Reklama

Sursum corda

Nie usuwajmy korzenia

Niedziela Ogólnopolska 29/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Byliśmy świadkami niedawnej (22 czerwca) wypowiedzi Ojca Świętego na temat Unii Europejskiej i naszego do niej przystąpienia. Jan Paweł II potwierdza, że "proces ´europeizacji´ obszaru całego kontynentu stanowi priorytet, do którego należy dążyć śmiało i niezwłocznie" . Aby jednak nowy porządek europejski był korzystny dla wszystkich, " musi uznawać i bronić wartości, które stanowią najcenniejsze dziedzictwo humanizmu europejskiego (...) i które ukształtowały tożsamość europejską ( ...)" (List do uczestników międzynarodowego sympozjum nt. przyszłej konstytucji UE).
Przypomnijmy, że Episkopat Polski również zabierał niedawno głos w sprawie konstytucji zjednoczonej Europy. Poruszana była m.in. sprawa invocatio Dei - wezwania Bożego do tej konstytucji. Księża Biskupi podejmują te tematy, gdyż potrzebne są wypowiedzi autorytetów, ludzi, którzy żywią głęboką troskę nie tylko o teraźniejszość, ale i o przyszłość Polski i Europy.
Mówiąc o zjednoczonej Europie, trzeba rozróżnić dwa pojęcia: zjednoczenie Europy (jedność Europy) i Unia Europejska. Unia Europejska ma przyczyniać się do zjednoczenia Europy. Okazuje się jednak, że są to złożone problemy. Księża Biskupi zwracają uwagę na pewne bardzo istotne sprawy. Chociaż może niektórzy politycy, zwłaszcza z kręgów ateistycznych, chcieliby skierować dyskusje w stronę gospodarki, pieniądza, to trzeba przecież zauważyć, że na życie ludzi nakładają się jeszcze inne dziedziny, takie jak kultura, religia, kwestie narodowe, związki społeczne itp. Człowiek bowiem, poza tym, że pełni jakąś funkcję zawodową, jest jeszcze człowiekiem: wychowanym w określonym przez daną kulturę poczuciu sprawiedliwości, współżyjącym z innymi w pewnych ludzkich układach itd. Jest tu więc wiele ważnych spraw. Toteż odniesienie konstytucji - tj. zasad życia zbiorowości stanowiącej wspólnotę - do Najwyższej Wartości, którą uosabia pojęcie i rzeczywistość Boga, jest sprawą niezwykle ważną. Europa to ląd chrześcijański. Konstytucja Niemiec wyraźnie odwołuje się do Pana Boga. Konstytucja polska, niedawno przyjęta, także zawiera wezwanie do Boga - wprawdzie już nie tak zdecydowane, jak w konstytucji niemieckiej, ale jednak. Natomiast konstytucja francuska nie posiada takowego odniesienia.
Dzisiaj wydaje się może czasem, że to niepotrzebne zamieszanie takie upominanie się o samo pojęcie Boga w dokumencie, że ważniejsze jest dawanie Bogu świadectwa życiem. Jednak z prawnego punktu widzenia to podstawa do upominania się o prawa człowieka, to "lustro" dla morale przyszłej wspólnoty i nadzieja właściwego jej służenia.
Biskupi przypominają, że nie można zapomnieć o korzeniach tego kontynentu. A korzenie te są chrześcijańskie. Ponadto to katolicy - w tym jeden z nich, kandydat na ołtarze Robert Schuman - stoją u podstaw idei zjednoczenia Europy. Oczywiście, tamta idea szła w kierunku zjednoczenia narodów, tzn. Europy ojczyzn, i doceniała bardziej wartości każdego spośród narodów. Obecnie, myśląc o zjednoczonej Europie, bardziej patrzy się na sprawy gospodarcze. Jest to niewątpliwie ważne, ale musimy sobie zdawać sprawę z tego, że życie wewnętrzne człowieka, a więc religia i - co za tym idzie - wartości, takie jak sprawiedliwość, dobro, uczciwość, ale i zaufanie do rządzących, będą zupełnie inne, jeśli w europejskiej ustawie zasadniczej będzie to najwyższe, Boże odniesienie. Dla wszystkich. Przede wszystkim dla sprawujących władzę, ale także dla stanowiących narody. Bez tego będziemy ogołoceni. Będą tylko sterczące, nikomu nic nie mówiące wieżowce, a przecież mówią o nas katedry, obrazy, muzyka i literatura inspirowane wielkimi spotkaniami z Najwyższą Prawdą, i takież nasze życie.
Dlatego trzeba uważnie przyglądać się tworzeniu zrębów nowego europejskiego gmachu, bo są to sprawy ważne nie tylko dla Kościoła, ale i dla każdego człowieka. Jesteśmy wdzięczni, że Konferencja Episkopatu Polski podjęła ten temat i potraktowała zasadniczo. Bo przecież chrześcijańskie są nasze korzenie i w tych korzeniach znajduje się siła przyszłych pokoleń żyjących na naszym kontynencie. Powiedział św. Paweł do Rzymian: "Pamiętaj, nie ty podtrzymujesz korzeń, ale korzeń ciebie" (por. 11, 18).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

O niemieckiej zbrodni

2024-03-29 15:23

Instytut Pamięci Narodowej Delegatura w Kielcach zaprasza do udziału w panelu dyskusyjnym pt. „Wokół niemieckiej zbrodni na rodzinie Ulmów z Markowej oraz pomocy Żydom przez Polaków. Spojrzenie różnych perspektyw”. Spotkanie odbędzie się w 25 marca o godz. 17 w Centrum Edukacyjnym Instytutu Pamięci Narodowej „Przystanek Historia” ul. Warszawska 5 w Kielcach. 24 marca 1944 roku niemieckie formacje policyjne złożone z żandarmów i policji granatowej z Łańcuta przybyły do zabudowań rodziny Józefa i Wiktorii Ulmów zamieszkujących Markową w dystrykcie krakowskim. Rodzina ta ukrywała ośmioro Żydów: Saula Goldmana z Łańcuta wraz z czterema synami: Baruch, Joachim, Mechel i Mojżesz oraz dwóch ich krewnych z domu Goldman – Gołdy Grünfeld i jej siostry Lei Didner z córką Reszlą. W myśl niemieckiego prawa okupacyjnego małżeństwo

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję