Reklama

Wiadomości

Podczas pandemii Polacy przeszli masową transformację cyfrową

W czasie epidemii koronawirusa w Polsce dokonała się gigantyczna transformacja cyfrowa i dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i firm - mówi Michał Pajdak, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Według niego w ostatnich dwóch miesiącach najwięcej zyskały te firmy, które już wcześniej wdrożyły cyfryzację swoich produktów i usług, jak np. branża e-commerce, a najbardziej stracili ci, którzy tej lekcji nie odrobili.

[ TEMATY ]

technologie

Adobe.Stock.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Lockdown sprawił, że wiele aktywności automatycznie przeniosło się do internetu. Jak informuje Michał Pajdak, z badań wynika, że 31 proc. Polaków przyznało, że zamierza w przyszłości kupować częściej niż obecnie w internecie. Do zakupów internetowych przekonali się także ci, którzy nigdy wcześniej nie deklarowali kupowania w internecie (20%). Ogromny wzrost liczby użytkowników odnotowały narzędzia internetowe umożliwiające pracę zdalną, np. za pośrednictwem wideokonferencji, m.in. Zoom oraz służące zdalnej edukacji typu librus.pl., czy vulcan.edu.pl.

Reklama

„Kiedy byliśmy zamknięci w domach przez dwa miesiące, zupełnie zredefiniowaliśmy nasze użytkowanie komputera stacjonarnego i smartfona. Z badań wynika, że smartfon stracił swoją mobilność, gdyż przestała być ona potrzebna, kiedy korzystamy z ograniczonej przestrzeni i stał się drugim narzędziem stacjonarnym obok różnego rodzaju desktopów (laptopów, komputerów)” - stwierdza Michał Pajdak. „Kilka miesięcy temu specjaliści z branży powiedzieliby, że niemal pewne jest, że nieprzerwanie będzie rosła rola urządzeń mobilnych, a tymczasem okazało się, że centrum sterowania jest komputer z dużym ekranem, który to ekran stanowi dla nas dużą wartość. Wirus pozbawił nas pewnej ciągłości i przewidywalności. Wygrywa nasza zdolność przystosowania się do danej sytuacji” - dodaje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z raportu PBI/Gemius opublikowanego na Polskiej Stronie Badań Internetu wynika, że w kwietniu za pośrednictwem komputerów osobistych i laptopów połączyło się z siecią 23,7 mln internautów. 24,2 mln wykorzystywało do tego celu urządzenia mobilne, przy czym 23,9 mln internautów posługiwało się smartfonami, a 3 mln przeglądało zasoby sieci przy pomocy tabletów.

W opinii eksperta podczas pandemii Polacy zmienili swoje nawyki zakupowe. Nie tylko zaczęli masowo kupować w sklepach internetowych również artykuły pierwszej potrzeby, w tym świeże produkty żywnościowe (warzywa, owoce), ale też ograniczyli wydatki na różnego rodzaju dobra luksusowe, a nawet odzież czy obuwie. W związku tym - zdaniem Pajdaka - w budżetach domowych mogły powstać spore oszczędności, spowodowane również tym, że w związku z zamknięciem galerii handlowych i restauracji przestaliśmy wydawać pieniądze na różne przypadkowe zakupy, np. kawa czy lunch na mieście.

Reklama

Pandemia przyniosła też popularność pewnym produktom. Jak wynika z raportu opublikowanego na stronie widoczni.pl, na podstawie danych z Allegro (15.03-16.04) największy popyt był na maseczki, środki higieny i dezynfekcji, odzież ochronną, ale też sprzedaż mydła wzrosła 24-krotnie. Zainteresowaniem cieszyły się także artykuły remontowe, np. pianka montażowa (6-krotny wzrost). Nie powinno też dziwić zapotrzebowanie na kamery internetowe (27-krotny wzrost). Michał Pajdak uzupełnia, że obecnie istnieje również boom na wszelkiego rodzaju produkty poprawiające odporność, w tym zdrową żywność.

Choć branża e-commerce odnotowała podczas lockdownu znaczący wzrost obrotów, to - w opinii Pajdaka - nie wszystkie sklepy internetowe potrafiły w pełni wykorzystać tę wyjątkową okazję. Jak twierdzi wykładowca WSB w Poznaniu, niektóre podmioty z tej branży nie były logistycznie przygotowane na zwiększoną liczbę klientów. Pojawiały się opóźnienia w dostawach, długie terminy oczekiwania na realizację zamówień.

Według niego otworzyło to drogę do popularyzacji formy handlu zwanej click & collect, którą wprowadziły również niektóre sieci sklepów stacjonarnych. To usługa, która umożliwia zakupienie produktu w sklepie internetowym i osobisty odbiór zamówienia w wybranym przez siebie miejscu i o dogodnej porze (np. w paczkomacie, sklepie stacjonarnym danej marki, za pośrednictwem stacji benzynowej czy poczty). Zdaniem Michała Pajdaka popularność tego trendu utrzyma się również po pandemii.

Reklama

Ekspert przewiduje również, że gdyby nastąpiła jesienią druga fala koronawirusa, większość firm będzie już na nią przygotowana, zarówno pod względem cyfrowym, jak i logistycznym, by móc w pełni skorzystać z możliwego wzrostu popytu na kanał e-commerce. „Badania pokazują, że teraz zyskali wszyscy ci, którzy dokonali transformacji cyfrowej przed pandemią, a stracili ci, którzy świadczyli usługi osobiście i nie mieli produktu cyfrowego” - mówi Pajdak. Prognozuje też dalszy rozwój cyfrowych narzędzi służących wideokomunikacji oraz wszelkich platform edukacyjnych on-line również na poziomie szkoły podstawowej i średniej.

Obecnie 99 proc. polskich rodzin z dziećmi ma dziś w domu internet, a 79,3 proc. internet szerokopasmowy, 56 proc. kontaktuje się z bliskimi za pomocą komunikatorów, a 93,8 proc. dzieci ma dostęp do sieci ze smartfonu. Dane te zostały zaczerpnięte m.in. z raportów Głównego Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/inne-opracowania-zbiorcze/polska-w-liczbach-2019,14,12.html

https://uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-dzieci-i-rodzicow-2019,277,0.html

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

UWAGA: Za materiał opublikowany przez Centrum Prasowe PAP odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. (Centrum Prasowe)

2020-06-09 08:41

Oceń: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sekrety rzeczy codziennego użytku

Co wspólnego mają klawiatura komputera, patyczki po lizakach i piekarnik? Każda z tych rzeczy kryje w sobie pewien sekret.

Używamy ich na co dzień, ale czy znamy prawdziwe przeznaczenie przedmiotów, które nas otaczają? Wiedza o sekretnym zastosowaniu niektórych z nich może ułatwić nam życie, tajemnice pozostałych zaś są już tylko ciekawym reliktem przeszłości, gdyż z rozwojem techniki zatraciły one swoje pierwotne przeznaczenie.
CZYTAJ DALEJ

Czy należy oddawać cześć relikwiom?

2025-04-09 20:51

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Relikwie św. Szarbela

Relikwie św. Szarbela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś odpowiedź na pytanie - czy należy oddawać cześć relikwiom?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Wielka Brytania: ks. Glas uznany za winnego, diecezja Portsmouth przeprasza ofiarę

2025-04-10 22:39

Red./ak/GRAFIKA CANVA

Pochodzący z Polski ksiądz Piotr Glas z angielskiej diecezji Portsmouth został wczoraj uznany winnym czynów lubieżnych wobec dziecka na tle fetyszu stóp. Ława przysięgłych w sądzie w Saint Helier na wyspie Jersey wydała orzeczenie w sprawie trzech zarzutów, uniewinniając oskarżonego z dwóch. Wcześniej sąd odrzucił trzy inne zarzuty. Do przestępstw doszło, gdy duchowny był duszpasterzem na tej wyspie w latach 2002-2008.

Biskup diecezji Portsmouth opublikował oświadczenie, w którym wyraził głębokie ubolewanie z powodu przestępstw popełnionych przez ks. Glasa, a także przeprosił ocalałego za wykorzystanie, jakiego doznał i cierpienie, które w jego wyniku musi w życiu znosić.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję