Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Radość proroka z nowej Jerozolimy

Niedziela Ogólnopolska 26/2003

AG/AP/Plinio Lepri

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej
18 czerwca 2003 r.

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej <br>18 czerwca 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 61, 10 - 62, 5 - z Jutrzni na środę IV tygodnia
Audiencja generalna, 18 czerwca 2003 r.

1. Przed chwilą został proklamowany hymn zaczerpnięty z Liturgii Godzin, który rozpoczyna się niczym Magnificat: "Ogromnie się weselę w Panu, dusza moja raduje się w Bogu moim" (Iz 61, 10). Tekst znajduje się w trzeciej części Księgi proroka Izajasza, którą uczeni odnoszą do epoki późniejszej, gdy Izrael, po powrocie z niewoli babilońskiej (VI wiek przed Chrystusem), rozpoczyna nowe życie wolnego ludu w ziemi ojców i odbudowuje Jeruzalem oraz świątynię. Nie bez powodu miasto święte, jak zobaczymy, znajduje się w centrum Kantyku, a horyzont, który się otwiera, jest świetlany i pełen nadziei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Prorok rozpoczyna swoją pieśń, przedstawiając lud na nowo zrodzony, odziany w białe szaty, jako parę oblubieńców gotowych na wielki dzień wesela (por. Iz 61, 10). Zaraz potem zostaje przywołany inny symbol, wyraz życia, radości i nowości: symbol żywotnego ziarna (por. w. 11).
Prorocy często posługują się obrazem młodego pędu, dla przedstawienia króla mesjańskiego (por. Iz 11, 1; 53, 2; Jer 23, 5; Za 3, 8; 6, 12). Mesjasz jest płodnym zalążkiem, który odnawia świat, a prorok wyjaśnia najgłębszy sens tej żywotności: "Pan Bóg sprawi, że się rozpleni sprawiedliwość" (Iz 61, 11), dzięki której miasto święte stanie się jakby ogrodem sprawiedliwości, to znaczy wierności i prawdy, prawa i miłości. Tak jak mówił nieco wcześniej prorok - "Murom twoim nadasz miano «Ocalenie», a bramom twoim «Chwała»" (Iz 60, 18).

3. Prorok mówi coraz mocniej: pieśń jest niestrudzona i chce przedstawić nowe narodzenie Jeruzalem, przed którym otwiera się nowa era (por. Iz 62, 1). Miasto jest przedstawione jako oblubienica gotowa do zaślubin.
Symbolika weselna, która w tym fragmencie ukazuje się z taką mocą (por. Iz 62, 4-5), jest w Biblii jednym z najbardziej spotykanych obrazów, których używa się dla wychwalania zażyłości oraz przymierza miłości między Panem a ludem wybranym. Jego piękno, na które składają się: "zbawienie", "sprawiedliwość" oraz "chwała" (por. Iz 62, 1-2), będzie tak wspaniałe, iż stanie się "prześliczną koroną w rękach Pana" (Iz 62, 3).
Decydującym elementem będzie zmiana imienia, jak to ma miejsce również w naszych czasach, gdy dziewczyna wychodzi za mąż. Przyjęcie "nowego imienia" (por. Iz 62, 2) oznacza jakby przybranie nowej tożsamości, podjęcie jakiejś misji, radykalną zmianę życia (por. Rdz 32, 25-33).

4. Nowe imię, jakie przyjmie oblubienica Jeruzalem, która reprezentuje cały lud Boży, jest objaśnione w kontraście, który prorok tak konkretyzuje: "Nie będą więcej mówić o tobie «Porzucona», o krainie twej już nie powiedzą «Spustoszona». Raczej cię nazwą «Moje (w niej) upodobanie», a krainę twoją «Poślubioną» (Iz 62, 4). Na miejscu określeń, które wskazywały poprzednią sytuację opuszczenia i zniszczenia, kompletnej dewastacji miasta przez Babilończyków oraz dramat wygnania, pojawiają się teraz słowa, które oznaczają ponowne narodzenie i są określeniami miłości i bliskości, święta i radości.
W tym momencie cała uwaga koncentruje się na oblubieńcu. Oto wielka niespodzianka: Pan sam nadaje Syjonowi nowe imię oblubieńcze. Wspaniała jest przede wszystkim deklaracja końcowa, która streszcza nić tematyczną pieśni miłości, śpiewanej przez lud: "Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje" (Iz 62, 5).

5. Pieśń jest dostosowana bardziej do uczty weselnej króla i królowej, ale wyśpiewuje ona głęboką miłość, jaka łączy na zawsze Boga i Jeruzalem. W swojej ziemskiej oblubienicy, którą jest święty naród, Bóg odnajduje tę samą szczęśliwość, jakiej doświadcza mąż od ukochanej żony. Na miejsce Boga odległego i transcendentnego, sprawiedliwego sędziego wchodzi teraz Bóg bliski i zakochany. Ta symbolika oblubieńcza przejdzie do Nowego Testamentu (por. Ef 5, 21-32) i zostanie podjęta oraz rozwinięta przez Ojców Kościoła. Św. Ambroży na przykład przypomina, że w tej perspektywie "oblubieńcem jest Chrystus, a Kościół jest oblubienicą poślubioną z miłości, dziewicą o nieskalanej czystości" (Esposizione del Vangelo secondo Luca: Opere esegetiche X/II, Mediolan - Rzym 1978, s. 289).
W innym dziele czytamy: "Kościół jest piękny. Dlatego Słowo Boga mówi mu: «Cała piękna jesteś, przyjaciółko moja, i nie ma w tobie skazy» (Pnp 4, 7), gdyż wina została zmazana... Dlatego Pan Jezus - powodowany tak wielkim pragnieniem miłości, pięknem jej odzienia i łaski, ponieważ w tych, którzy zostali oczyszczeni, nie ma już cienia winy - mówi do Kościoła: «Połóż mię jak pieczęć na twoim sercu, jak pieczęć na twoim ramieniu» (Pnp 8, 6). Znaczy to - jesteś ozdobiona, duszo moja, jesteś cała piękna, nic ci nie brakuje! «Połóż mię jak pieczęć na twoim sercu», aby przez nią wiara twa rozbłysła w pełni sakramentu. Niech również twoje dzieła jaśnieją i ukazują obraz Boga, na podobieństwo Którego zostałaś uczyniona" (I misteri, nn. 49. 41: Opere dogmatiche, III, Mediolan - Rzym 1982, ss. 156-157).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jeden z kardynałów na konklawe "poratował" przyszłego papieża... cukierkami

2025-05-14 14:30

[ TEMATY ]

konklawe

kard. Luis Antonio Tagle

cukierki

Papież Leon XIV

Adobe Stock

Kard. Tagle miał "poratować" przyszłego papieża... cukierkami

Kard. Tagle miał poratować przyszłego papieża... cukierkami

Filipiński kardynał Luis Antonio Tagle w szczególny sposób wspierał papieża Leona XIV na finiszu konklawe. Kard. Tagle powiedział na konferencji prasowej w Rzymie, że kiedy kard. Robert Francis Prevost, który siedział obok niego na konklawe, zdał sobie sprawę podczas liczenia głosów, że zostanie wybrany, zaczął ciężko oddychać, dlatego zaproponował przyszłemu papieżowi słodycze.

„Zawsze mam przy sobie słodycze. Kard. Prevost siedział obok mnie. Kiedy usłyszałem, że ciężko oddycha, zapytałem go: 'Chcesz cukierka? A on odpowiedział: 'Dobrze, daj mi jednego, proszę'”. To był jego „pierwszy `akt miłosierdzia` wobec nowego papieża”, zażartował kard. Tagle, który przed konklawe sam był typowany jako potencjalny następca zmarłego papieża Franciszka.
CZYTAJ DALEJ

Kolejny brutalny atak seksualny na 12-latkę

2025-05-20 10:23

[ TEMATY ]

policja

pixabay.com

68-latek, który zaatakował seksualnie 12-latkę w Miastku, usłyszał zarzut i został tymczasowo aresztowany na dwa miesiące. W zatrzymaniu mężczyzny pomógł świadek – poinformował PAP we wtorek oficer prasowy bytowskiej policji sierż. szt. Dawid Łaszcz.

Do zdarzenia doszło w miniony piątek po południu, w okolicy ul. Długiej w Miastku w powiecie bytowskim (woj. pomorskie).
CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież odwiedził swoją dawną dykasterię

2025-05-20 11:45

[ TEMATY ]

dykasteria

Papież Leon XIV

Vatican Media

Dziś rano Ojciec Święty niespodziewanie udał się do Dykasterii do spraw Biskupów. Czarnym vanem, którym zwykle porusza wjechał do garażu umożliwiającego dostęp do budynku, którego główne wejście znajduje się przy placu Piusa XII.

Leon XIV udał się zatem do siedziby Dykasterii, którą kierował od 30 stycznia 2023 r., przed rozpoczęciem konklawe, które wybrało go na papieża. Dzisiejsza wizyta była trzecią niespodziewaną, po odwiedzinach sanktuarium w Genazzano i Augustinianum, gdzie odprawił Mszę św. i zjadł obiad ze swoimi współbraćmi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję