Reklama

I Synod Diecezji Toruńskiej

Zakończyły się plenarne sesje robocze I Synodu Diecezji Toruńskiej. Pierwsza miała miejsce 20 października 2007 r., w sumie odbyło się ich 16. W 2007 r. odbyły się 2 sesje, następnie w 2008 r. - 5 sesji, w 2009 r. - 5 sesji i w 2010 r. - 4 sesje plenarne

Niedziela toruńska 50/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdą z sesji plenarnych poprzedzały prace Komisji Głównej, w której skład wchodziło 14 członków: bp Andrzej Suski, bp Józef Szamocki, ks. inf. Tadeusz Nowicki, ks. prał. Andrzej Wawrzyniak, ks. prał. dr Andrzej Nowicki, ks. prał. Stanisław Majewski, ks. prał. Stanisław Kardasz, ks. prał. Józef Nowakowski, ks. kan. Adam Ceynowa, ks. kan. dr Marian Wróblewski, ks. kan. dr Rajmund Ponczek, ks. dr Stanisław Cierkowski, ks. kan. Krzysztof Badowski, s. Katarzyna Pawlak.
Zazwyczaj członkowie Komisji Głównej spotykali się 2 razy przed każdą z sesji plenarnych. Jedno spotkanie miało miejsce przed pierwszą, piątą i szesnastą sesją, a 3 przed szóstą. Średni czas spotkań Komisji Głównej wynosił 3 godziny, co w całym Synodzie daje 90 godzin pracy samej komisji.
Komisja Główna podczas swoich spotkań opracowywała materiał, który był prezentowany na spotkaniach plenarnych. Czyniąc to, uwzględniała również nadesłane poprawki, sugestie i propozycje Dekanalnych Zespołów Synodalnych.
W każdym z dekanatów nad materiałem roboczym pracowały powołane do tego specjalne zespoły, których zadaniem było zapoznanie się z przygotowanymi propozycjami statutów i aneksów oraz zgłaszanie ewentualnych poprawek. Najbardziej pracowity okazał się zespół synodalny z dekanatu Lidzbark Welski. Od tego zespołu do Komisji Głównej napłynęło 12 protokołów z posiedzeń, we wszystkich zgłoszono merytoryczne poprawki.
Po przygotowaniu przez Komisję Główną określonej partii materiału odbywały się sesje plenarne. Każda sesja rozpoczynała się Mszą św. w Sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Toruniu. We wszystkich Eucharystiach uczestniczyli klerycy z Wyższego Seminarium Duchownego w Toruniu.
Po liturgii uczestnicy Synodu przechodzili do kaplicy szkolnej na obrady, ale wcześniej w korytarzu miało miejsce podpisywanie list obecności, a przed pierwszymi obradami także podpisanie wyznania wiary, które zostało złożone podczas Mszy św. przed zgromadzeniem liturgicznym.
Obrady każdej z sesji trwały średnio ok. 5 godzin, wliczając w to także przerwę na posiłek i kawę. Posiłek odbywał się w Domu Pielgrzyma prowadzonym przez ojców redemptorystów. Obrady rozpoczynały się ok. godz. 11, a kończyły ok. godz. 16.
Do I Synodu Diecezji Toruńskiej Ksiądz Biskup powołał 144 członków, taka liczba była w dniu inauguracji. W trakcie trwania Synodu Ksiądz Biskup wydawał dekrety powołujące i odwołujące członków z różnych powodów, tak że w dniu ostatniej sesji plenarnej ta liczba wynosiła 142 osoby, uwzględniając śmierć dwóch kapłanów - śp. ks. Ryszarda Czepka i śp. ks. Feliksa Miszewskiego.
Prezentacja materiału roboczego była co jakiś czas przerywana przez sekretarza Synodu i następowała dyskusja oraz głosowania. Każdy z obecnych miał prawo zabrać głos. Z tego prawa nie skorzystało aż 110 członków. Niektórzy jednak byli bardzo aktywni i chętnie włączali się w dyskusję. Najbardziej aktywnym członkiem Synodu okazał się ks. Zbigniew Żynda. Żywo włączali się w dyskusję także: ks. prał. Andrzej Wawrzyniak, ks. kan. Wojciech Raszkowski, Michał Leszczyc-Grabianka.
Jeżeli chodzi o materiał roboczy, czyli projekty statutów i aneksów do statutów, to zarówno liczba statutów, jak i aneksów uległa zmianie. Statutów wyjściowych było 521 i liczba ta zmniejszyła się do 481. Stało się tak ze względu na to, że niektóre statuty zostały albo skreślone, albo połączono je. Zwiększyła się natomiast liczba aneksów. Aneksów wyjściowych było 43, a obecnie mamy ich 56. W trakcie czytania lub po odczytaniu materiału zawsze miała miejsce dyskusja, jednak nad 84 statutami i 125 punktami z aneksów do statutów w ogóle nie dyskutowano, dlatego że ich treść nie budziła żadnych zastrzeżeń.
W prace I Synodu Diecezji Toruńskiej włączyło się Wyższe Seminarium Duchowne w Toruniu. Podczas każdej sesji pracowały 2 grupy kleryków pod czujnym okiem ks. kan. Krzysztofa Badowskiego. Pierwsza grupa to członkowie komisji skrutacyjnej, których zadaniem było czuwanie nad dyskusją podczas obrad, zliczanie głosów i sporządzanie protokołu z głosowania. Druga grupa to grupa logistyczna, do której należało 10 kleryków i ich zadaniem było przygotowanie miejsca posiłku, posługa stołu, a także troska o listy obecności. Obie grupy przygotowywały salę obrad w przeddzień każdej z sesji. Średni czas przygotowań wynosił ok. 90 min.
Wszystkie sesje plenarne oprócz zapisu dźwiękowego posiadają bogatą dokumentację fotograficzną, o którą zadbał kleryk Paweł Murawski. Oprócz dokumentacji dźwiękowej i fotograficznej, z każdej sesji został sporządzony protokół. Protokolantami byli: s. Katarzyna Pawlak, ks. kan. Krzysztof Badowski oraz dk. Marcin Sokołowski. S. Katarzyna ponadto zajęła się archiwizacją całego wypracowanego materiału.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Dziwisz kategorycznie dementuje fałszywe oskarżenia

2024-12-30 15:40

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

pomówienia

fałszywe oskarżenia

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz

Kard. Stanisław Dziwisz

- To pomówienia, które nie mają nic wspólnego z prawdą - mówi KAI kard. Stanisław Dziwisz, odpowiadając na oskarżenia opublikowane dziś przez portal Onet.pl w materiale Szymona Piegzy.

Kard. Dziwisz stanowczo stwierdza, że informacje podane dziś przez Onet.pl mają charakter wyłącznie pomówienia. Dodaje, że nigdy nie miał „żadnego kontaktu z żadną grupą księży, którzy mieli się zachowywać tak, jak to zostało opisane przez Onet, ani z poszkodowanym, o którym jest mowa w tym materiale”. Nie ukrywając zdziwienia, konstatuje: „aż dziw bierze, że dziennikarz oraz portal Onet pozwalają sobie na takie działania, które są bezpodstawne, kłamliwe i głęboko obrażające”.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Matki Bożej rozwiązującej węzły!

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

Karol Porwich/Niedziela

Zachęcamy do odmawiania Nowenny do Matki Bożej rozwiązującej węzły. Już od dziś poświęć kilka minut w Twoim życiu i zwróć swą twarz ku Tej, która zdeptała głowę szatanowi.

1. Znak krzyża
CZYTAJ DALEJ

Niebezpieczne prezenty dla nowej władzy

2025-01-01 08:21

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Rok miodowy nowej władzy wydaje się nie kończyć. Mimo iż w ocenie premiera Donalda Tuska Polacy są podzieleni (48,7 procent badanych w najnowszym sondażu United Surveys dla Wirtualnej Polski ocenia go negatywnie, ale 47,1 procent pozytywnie), to biorąc pod uwagę skalę siłowych zmian systemu w Polsce, jakie dokonały się w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydają się to dla rządzącej koalicji niegroźne wyniki. Jeśli spojrzymy jednak bardziej perspektywicznie, to każdego dnia bardzo toksyczne prezenty dostaje nie tylko ta władza, ale każda kolejna.

Bardzo ciekawa dyskusja wywiązała się w mediach społecznościowych między Donaldem Tuskiem, a Anną Marią Żukowską. Zdalna, bo posłanka Lewicy polemizowała ze słowami swojego premiera, które szef rządu wygłosił do swoich ministrów przed posiedzeniem rządu. To już taka nowa, świecka tradycja, że premier zamiast zorganizować konferencję prasową dla mediów, taką normalną, z pytaniami – przed posiedzeniem Rady Ministrów wygłasza krótkie wystąpienie, a jego urzędnicy wypraszają kamery z operatorami i zamykają drzwi. To właśnie w trakcie takiego wystąpienia Donald Tusk ogłosił, że „do lipca będziemy trwali w systemie prawa i bezprawia jednocześnie”. Pod wpisem, który cytował premiera, Żukowska zadała proste pytanie: „A kto będzie decydował o tym, co jest prawem, a co bezprawiem?”, a dalej stwierdziła, że „dystansuje się od czegoś, co wróci jak bumerang: wszystko, co zrobimy im, oni zrobią nam”, bo „to się nigdy nie skończy.”
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję