Reklama

Komunikat Sekretariatu Synodu

O stanie prac synodalnych

Niedziela toruńska 4/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koniec roku kalendarzowego i początek nowego w naturalny sposób skłaniają do pogłębionej refleksji nad ważnymi dziedzinami naszego życia i naszej działalności, a także do poczynienia w tych zakresach niezbędnych podsumowań i prognoz. Jednym z ważniejszych wydarzeń dla kształtu przyszłego życia całej wspólnoty kościelnej diecezji toruńskiej jest niewątpliwie I Synod Diecezji Toruńskiej. Jak pamiętamy, uroczyste jego rozpoczęcie w katedrze toruńskiej miało miejsce 23 czerwca 2007 r., a zatem 23 grudnia 2009 r. upłynął 2,5-letni okres prac synodalnych.
Z punktu widzenia teoretycznego warto przypomnieć, że z mocy prawa powszechnego „synod diecezjalny jest zebraniem wybranych kapłanów oraz innych wiernych Kościoła partykularnego, którzy dla dobra całej wspólnoty diecezjalnej świadczą pomoc Biskupowi Diecezjalnemu” (kan. 460 KPK), który w odniesieniu do całego Kościoła partykularnego sprawuje urząd pasterski (por. kan. 381 § 1 KPK; nr 163 „Ecclesiae imago”). Od strony przedmiotowej wspomniana pomoc dotyczy dwóch celów I Synodu Diecezji Toruńskiej, które zostały explicite wyznaczone przez bp. Andrzeja Suskiego w dekrecie zwołującym synod z 7 czerwca 2007 r. Dekret ten postanawia: „Synod ma na celu pełniejsze dostosowanie działalności duszpasterskiej do wymogów nowej ewangelizacji oraz ustanowienie kościelnego prawa partykularnego według norm Kodeksu Prawa Kanonicznego, zaleceń Stolicy Apostolskiej i postanowień II Polskiego Synodu Plenarnego” (nr 2. Dekretu zwołującego I Synod Diecezji Toruńskiej).

Cele synodu

Warto zauważyć, że chronologicznie pierwszy cel synodu naszej diecezji, czyli dostosowanie działalności duszpasterskiej do wymogów nowej ewangelizacji, urzeczywistnia się oraz jednocześnie jest zabezpieczany przez stopniową i zarazem konsekwentną realizację drugiego celu, czyli przez ustanowienie i późniejsze przestrzeganie kościelnego prawa partykularnego, które z przyczyn naturalnych jest bardziej dostosowane do okoliczności życiowych całej naszej kościelnej wspólnoty diecezjalnej. To tworzenie prawa partykularnego na I Synodzie Diecezji Toruńskiej dokonuje się przez wspólny wysiłek i wspólną pracę wszystkich członków synodu, a także wielu innych wiernych, którzy aktywnie włączyli się i z poświęceniem uczestniczą w pracach pomocniczych gremiów synodalnych (m.in. w pracach Dekanalnych Zespołów Synodalnych i różnych komisji), a także służą ofiarną pomocą w sprawnym przeprowadzaniu posiedzeń komisji synodalnych, a przede wszystkim Sesji Plenarnych Synodu (m.in. klerycy Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu). Ten wspólny wysiłek, ponoszony dla dobra całej wspólnoty diecezjalnej, harmonizuje ze słowami Nauczycielskiego Urzędu Kościoła wyrażonymi w Konstytucji dogmatycznej o Kościele w świecie współczesnym. Sobór Watykański II dobitnie stwierdza w tym dokumencie: „Spodobało się Bogu uświęcać i zbawiać ludzi nie pojedynczo, z wykluczeniem wszelkiej między nimi więzi, lecz uczynić z nich lud, który by go poznawał w prawdzie i pobożnie mu służył” (nr 9 „Lumen gentium”). Z punktu widzenia eklezjalno-prawnego słowa te można odnieść nie tylko do Kościoła powszechnego, lecz także do Kościołów partykularnych, bowiem zgodnie z kan. 368 KPK w Kościołach partykularnych „istnieje i z nich składa się jeden i jedyny Kościół katolicki” (kan. 368 KPK). W perspektywie eklezjologicznej synod diecezjalny jest niewątpliwie poznawaniem, doświadczaniem i realizacją Komunii, czyli wspólnoty Kościoła w wymiarze diecezjalnym. Wspólnota ta pragnie pielgrzymować do Boga wspólną drogą, aby dochować zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej jedności, o którą modlił się sam założyciel Kościoła Jezus Chrystus słowami: „Aby byli jedno” (J 17, 11).
W naszej relatywnie młodej diecezji owo doświadczenie komunii kościelnej na synodzie diecezjalnym i pójście dzięki niemu wspólną drogą duszpasterstwa i dyscypliny kościelnej wydaje się być szczególnie cenne dla jeszcze lepszej konsolidacji całej diecezji. Ponadto wspólne wypracowywanie projektów statutów synodalnych i aneksów do nich, czyli innymi słowy prawa partykularnego dla naszej diecezji, jest zbiorowym dochodzeniem do akceptacji poszczególnych norm tego prawa, co z kolei będzie gwarantować dobre przestrzeganie tegoż prawa w przyszłości, a poprzez to konsekwentne realizowanie nadrzędnego celu zbawczego (jest nim salus animarum, czyli zbawienie dusz - por. kan. 1752 KPK) przez każdego wiernego, należącego do wspólnoty kościelnej naszej diecezji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Organizacja synodu

Z punktu widzenia organizacyjnego I Synod Diecezji Toruńskiej działa w sposób wyznaczony regulaminem jego prac, zatwierdzonym przez Biskupa Toruńskiego 12 czerwca 2007 r. Zgodnie z nim przed każdą Sesją Plenarną są wyznaczane tematy do dyskusji, które następnie są ogłaszane przez podanie ich do wiadomości wszystkim członkom synodu, których liczba waha się wokół 150 osób, a także innym zainteresowanym wiernym. Następnie prace synodalne przebiegają na dwóch ścieżkach legislacyjnych. Pierwszą z nich wyznaczają posiedzenia Podkomisji Tematycznych i Komisji Problemowych, które z perspektywy fachowości wypracowują propozycje poprawek do normatywnego tekstu wyjściowego, ogłoszonego drukiem przed zwołaniem synodu. Drugą ścieżkę stanowią posiedzenia Dekanalnych Zespołów Synodalnych, w których prace poszczególni księża dziekani włączają wszystkich zainteresowanych wiernych z terenu dekanatu. Zespoły te, bardziej z perspektywy parafialno-duszpasterskiej, zgłaszają propozycje poprawek do synodalnych tekstów normatywnych. Po przedłożeniu uwag i konkretnych propozycji poprawek zarówno przez Komisje Synodalne, jak i Zespoły Dekanalne do Sekretariatu Synodu odbywają się z reguły dwa posiedzenia Komisji Głównej Synodu pod przewodnictwem Biskupa Diecezjalnego, która - gruntownie pracując nad materiałem wyjściowym - ocenia i weryfikuje wspomniane poprawki, oddalając je bądź dopuszczając pod obrady Sesji Plenarnych Synodu. W kolejnym etapie prac synodalnych członkowie synodu spotykają się w kościele pw. św. Józefa w Toruniu na Sesji Plenarnej, aby ostatecznie przedyskutować dotychczas wypracowany materiał normatywny, przyjmując go, odrzucając bądź modyfikując. Tak wypracowany i przyjęty w drodze głosowania na Sesjach Plenarnych materiał normatywny statutów synodalnych i aneksów do nich (tzn. różnego rodzaju instrukcje, zasady, regulaminy i statuty) zachowuje nadal status propozycji normatywnych prawa partykularnego i oczekuje na moment ostatecznego zamknięcia synodu, w którym Biskup Diecezjalny Toruński autorytetem swego pasterskiego urzędu podpisze go i nakaże jego promulgację, czyli ogłoszenie. Jednak dopiero po upływie wyznaczonego okresu vacatio legis, czyli czasu niezbędnego do zapoznania się z tymi dyspozycjami prawnymi, wejdą one w życie i będą obowiązywać - obok prawa powszechnego Kościoła - wszystkich wiernych naszej diecezji.

Prace synodu

Zgodnie z wyznaczonym kalendarium synodalnym dotąd odbyło się 12 Sesji Plenarnych, na których przyjęto statuty od 1 do 485 (liczone według komputacji tekstu wyjściowego) na 521 przewidzianych, co stanowi nieco ponad 93% ogółu przewidzianych statutów. Jeśli zaś chodzi o aneksy do statutów, czyli instrukcje, zasady, regulaminy i statuty, to dotychczas przyjęto ich łącznie 37, na przewidzianych - na obecną chwilę - 48, co daje nieco ponad 77% materiału. W sumie, biorąc pod uwagę zarówno statuty, jak i aneksy do nich, przyjęto podczas 12 odbytych Sesji Plenarnych 85% przewidzianego materiału. Pozostaje więc do wypracowania jeszcze 15% materiału normatywnego, który - z punktu widzenia tematycznego - będzie obejmował kilka instrukcji z zakresu „Posługi duszpasterzowania” (rozdział VI materiału wyjściowego), a także statuty i odnośne aneksy z zakresu „Doczesnych dóbr w duszpasterstwie” (rozdział VII) i „Procesów w sądzie kościelnym” (rozdział VIII).
W związku z powyższym, przy założeniu utrzymania obecnego tempa prac, Sesje Plenarne Synodu zostaną zamknięte przed rozpoczęciem wakacji letnich bieżącego roku. Natomiast po wakacjach 2010 r. będą kontynuowane prace redakcyjne z zakresu ujednolicenia synodalnych tekstów normatywnych pod względem prawnym, stylistycznym i graficznym, które mogą jeszcze potrwać około pół roku. Po ostatecznym opracowaniu normatywnych tekstów synodalnych zostanie wyznaczona data uroczystego zamknięcia synodu.
Na pierwszy semestr 2010 r. zostały wyznaczone 3 Sesje Plenarne, które odbędą się: 30 stycznia, 10 kwietnia i 22 maja.
Podczas najbliższej z nich, czyli XIII Sesji Plenarnej (30 stycznia), zostaną przedyskutowane: „Instrukcja o Duszpasterstwie Powołań Kapłańskich” (aneks nr 1), „Statut Towarzystwa Przyjaciół Wyższego Seminarium Duchownego” (aneks nr 38), „Instrukcja o kapłanach emerytowanych” (aneks nr 43 D), „Instrukcja o parafialnych oddziałach Akcji Katolickiej” (aneks nr 24), „Instrukcja o sanktuariach maryjnych” (aneks nr 13); a także statuty 486-513 (wg tekstu wyjściowego), czyli rozdział VII pt. „Doczesne dobra w duszpasterstwie”, oraz odnośne aneksy: „Instrukcja o działalności Diecezjalnej Rady Ekonomicznej” (aneks nr 5), „Instrukcja o postępowaniu w sprawie zabytkowych świątyń i ich wyposażenia” (aneks nr 10), „Instrukcja w sprawie sprzedaży nieruchomości kościelnych” (aneks nr 20), „Instrukcja w sprawie wydzierżawiania, wynajmu i użyczania parafialnych obiektów i nieruchomości” (aneks nr 21), „Zasady zarządzania dobrami kościelnymi” (aneks nr 43).
Wszystkie osoby duchowne, konsekrowane i świeckie diecezji toruńskiej są proszone o wytrwałą modlitwę w intencji błogosławionych owoców I Synodu Diecezji Toruńskiej.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Duch Święty dopełnia naszą historię

2024-05-20 19:28

Elżbieta Wroczyńska

Msza św. wigilijna uroczystości Zesłania Ducha Świętego

Msza św. wigilijna uroczystości Zesłania Ducha Świętego

W wigilię Zesłania Ducha Świętego Mszy św. w parafii Ducha Świętego we Wrocławiu przewodniczył i homilię wygłosił ks. Dariusz Amrogowicz.

Dyrektor Caritas Archidiecezji Wrocławskiej podkreślał, że Duch Święty jest miłością Ojca i Syna. A ta wzajemna miłość nie jest tylko jakością, choćby nieskończoną, jest Osobą, Bogiem prawdziwym, równym Im.

CZYTAJ DALEJ

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek - kompozytor, laureat Oscara

2024-05-21 12:48

[ TEMATY ]

śmierć

PAP/Adam Warżawa

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek, kompozytor muzyki filmowej, laureat Oscara za muzykę do "Marzyciela", twórca festiwalu Transatlantyk. Miał 71 lat. Informację podała Polska Fundacja Muzyczna.

"Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł mój mąż Jan A.P. Kaczmarek. Do końca był wojownikiem ufającym, że wyzdrowieje i będzie dzielił się swoją twórczością z nami… Czuwałam przy nim do końca. Zmarł otoczony miłością. Wartością, w którą wierzył najmocniej" - napisała Aleksandra Twardowska-Kaczmarek cytowana przez Polską Fundację Muzyczną w mediach społecznościowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję