. 9:30 w łódzkiej katedrze prawosławnej przy ul. Kilińskiego, rozpoczęła obchody świąteczne chrześcijan obrządku wschodniego.
Podziel się cytatem
Podobnie jak w Kościele Zachodnim, w drugim dniu świąt Bożego Narodzenia, Prawosławni w swojej liturgii wspominają św. Szczepana – pierwszego męczennika.
Na terenie Łodzi znajdują się dwie świątynie prawosławne: katedra pw. św. Aleksandra Newskiego przy ul Kilińskiego, która jest siedzibą ordynariusza diecezji łódzko-poznańskiej oraz cerkiew św. Olgi przy ul. Piramowicza. Jest także kaplica cmentarna, na cmentarzu prawosławnym przy ul. Telefonicznej. Od sierpnia 2017 roku na prawosławnej katedrze łódzkiej zasiada najprzewielebniejszy Atanazy, prawosławny biskup łódzki i poznański.
Naród kroczący w ciemnościach ujrzał światłość wielką; nad mieszkańcami kraju mroków światło zabłysło (…). Albowiem Dziecię nam się narodziło i Syn został nam dany. Na Jego barkach spoczęła władza. Nazwano Go imieniem: Przedziwny Doradca, Bóg Mocny, Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju” (Iz 9,1-3). Przyjście Chrystusa na ziemię i zamieszkanie Syna Bożego w ludzkiej postaci na ziemi jest odczytywane jako zjawienie się na ziemi światła. Jezus sam potem to potwierdził, gdy powiedział o sobie „Ja jestem światłością świata” (J 8,12).
Wraz z narodzeniem Jezusa wielkie światło zstąpiło na ziemię. Zwróćmy uwagę, że światło w przyrodzie pełni dwie funkcje: światło oświeca i ogrzewa. Dzięki światłu widzimy, poznajemy ludzi, poznajemy świat. Światło także przekazuje ciepło, ogrzewa to, co chłodne i zimne. Chrystus jest światłem w wymiarze duchowym. Jego światło to Ewangelia - Dobra Nowina, która jest prawdą, mądrością, która oświeca ludzkie umysły. Nauka Jezusa, jako nasza światłość, odkrywa nam prawdę o człowieku, o Bogu i o świecie. Światło Jezusa nas także ogrzewa miłością, której wszyscy pragniemy, wszyscy chcemy być kochani i jesteśmy wezwani do miłowania.
‘Nasi chłopcy’. Wystawa o przemilczanej historii. To opowieść o pokoleniach dorastających w cieniu przemilczeń, o potomkach, którzy próbują dziś zrozumieć decyzje swoich dziadków i pradziadków” - w taki sposób miasto Gdańsk reklamuje ekspozycję poświęconą służbie mieszkańców Pomorza w armii niemieckiej w czasie II wojny światowej. Informacje o wystawie, która „nie ocenia, lecz tłumaczy” wywołały potężne oburzenie w sieci. „To jawna realizacja niemieckiej narracji, a prowadzą ją przecież instytucje, które powinny strzec polskiej pamięci historycznej” — napisał na X Mariusz Błaszczak, były szef MON.
"Ekspozycja opowiada o losach dziesiątek tysięcy mieszkańców Pomorza, którzy – najczęściej pod przymusem – zostali wcieleni do armii III Rzeszy. To historia bliska, losy naszych sąsiadów, krewnych, przodków. Tytułowi „nasi chłopcy” to nie metafora – to świadome nawiązanie do terminu, jakim określano w trakcie wojny, będących w podobnej sytuacji Luksemburczyków („Ons Jongen”)" — czytamy na stronie Gdansk.pl, w artykule zapowiadającym wystawę „Nasi chłopcy”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.