Reklama

Wiadomości

Zdalna nauka i funkcjonowanie szkół oraz placówek

Warszawa, 27 października 2020 roku. Od 24 października br. uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych, a także słuchacze placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego mają kształcenie zdalne.

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

nauka zdalna

Adober Stock

Łącznie to ok. 3,8 mln osób. W trybie stacjonarnym uczy się teraz 1,4 mln przedszkolaków oraz 1,1 mln uczniów klas I-III szkół podstawowych. Taką naukę mają również uczniowie szkół specjalnych klas IV-VIII. To ponad 33 tys. dzieci, które uczą się w 982 szkołach.

Nauczanie zdalne zostało wprowadzone do czasu zahamowania wzrostu zakażeń.

Reklama

Przygotowania do roku szkolnego 2020/2021 opierały się na analizie doświadczeń z pracy szkół i placówek w czasie ich ograniczonego funkcjonowania od połowy marca do czerwca 2020 r. W tym szczególnym czasie edukacja dzieci i młodzieży nie została przerwana, a proces dydaktyczny był kontynuowany. Odbył się także egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny.

Rozwiązania w zakresie powrotu uczniów do szkół zastosowane w Polsce były podobne do rozwiązań przyjętych w innych państwach europejskich.

W sierpniu przygotowaliśmy poradnik „Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19”. Materiał został opracowany na podstawie informacji zebranych przez kuratorów oświaty od dyrektorów szkół. Poradnik zawiera praktyczne wskazówki, jak organizować nauczanie na odległość czy nauczanie w wariancie mieszanym.

Reklama

Zdalna lekcja może trwać 30 minut

We wrześniu br. wprowadziliśmy ułatwienia w funkcjonowaniu szkół. W tym roku szkolnym czas trwania godziny lekcyjnej prowadzonej zdalnie będzie mógł wynosić od 30 do 60 minut. Wprowadzone przez MEN zmiany pozwalają dostosować czas zajęć edukacyjnych do indywidualnych potrzeb szkoły i charakteru zajęć edukacyjnych. Jednocześnie obowiązuje zasada, że podstawowym wymiarem czasu trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych jest 45 minut.

Ponadto dyrektor szkoły może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, czasowo zmodyfikować tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć.

Indywidualne nauczanie można prowadzić bez bezpośredniego kontaktu uczeń-nauczyciel, lekcja zdalna może trwać od 30 do 60 minut, a nauczyciel może zmodyfikować tygodniowy rozkład zajęć – to nowe rozwiązania prawne wprowadzone na ten rok szkolny, które są pomocne w organizowaniu kształcenia w czasie pandemii.

Dostęp uczniów do komputera – wyniki badań międzynarodowych

Warunkiem prowadzenia zajęć on-line, np. z wykorzystaniem e-materiałów, jest zapewnienie uczniom dostępu do komputera.

Według danych z badania PISA 2018 nie wszystkie kraje spełniały ten warunek. W Polsce 96% uczniów zgłosiło posiadanie komputera, którego mogą używać do pracy w domu, co jest wartością wyższą niż średnia OECD (89%).

Nauka na odległość

12 sierpnia br. Minister Edukacji Narodowej przygotował 5 rozporządzeń, które pozwoliły szkołom i placówkom – w razie zagrożenia epidemicznego – wprowadzić odpowiednie, dostosowane do sytuacji rozwiązania.

Dzięki tym rozwiązaniom na długo przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego dyrektorzy szkół i placówek dostali narzędzia pozwalające na odpowiednią organizację zajęć w szkole, szczególnie jeśli sytuacja epidemiologiczna zagrozi zdrowiu uczniów.

Rozwijamy Zintegrowaną Platformę Edukacyjną epodreczniki.pl

Nauczyciele i uczniowie w kształceniu na odległość mogą korzystać ze Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej epodręczniki.pl, którą przygotowało MEN.

Platforma epodreczniki.pl pozwala na planowanie procesu nauki zdalnej i monitorowanie postępów uczniów. Dzięki wbudowanym modułom komunikacyjnym umożliwia ona komunikację pomiędzy nauczycielami i uczniami. ZPE korzysta z danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej. Na podstawie tych danych każdy nauczyciel został przypisany do szkoły albo do kilku szkół (dotyczy tych, którzy prowadzą zajęcia w więcej niż jednej szkole).

Do każdej szkoły przypisano też informacje na temat oddziałów istniejących w danej szkole. Uczniowie zostali przypisani bezpośrednio do danych oddziałów, tak aby odwzorować istniejące podziały na klasy. W ten sposób każdy nauczyciel miał dostęp do klas, w których uczy.

2020-10-27 18:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rodzicu, zwróć uwagę

2020-11-25 11:08

Niedziela warszawska 48/2020, str. VI

[ TEMATY ]

nauczyciel

rozmowa

nauka zdalna

Archiwum Montessori

Jan Dąbrowski

Jan Dąbrowski

Z Janem Dąbrowskim, dyrektorem Szkoły Podstawowej Montessori im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie, rozmawia Katarzyna Kasjanowicz.

Katarzyna Kasjanowicz: Co można zrobić, by naukę on-line uczynić bardziej efektywną?

Jan Dąbrowski: Jeśli szkoła przyjęła strategię polegającą na przeniesieniu do on-line wszystkich zajęć 1: 1, to z pewnością zarówno nauczyciele, jak i dzieci bardzo źle to zniosły. Intensywność pracy zdalnej powoduje to, że 5 godzin w klasie i 5 godzin przed komputerem na lekcjach nie są sobie równe. Po tych drugich jest się wielokrotnie bardziej zmęczonym, wyzutym z energii. Wnioskiem dla szkół jest więc stworzenie nowego planu lekcji, zmienionego, okrojonego, dostosowanego do nowej rzeczywistości i możliwości percepcyjnych dzieci.

CZYTAJ DALEJ

Internetowe Wyzwanie Adwentowe. Dołącz i Ty!

2020-12-01 21:45

highwaystarz/pl.fotolia.com

Inicjatyw adwentowych jest bardzo dużo. Każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. My podpowiadamy jak dobrze przeżyć ten czas szczególnie tym, którzy często korzystają z mediów społecznościowych.

Różne badania dotyczące tego, ile czasu spędzamy aktywnie w internecie prowadzą do jednego wniosku. Codziennie poświęcamy na to średnio 2 godziny. Nie ma się co oszukiwać, ale ten czas będzie się wydłużał.

Z internetową inicjatywą wyszli członkowie wspólnoty Ruchu Światło-Życie przy parafii Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy we Wrocławiu. Codziennie na swoim fanpage`u na Facebooku prezentują Wyzwanie Adwentowe. Są to proste zadania do wykonania, np. porozmawianie z kimś, kogo dawno się nie widziało, czy dziesiątka różańca.

- Trzeba zadać sobie pytanie: „co ja mogę zrobić dla Kościoła”, bo Kościół to wszyscy ludzie. To babcia Jadzia, pan Tomek, mała Małgosia, bezdomny spod sklepu i ksiądz proboszcz. Każdy z nas jest za niego odpowiedzialny, grzech każdego z nas tak samo uderza we Wspólnotę. Jesteśmy jednym ciałem, składamy się z wielu członków i każdy członek ma swoje niepowtarzalne zadanie- powołanie – tłumaczy Dominika Pytlarz.

Strona na Facebooku i wyzwanie adwentowe było owocem modlitwy jednej z animatorek, w której sercu zrodziło się pragnienie ewangelizowania przez internet. - Jest to odpowiedź na coraz to szybszą laicyzację społeczeństwa, zwłaszcza wśród młodych. Potrzeba nam działania i dawania jak najlepszego świadectwa o Chrystusie, bo to On jest w tym poranionym Kościele i do Niego przychodzimy.

- Nam młodym może być łatwiej dostrzec jak wielką możliwością ewangelizacji jest Facebook, czy ogólnie internet, dlatego trzeba działać, podawać pomysły i - wraz z księżmi współpracować na tym polu. „Kościół to nie muzeum dla świętych, ale szpital dla grzeszników”, tutaj każdy może znaleźć przebaczenie oraz swoje miejsce – mówi Maria Sobieska.

Dlaczego Wyzwanie Adwentowe? Jak zapewniają organizatorzy wpływ również ma sytuacja epidemiologiczna, dużo ludzi siedzi w domach i się boi wyjść, a Adwent to szczególny okres roku liturgicznego. - Przygotowujemy się na przyjście Pana, warto przeżyć ten czas jak najowocniej. Chcieliśmy przygotować choć symboliczne zadania, które mają nam to ułatwić. Inspiracją była „Zdrapka Wielkopostna”. Mamy nadzieję, że to dzieło przyniesie owoce i prosimy o modlitwę w tej intencji – dodaje Maria Sobieska.

Do Wyzwania Adwentowego można przystąpić w każdej chwili, wystarczy polubić profil Oaza Muchobór Mały na Facebook.

CZYTAJ DALEJ

Włochy: w tym roku Pasterka o godz. 20.00?

2020-12-02 17:20

[ TEMATY ]

Watykan

Msza św.

pasterka

fly4free.pl

Włoski rząd, wspólnie z komitetem naukowo-technicznym pracują nad nowym dekretem, który ma obowiązywać w okresie świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku i, za sprawą dodatkowych obostrzeń, zapobiec rozprzestrzenianiu się wirusa podczas odwiedzin. Jednym z dyskutowanych pomysłów miałoby być przesunięcie Pasterek na godz. 20.00.

Głos w tej sprawie zabrali także włoscy biskupi.

O dyskusjach wokół tegorocznej Pasterki włoskie media piszą od kilku dni. Z jednej strony nawiązują do zaleceń Komisji Europejskiej, które - jak podaje m.in. agencja informacyjna ANSA - mają dotyczyć także nie dopuszczania do tworzenia się zgromadzeń, zwłaszcza podczas uroczystości religijnych, które powinny zostać zastąpione transmisjami online i w mediach tradycyjnych. Z drugiej strony, oczekują na nowe rozporządzenie włoskiego rządu, które jest przygotowywane w porozumieniu z komitetem naukowo-technicznym i władzami regionalnymi. Miałoby ono obowiązywać od 21 grudnia do 6 stycznia, a jego celem jest jak największe zmniejszenie ryzyka zakażeń w tym czasie.

Wśród proponowanych zmian, które niemal całkowicie ograniczają możliwość podróżowania i odwiedzin okresie świątecznym, jest i ta, by Pasterki były w tym roku odprawiane o godz. 20.00 - z uwagi na obowiązującą od godz. 22.00 godzinę policyjną, która najprawdopodobniej zostanie utrzymana.

"Uczestniczyć we Mszy, i mówię to jako katolik, dwie godziny wcześniej, albo przenieść narodziny Jezusa o dwie godziny wcześniej, nie jest herezją. Herezją jest nie dostrzeganie chorych, trudności lekarzy, osób, które cierpią. Bożego Narodzenia nie obchodzi się ze stoperem, ono jest aktem miłości" - przekonywał włoski minister ds. regionów Francesco Boccia, podczas telekonferencji z władzami regionalnymi.

Wielu Włochów nie kryje zaniepokojenia w związku z przygotowywanymi obostrzeniami i prawdopodobnym brakiem możliwości odwiedzenia podczas Świąt najbliższej rodziny. Głos w sprawie możliwych zmian i utrudnień w udziale w nabożeństwach, zabrał także episkopat Włoch, publikując komunikat po nadzwyczajnym zebraniu Rady Stałej, które odbyło się online 1 grudnia. Biskupi przypomnieli, że choć uroczystości religijne są przedmiotem szczególnej troski i ostrożności, to jednak doświadczenie ostatnich miesięcy pokazało, że możliwe jest wspólnotowe świętowanie z zachowaniem wszystkich obowiązujących norm.

"Troską biskupów będzie zasugerowanie proboszczom, aby 'ukierunkowali' wiernych na właściwe rozłożenie ich obecności, przypominając o bogactwie liturgii w czasie Bożego Narodzenia, która daje różne możliwości: wieczorną Mszę św. w Wigilię, Pasterkę, Msze o świcie i w ciągu dnia. Jeśli zaś chodzi o Pasterkę, konieczne będzie zapewnienie jej rozpoczęcia i przebiegu w czasie odpowiednim do tzw. godziny policyjnej".

Tylko 1 grudnia we Włoszech wykryto 19350 przypadków zakażenia koronawirusem, przy ok. 180 tys. wykonanych testów. W tej samej dobie zmarło 785 osób, a wyzdrowiało blisko 27,1 tys. chorych. Obecnie w całym kraju, liczącym ponad 60,63 mln. mieszkańców, chorych jest blisko 780 tys. osób.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję