Reklama

Niedziela Częstochowska

Dziedzictwo polskiej wsi zapisane w przydrożnych kapliczkach. Konkurs malarski dla twórców ludowych

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi organizuje konkurs malarski dla twórców ludowych z całej Polski pt. „Duchowe świadectwa kapliczek przydrożnych”.

Kapliczki i krzyże przydrożne są zabytkiem kultury i ważnym nośnikiem tradycji lokalnych społeczności. Uczestnicy mają za zadanie przeanalizować najistotniejsze zagadnienia charakteryzujące estetykę wybranych obiektów i na ich podstawie stworzyć swoje autorskie realizacje malarskie.

W I edycji konkursu, w ramach kategorii „malarstwo”, twórcy wykonają prace związane z przedstawieniem, formą i tradycją następujących obiektów zlokalizowanych na terenie archidiecezji częstochowskiej:

• kapliczka słupowa św. Tekli w Woli Życińskiej znajdująca się na terenie gminy Wielgomłyny,

• kapliczka domkowa św. Anny w Łobodnie znajdująca się na terenie gminy Kłobuck,

• kapliczka skrzynkowa Matki Boskiej Bolesnej z Limanowej w Pabianicach znajdująca się na terenie gminy Janów.

Rozsławić sztukę ludową

– Celem, który nam przyświeca, jest popularyzacja charakterystycznych dla twórczości ludowej dziedzin sztuki zachowanych w kapliczkach przydrożnych archidiecezji częstochowskiej, wzmacnianie lokalnej tożsamości kulturowej i uczestnictwa w kulturze na poziomie regionalnym oraz wzbudzenie zainteresowania polskim dziedzictwem kulturowym zachowanym w kapliczkach – podkreśla Łukasz Giżyński z częstochowskiego biura NIKiDW. – Wymiernym efektem działania będzie odświeżenie wizerunku starych, zaniedbanych do tej pory kapliczek lub uatrakcyjnienie już odnowionych, gdyż zwycięskie prace po zakończeniu konkursu planujemy przekazać na cele restauratorskie obiektów, za zgodą i w porozumieniu z ich zarządcami i osobami na co dzień sprawującymi nad nimi pieczę. Do uczestnictwa zapraszamy twórców ludowych z całej Polski, ale z uwagi na lokalizację kapliczek w tym zakresie nadaliśmy naszej inicjatywie ściśle regionalny charakter – wyjaśnia.

Projekt ma na celu również zbadanie i udokumentowanie walorów artystycznych kapliczek przydrożnych archidiecezji częstochowskiej oraz udostępnienie zdobytych wniosków i materiałów dla szerszego grona odbiorców. Powstanie internetowa baza danych, docelowo o charakterze ogólnopolskim.

Reklama

Co, gdzie, kiedy?

Nabór zgłoszeń w I etapie konkursu trwa do 1 października 2021 r. Zdjęcia obrazów i formularze zgłoszeniowe należy przesyłać na adres e-mail: czestochowa@nikidw.edu.pl . Jury wybierze te fotografie, na których zaprezentowane prace malarskie najlepiej zrealizują konkursowe założenia. Wyłonieni uczestnicy w terminie do 22 października 2021 r. będą mieli za zadanie dostarczenie oryginałów swoich dzieł na adres sekretariatu konkursu: Biuro Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi w Częstochowie, ul. Jana III Sobieskiego 7, 42-217 Częstochowa. Po zakończeniu II etapu jury wyłoni laureatów. Przebieg projektu koordynuje częstochowskie biuro NIKiDW. Każdy uczestnik może zgłosić jedną pracę malarską.

Szczegółowe informacje na temat obiektów znajdują się w specyfikacji przygotowania pracy, która stanowi załącznik do Regulaminu Konkursu. Więcej informacji oraz niezbędne do zgłoszenia dokumenty można znaleźć na stronie internetowej: www.nikidw.edu.pl .

Dla laureatów konkursu przewidziane są nagrody:

• 5 tys. zł za zajęcie I miejsca

• 3 tys. zł za zajęcie II miejsca

• 2 tys. zł za zajęcie III miejsca

• nagrody rzeczowe za otrzymanie wyróżnienia.

Kuratorem projektu i przewodniczącym jury jest artysta dr hab. Zdzisław Wiatr, prof. Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Urodził się w 1960 r. w Głubczycach, z którymi jest emocjonalnie związany i które stanowią wielokrotnie inspiracje do powstania nowych projektów artystycznych. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach. W latach 1986-87 uzyskał stypendium ministra kultury i sztuki dla młodych twórców. Jego twórczość charakteryzuje perfekcyjny warsztat rysunkowy, obserwacja i analiza otaczającej go rzeczywistości.

Reklama

Szczególnie ważnym motywem w sztuce Zdzisława Wiatra jest aspekt duchowy polskiej wsi. Dostrzeżenie nieprowokującej szczerości w pejzażu mimetycznej wsi tworzy jej autentyczną retrospekcję w oczach widza. Ta impresja prostoty połączona z doskonałym warsztatem artysty wywołuje refleksje nad walorami naszej rodzimej tradycji. Przykładowe prace: „Wroni Wierch z okna u Mosów II” (rysunek), „Czarna Woda” (akwaforta/akwatinta/relief), „Chrystus z Białej Wody” (rysunek/grafit/piórko). Profesor Zdzisław Wiatr będzie autorem publikacji pokonkursowej o charakterze popularnonaukowym.

Przebieg projektu koordynuje częstochowskie biuro NIKiDW. Sekretariat Konkursu „Duchowe świadectwa kapliczek przydrożnych” znajduje się w Biurze Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi w Częstochowie przy ul. Jana III Sobieskiego 7, 42-217 Częstochowa. Informacje na temat konkursu można uzyskać pod numerem telefonu: 506 582 643, a zapytania mailowe wysyłać na adres: paula.zasada@nikidw.edu.pl .

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, i Anna Gembicka, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jednym z patronów medialnych jest Tygodnik Katolicki „Niedziela”. Oficjalnym partnerem inicjatywy został Oddział Regionalny w Częstochowie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, który ufunduje wyróżnienia w postaci nagród rzeczowych.

2021-07-22 10:25

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z miłości do tradycji

Kapliczka Maryjna – jak podkreśla sołtys Mirosław Pertkiewicz – stanowi pewien rodzaj publicznej manifestacji na ciągłe ataki wymierzone w stronę Kościoła katolickiego.

Na terytorium parafii św. Klary w Dobrej Nowogardzkiej znajduje się kościół parafialny, pięć filialnych oraz dwie kaplice w Anielinie i Błądkowie. To właśnie Błądkowo dało znowu znać o sobie, bowiem dzieje tej miejscowości są bogate. W historii należała ona do rodu von Dewitz, rodziny Löper i Witte, a od 1881 r. do II wojny światowej – von Diest. Pod koniec XIX wieku wieś liczyła ponad 350 mieszkańców. Niestety nic nie zostało z czasów świetności rezydujących tutaj rodzin, tylko kilka zabudowań folwarcznych. W 1945 r. wojska radzieckie zniszczyły dwór i kościół; pozostały tylko ich ruiny oraz park dworski.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: zaatakowany przez dżihadystę ksiądz z Algeciras podziękował Matce Bożej za ocalenie

2023-01-28 07:58

[ TEMATY ]

ksiądz

Matka Boża

Karol Porwich/Niedziela

Zaatakowany 25 stycznia w kościele św. Izydora w mieście Algeciras w południowej Hiszpanii ksiądz Antonio Rodríguez podziękował Matce Bożej za ocalenie go w czasie ataku ze strony dżihadysty. Sprawca, 25-letni Marokańczyk Yasin Kanza, wyznawca radykalnego islamu, wtargnął wieczorem z maczetą do świątyni, krzycząc “Allah jest wielki”. 74-letni salezjanin został ugodzony w szyję w chwili, kiedy odprawiał Mszę świętą.

“Czuję się dobrze. Mówią, że maczeta nie uszkodziła żadnego ważnego narządu” – powiedział 27 bm. hiszpańskiej rozgłośni Cope kapłan. Dodał, że wciąż jest nieco przestraszony, a swoją sytuację zdrowotną powierzył Bogu za pośrednictwem Matki Bożej i świętego Jana Bosko.

CZYTAJ DALEJ

Chirurg wojskowy z Azowstalu: będę ratować życie każdego, nawet jeśli jest to wróg

2023-01-31 09:02

[ TEMATY ]

Ukraina

Parafia św. Mikołaja w Kijowie

Zniszczony Chresoń

Zniszczony Chresoń

Służyłem, służę i nadal będę służył, aby ratować życie i zdrowie wszystkich, którzy tego potrzebują, nawet jeśli jest to wróg – powiedział w rozmowie z rkc.org.ua ukraiński chirurg wojskowy polskiego pochodzenia Denys Hajduk, jeden z czterech chirurgów, którzy pracowali w zakładach metalurgicznych Azowstal w Mariupolu w czasie rosyjskiej inwazji wojskowej. Opowiedział o swojej pracy i pobycie w niewoli.

W czasie pobytu w Azowstalu Denys Hajduk wielokrotnie znajdował się w sytuacjach zagrażających życiu. Gdy w czasie ostrzału bunkier, gdzie chronili się ludzie, został naruszony odkopanych rannych przenoszono od razu na stół operacyjny. „W pewnym momencie, kiedy czekaliśmy na kolejnego rannego, wewnętrzny głos, czy jakieś przeczucie, kazało mi natychmiast wyjść z sali operacyjnej (…). Było nas wtedy około 4 osób. I jak tylko wyszliśmy za drzwi, 30 sekund później nastąpiło bezpośrednie trafienie rakiety w szyb bunkra, który prowadził do sali operacyjnej. Fala podmuchu natychmiast wyrzuciła nas za drzwi. Nasze włosy i polarowe kurtki zostały spalone przez ogień. Gdybyśmy byli na bloku operacyjnym, nie mielibyśmy szans na przeżycie” – opowiedział Hajduk.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję