Reklama

Kościół

Kard. Parolin: w walce ze skutkami pandemii priorytetem nie jest gospodarka, ale człowiek

Nauka społeczna Kościoła, zakorzeniona w antropologii chrześcijańskiej, przypomina nam, że nie można ograniczać się jedynie do troski o zdrowie ciała.

[ TEMATY ]

kard. Parolin

koronawirus

pandemia

Grzegorz Gałązka

Należy troszczyć się o integralność osoby ludzkiej, i to musi być najważniejszym celem zaangażowania politycznego i gospodarczego, zgodnie z etyką wspólnej odpowiedzialności we wspólnym domu. W związku z tym Kościół zachęca nas do ponownego odkrycia powołania gospodarki do służenia człowiekowi - mówił Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej, kard. Pietro Parolin, w wywiadzie dla włoskiego portalu Riparte l’Italia.

Wywiad, jakiego kard. Pietro Parolin udzielił watykaniście Carlo Di Cicco, dotyczył głównie zagadnień gospodarczych widzianych z perspektywy magisterium Kościoła i nauczania papieża Franciszka. Pytany o to, które elementy nauki społecznej Kościoła mogą pomóc w podejmowaniu właściwych decyzji politycznych, które mogłyby pomóc gospodarce, nadwyrężonej przez pandemię, watykański Sekretarz Stanu podkreślił, że priorytetem działań nie powinna być ekonomia jako taka, ale człowiek i różne wymiary jego życia, dotknięte przez trwający kryzys.

„Jeśli wszystkie rządy zostały zmuszone do podjęcia drastycznych kroków, do tego stopnia, że, na rzecz zwalczania pandemii, zaprzestały prowadzenia wielu działań gospodarczych, oznacza to, że priorytetem nie jest gospodarka, ale człowiek. Zakłada to przede wszystkim troskę o jego zdrowie. Jednak nauka społeczna Kościoła, zakorzeniona w antropologii chrześcijańskiej, przypomina nam, że nie można ograniczać się jedynie do troski o zdrowie ciała.

Należy troszczyć się o integralność osoby ludzkiej, i to musi być najważniejszym celem zaangażowania politycznego i gospodarczego, zgodnie z etyką wspólnej odpowiedzialności we wspólnym domu. W związku z tym Kościół zachęca nas do ponownego odkrycia powołania gospodarki do służenia człowiekowi, aby zagwarantować każdej osobie warunki niezbędne do integralnego rozwoju ludzkiego i godnego życia” – przypomniał hierarcha. Zwrócił uwagę na zagrożenia, jakie ujawniły się podczas pandemii, np. ignorowanie duchowych potrzeb osób chorych na rzecz ratowania jedynie zdrowia fizycznego.

Reklama

Kard. Parolin nawiązał też do mającego się odbyć w listopadzie spotkania „Ekonomia Franciszka” dedykowanego młodym ekonomistom i młodzieży, interesującej się zagadnieniami ekonomicznymi. Przypomniał, że spotkanie to inspirowane jest dwiema waznymi encyklikami społecznymi ostatnich czasów: „Caritas in veritate” Benedykta XVI i „Laudati si’” papieża Franciszka. Wyjaśnił, że na współczesne problemy gospodarcze Kościół musi reagować z „pokorą i miłością, ale także kreatywnością”, a papież zwraca się w tym celu w sposób szczególny do ludzi młodych, licząc na ich uważność na człowieka i środowisko, a także kreatywność w opracowywaniu konkretnych i odważnych propozycji.

Pytany o to, czy w następstwie skandali i niejasności dotyczących zarządzania finansami w Kościele, sam Kościół może być nadal postrzegany jako autorytet w kwestiach ekonomicznych, podkreślił, że konieczność ukazywania prawdy i wyciągania konsekwencji z błędów nie zwalnia Kościoła z obowiązku głoszenia Dobrej Nowiny, także w tej tematyce.

„Błędy muszą sprawić, że będziemy wzrastać w pokorze i motywować nas do nawrócenia i poprawy, ale nie zwalniają nas one z naszych obowiązków. Z drugiej strony, Kościół jest złożoną rzeczywistością składającą się z ludzi kruchych, grzesznych, często niewiernych Ewangelii, ale nie oznacza to, że może on zrezygnować z głoszenia Dobrej Nowiny. Nie może więc przestać domagania się sprawiedliwości, służby wspólnemu dobru, poszanowania godności pracy i ludzi w działalności gospodarczej itp” – mówił. Za papieżem Franciszkiem powtórzył też wezwanie do podejmowania wyborów gospodarczych opartych o wzajemny szacunek i zaufanie między narodami, a także czerpania wzorów życzliwości i solidarności z przykładu wspólnoty pierwszych chrześcijan, opisanej na kartach Pisma Świętego. Przypomniał, że to tereny uznawane dziś za peryferyjne mogą być źródłem pozytywnych inspiracji dla kształtowania właściwych postaw i relacji.

Reklama

„Na przykład [mieszkańcy] Afryki proponują alternatywną koncepcję, którym powinniśmy się zainspirować, aby myśleć o całej społeczności ludzkiej w sposób solidarny. To jest Ubuntu (w języku Bantu), czyli ‘życzliwość wobec bliźniego’: ‘Jestem tym, kim jestem dzięki temu, czym jesteśmy wszyscy’” – proponował hierarcha.

Kard. Parolin odniósł się też do trudności, jakie przeżywał, a w wielu miejscach świata nadal przeżywa, Kościół, którego wierni byli bądź nadal są pozbawieni możliwości wspólnej modlitwy i celebrowania sakramentów.

„Nawet w dniach, w których wierni nie mogli przystępować do stołu Pańskiego, gromadząc się wokół ołtarza, jako „głównym sposobem objawiania się Kościoła", obecność Kościoła nigdy nie zawiodła: poprzez samą liturgię, choć sprawowaną "za zamkniętymi drzwiami"; poprzez katechezę, prowadzoną przy pomocy nowych technologii; a zwłaszcza w miłości, która jest w pewnym sensie konkretnym wprowadzeniem w życie tego, co jest celebrowane w Eucharystii” – mówił. Przypominał za papieżem Franciszkiem, że indywidualna modlitwa nie mogła zastąpić spotkania i modlitwy we wspólnocie, za którymi tęsknili w czasie odosobnienia zarówno świeccy, jak i kapłani, sprawujący sakramenty za zamkniętymi drzwiami.

„Mam nadzieję, że to, czego doświadczyliśmy w pierwszych miesiącach pandemii, wzbudziło w wielu wiernych większą świadomość życia sakramentalnego, wraz z pragnieniem i oczekiwaniem żywszego uczestnictwa w liturgii, która – jak przypomina nam Sobór Watykański II – jest kulminiacją i źródłem całego życia Kościoła”.

2020-08-28 10:26

Ocena: +1 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. P. Parolin: „Nie powiodły się próby przeciwstawienia sobie dwóch papieży”

2023-01-07 09:56

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

kard. Parolin

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Mimo oczywistych różnic między Benedyktem XVI a Franciszkiem próby wzajemnego przeciwstawienia ich sobie nie powiodły się. Obaj zachowali szacunek wobec siebie i istniała między nimi braterska bliskość. Tak stosunki między obu papieżami określił w wywiadzie dla włoskiego dziennika „Corriere della Sera” sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin.

Na wstępie rozmowy wyjaśnił, że próba skłócenia biskupów Rzymu – obecnego i emerytowanego – nie udała się dzięki wierze ich obu oraz modlitwom ludu Bożego, który ich obejmował i wspierał. „Wiara ludu Bożego jest zawsze naznaczona instynktowną miłością do Następcy św. Piotra, stanowi część tego, co Kościół uznaje za «sensus fidei», a więc instynkt wiary, o którym tak wiele mówił Joseph Ratzinger a teraz nadal mówi papież Franciszek” – stwierdził rozmówca dziennika. Przypomniał, że przyszły Benedykt XVI dostrzegał to, co nazywał „prawdziwie demokratyczną funkcją” nauczania kościelnego, przywoływanego nieraz do ochrony wszystkich ochrzczonych przed działaniami postronnymi.

CZYTAJ DALEJ

Gromniczna

Niedziela Ogólnopolska 5/2022, str. 16-17

[ TEMATY ]

święto Ofiarowania Pańskiego

pl.wikipedia.org

Matka Boska Gromniczna, rysunek Michała Andriollego przedstawiający wypalanie gromnicą znaku krzyża na belce stropowej chaty w dzień Matki Bożej Gromnicznej

Matka Boska Gromniczna, rysunek Michała Andriollego przedstawiający wypalanie gromnicą znaku krzyża na belce stropowej chaty w dzień Matki Bożej Gromnicznej

Święto Ofiarowania Pańskiego aż do drugiej połowy minionego stulecia nosiło nazwę Purificatio – Oczyszczenie Najświętszej Maryi Panny. W Polsce mówiono o święcie Matki Bożej Gromnicznej. Nazwa ta pochodziła od świec (gromnic), zabieranych w tym dniu do kościołów i tam poświęcanych.

Dawniej wielkie zagrożenie dla domów w Polsce stanowiły burze, a zwłaszcza pioruny, które wzniecały pożary i niszczyły głównie drewniane domostwa. Właśnie przed nimi miała strzec domy świeca poświęcona w święto Ofiarowania Chrystusa. Gromnicę wręczano również konającym, aby ochronić ich przed napaścią złych duchów. Dwie z wyżej wspomnianych nazw uwypuklały bardziej maryjny charakter święta. Dopiero ostatnia reforma liturgiczna nadała mu charakter uroczystości Pańskiej, co szło w parze ze zmianą nazwy na Praesentatio, czyli Przedstawienie, Okazanie Pana Jezusa w świątyni. W języku polskim zamiast dosłownego tłumaczenia tego łacińskiego terminu przyjęło się określenie Ofiarowanie Pańskie.

CZYTAJ DALEJ

Nasi KSM-owicze zwiedzają Trójmiasto

2023-02-02 13:14

[ TEMATY ]

KSM

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

ks. Marcin Bobowicz

KSM-owicze naszej diecezji początek ferii zimowych spędzili w Trójmieście. Towarzyszyli im duszpasterze – ks. Marcin Bobowicz i ks. Mariusz Słaboń.

- Ten wyjazd to taka nasza przerwa od nauki i okazja do zregenerowanie sił, a także podziękowanie za posługę – mówi Marta Dudek. – Chcemy się razem pomodlić i zintegrować, i oczywiście pozwiedzać. Byliśmy m.in. w katedrze w Oliwie, w Europejskim Centrum Solidarności, zwiedziliśmy Sopot, byliśmy również w aquaparku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję