Obrady rozpoczęła wspólna modlitwa, którą poprowadził ks. dr hab. Tadeusz Syczewski, profesor KUL-u, rektor diecezjalnego seminarium. Następnie ks. Frydrych nakreślił program obrad, po czym przedstawił prelegentów - dr. hab. Karola Klauzę, profesora KUL-u, oraz cenionego w środowisku mediów red. Tadeusza Macieja Iłowieckiego. Wprowadzając w tematykę spotkania, ks. Frydrych przypomniał treść wrześniowego sympozjum naukowego pt. „Odchodzenie Jana Pawła II w polskich mediach”. Zastanawiano się wtedy nad tym, co zostało nazwane „rekolekcjami narodowymi Jana Pawła II dla Polaków”. W czasie tego sympozjum jezuita ks. Andrzej Majewski powiedział, że już od 2002 r. w Telewizji Polskiej oraz świeckich mediach przygotowywany był scenariusz relacjonowania odchodzenia Ojca Świętego Jana Pawła II do Domu Ojca. Pojawiły się wówczas pytania o moralność i etykę dziennikarzy. Czy dziennikarz ma prawo działać w oderwaniu od wartości? Czy ma prawo pracować, używając niemoralnych, nieetycznych narzędzi, by przekazać informację szerokiemu gremium?
Głos zabrał także bp dr Antoni Pacyfik Dydycz, który powiedział, że „problem z wartościami zaczął się wtedy, kiedy oderwano je od Pana Boga i praktycznie oddzielono je od człowieka, a zaczęto traktować je jako swego rodzaju towar. Wartości mają swoje źródło w Panu Bogu, a swój wykwit mogą mieć jedynie w człowieku. Wartości pochodzą bowiem tylko i wyłącznie od Stwórcy i tylko dzięki więzi człowieka ze Stwórcą mogą one być sobą”.
Dr hab. Klauza z Instytutu Teologii Dogmatycznej KUL-u przedstawił referat zatytułowany „Wartości w mediach”, w którym nazwał zagadnienie wartości głównym imperatywem naukowej troski o losy człowieka i jego środowiska w globalnej wiosce na progu XXI wieku. „Konieczność mówienia o wartościach dyktowana jest pokusą ponowoczesności, New Age relatywizującego i subiektywizującego wszystko, co ważne, czemu warto poświęcić swoją codzienność, a niekiedy, w heroicznym akcie, oddać całe życie”. Dalej mówił, że w ponowoczesności liczą się tylko takie wartości, które dają człowiekowi korzyść tu i teraz bez odniesienia do wartości obiektywnych, uniwersalnych, które są zdroworozsądkowymi intuicjami człowieka oświetlonymi promieniami objawienia Bożego. Wartości mają charakter ontologiczny. Jako takie wpływają na ludzkie losy będące konsekwencją ludzkich czynów. Znajomość wartości obiektywnych pozwala poznać sens i kierunek przemian tworzących historię, a przez to wpływa na intensyfikację procesów dziejowych.
Następnie prelegent nakreślił historię i rozwój rozumienia wartości, które w kulturze europejskiej na przestrzeni wieków uległy wielkiej przemianie. W kolebce kultury europejskiej, Grecji, naczelnymi wartościami były mądrość i nieśmiertelność. W cywilizacji Imperium Rzymskiego na czoło wysunęła się wartość państwa posiadającego prawo i sprawną komunikację - drogi. Jako kolejny etap postrzegania wartości na naszym kontynencie wskazał „Civitas Dei” wieków średnich. Wtedy to Europa dumna była z przydomków „Terra Christiana” czy „Terra Mariana”. Kolejne wahnięcie rozumienia wartości doprowadziło do pojmowania ich w oświeceniowych hasłach wolności, równości i braterstwa, przy jednoczesnej przeraźliwej sytuacji, w jakiej znaleźli się niewolnicy służący w koloniach państw europejskich. Dzisiaj zaś doszło do rezygnacji z uniwersalnej wartości - prawdy na korzyść pluralizmu szybko zmieniających się informacji. Nastała epoka globalizacji. Dlatego, jak zaznaczył prof. Klauza, ze względu na pluralizm rozumienia wartości, ich kwestionowanie, na manipulowanie nimi oraz ryzyko determinizmu wpisanego w źle uformowany postęp potrzeba refleksji nad wartościami, zwłaszcza w miejscu, gdzie dzisiaj kształtują się mentalności i sumienia, a więc we wszystkich areopagach ludzkiej myśli i świadomości, także w mediach.
Kolejny referat, zatytułowany „Dekalog wartości dziennikarskich”, wygłosił red. Tadeusz Iłowiecki. Pokazał w nim różnice między wolnością słowa a wolnością mediów. W dalszej części nakreślił podstawowe cechy informacji podanej zgodnie z etyką dziennikarską, wśród których na pierwszym miejscu wyliczył prawdę, dalej obiektywizm i rzetelność dziennikarza, propagowanie przez niego dobrych wzorów oraz uznanie istnienia i poszanowanie wartości niezbędnych, powszechnych, uniwersalnych i trwałych. Red. Iłowiecki przypomniał także słowa sługi Bożego Jana Pawła II skierowane do dziennikarzy: „Wystarczy, byście nie kłamali”.
Po przerwie na kawę rozpoczęła się dyskusja panelowa, w trakcie której uczestnicy wymienili się poglądami i przedstawili różne możliwości ujęcia wartości w pracy duszpasterskiej. Zastanawiając się nad manipulacjami dokonywanymi w mediach, warto byłoby pamiętać, jak przypomniał prof. Klauza, o nauczaniu papieskim: „Medialne oddziaływanie na opinię publiczną jest wtedy dozwolone, gdy cel i metody są godne człowieka, gdy są w służbie prawdy i gdy współdziałają ku dobru wspólnemu, dla kraju, świata, jednostek i całej wspólnoty” („Communio et progressio”, 1971).
Pomóż w rozwoju naszego portalu