Reklama

Zdrowie

Afryka, ku zaskoczeniu naukowców, unika katastrofy Covid-19; zgony to 3 procent globalnej liczby

Naukowcy są zaskoczeni, że Afryka unika katastrofy Covid-19 choć nadal nie jest jasne, jakie będzie jego ostateczne żniwo. Dane WHO pokazują, że zgony w Afryce stanowią zaledwie 3 procent globalnej liczby. Dla porównania, zgony z powodu epidemii w obu Amerykach i Europie stanowią 46 procent i 29 procent.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Nigerii, najbardziej zaludnionym kraju Afryki, rząd odnotował do tej pory prawie 3000 zgonów wśród 200-milionowej populacji. Stany Zjednoczone odnotowują tyle zgonów co dwa lub trzy dni - podkreśla piątkowy "Indian Express".

Kiedy koronawirus pojawił się na tym kontynencie po raz pierwszy w ubiegłym roku, urzędnicy służby zdrowia obawiali się, że pandemia ogarnie Afrykę, zabijając miliony i niszcząc kruche systemy opieki zdrowotnej. Chociaż nadal nie jest jasne, jakie będzie ostateczne żniwo Covid-19, ten katastrofalny scenariusz w dużej części jeszcze się nie zmaterializował.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W ostatnich miesiącach koronawirus uderzył w RPA i szacuje się, że zabił tam ponad 89 tys. osób, zdecydowanie najwięcej na kontynencie.

Naukowcy przyznają jednocześnie, że w krajach afrykańskich ogromnie trudno jest uzyskać konkretne dane dotyczące zakażeń koronawirusem i ostrzegają, że trend zmniejszania zachorowalności może się odwrócić.

Jednak w Afryce dzieje się coś "tajemniczego", co zastanawia naukowców - powiedziała prof. Wafaa El-Sadr, dyrektor ds. chorób zakaźnych na Columbia University.

"Afryka nie ma szczepionek i środków do walki z Covid-19, które są w Europie, ale wydaje mi się, że radzi sobie lepiej" - powiedziała.

Reklama

W Afryce jedynie mniej niż 6 proc. osób jest zaszczepionych. Przez całe miesiące WHO określała Afrykę w swych tygodniowych raportach pandemicznych jako "jeden z najmniej dotkniętych regionów świata".

Część naukowców jest zdania, że średnia wieku na kontynencie - 20 lat wobec 43 lat w Europie Zachodniej, a także niski stopień urbanizacji i życie prowadzone na zewnątrz być może oszczędziło do tej pory Afryce bardziej śmiertelnych skutków koronawirusa. Trwają też badania, czy mogą być inne wyjaśnienia sytuacji stosunkowo niskiego wskaźnika zachorowalności na tym kontynencie, w tym przyczyny genetyczne lub narażenie na inne schorzenia.

Christian Happi, dyrektor Afrykańskiego Centrum Genomiki Chorób Zakaźnych na Uniwersytecie Redeemer w Nigerii, powiedział, że władze są przyzwyczajone do ograniczania epidemii nawet bez szczepień i przypisują to rozległej sieci społecznych pracowników służby zdrowia. "Nie zawsze chodzi o to, ile masz pieniędzy lub jak nowoczesne są twoje szpitale" - powiedział.

Oyewale Tomori, nigeryjski wirusolog, który zasiada w kilku grupach doradczych WHO, zasugerował, że Afryka może nawet nie potrzebować tylu szczepionek, co Zachód. Jest to pomysł, który jest kontrowersyjny, ale mówi, że jest poważnie dyskutowany wśród afrykańskich naukowców. Podkreśla jednocześnie, że nie oznacza to, że Afryce szczepionki nie są potrzebne.

"Potrzebujemy szczepień, aby przygotować się na następną falę" - powiedział epidemiolog Abul Karim z południowoafrykańskiego uniwersytetu KwaZulu-Natal, który wcześniej był doradcą rządu RPA ds. Covid-19. (PAP)

jo/ tebe/

2021-11-19 20:50

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sudan próbuje się odrodzić i budować pokój

[ TEMATY ]

Afryka

Sudan

przemiany

Sudan przechodzi trudny okres przejściowy od trwającej trzydzieści lat dyktatury do demokracji - przypomina Radio Watykańskie. W kwietniu ubiegłego roku do głosu doszło społeczeństwo obywatelskie, z wyraźnym udziałem kobiet i młodzieży.

To sytuacja wcześniej nie do pomyślenia. W sierpniu powstał nowy rząd, jedynie w części wojskowy, natomiast w 50 proc. złożony z cywilów. Na jego czele stanął Abdalla Hamdok, były wicesekretarz wykonawczy Komisji Ekonomicznej ONZ dla Afryki.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o konklawe i relacji z papieżem Leonem XIV

2025-05-13 14:00

[ TEMATY ]

konklawe

kardynał Grzegorz Ryś

Ks. Paweł Gabara

Kardynał Grzegorz Ryś, uczestnik ostatniego Konklawe, w pierwszym wywiadzie po powrocie z Rzymu opowiedział o przebiegu wyboru papieża Leona XIV, znaczeniu imienia nowego Ojca Świętego oraz priorytetach jego pontyfikatu. Wywiad został zrealizowany we współpracy redaktorów portalu Archidiecezji Łódzkiej i Niedzieli łódzkiej.

Liturgia i duchowość Konklawe „Konklawe to jedna wielka liturgia. Kardynałowie przez cały czas uczestniczą w nim w strojach chórowych, by uświadamiać sobie, że najważniejszym punktem odniesienia jest Pan Jezus” - podkreślił kardynał Ryś. Opisał moment składania przysięgi na Ewangelię: „Każdy z nas wypowiadał słowa: Biorę na świadka Jezusa Chrystusa, który mnie będzie sądził w dniu ostatecznym, że oddałem głos na tego, o którym myślę, że powinien być wybrany”. Wspomniał również o przejmującej ceremonii po wyborze papieża, gdy odczytano Ewangelię o św. Piotrze: „Gdy najstarszy kardynał diakon mówił — Ty jesteś Piotr — wszyscy mieliśmy ciarki. To doświadczenie, że słowo wypełnia się w konkretnej osobie”.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję