Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Zmiany personalne w diecezji bielsko-żywieckiej 2022

Prezentujemy zmiany personalne w diecezji bielsko-żywieckiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Emeryci

Ks. Brunon Grajcke

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Tadeusz Nowok

Ks. Andrzej Papoń

Ks. Andrzej Raszka

Ks. Stefan Sputek

Ks. Grzegorz Then

Proboszczowie

Ks. Adam Bożek – Cisiec, Parafia św. Maksymiliana Kolbego

Ks. Marek Nieciąg – Hażlach, Parafia św. Bartłomieja Apostoła

Ks. Zbigniew Paprocki – Czechowice Dziedzice, Parafia Jezusa Chrystusa Odkupiciela

Ks. Sebastian Rucki – Pierściec, Parafia św. Mikołaja

Administratorzy

Ks. Tomasz Błachut – Bielsko-Biała Komorowice, Parafia św. Jana Chrzciciela

Ks. Wiesław Płonka – Cieszyn, Parafia św. Jerzego

Ks. Szymon Tracz – Stara Wieś, Parafia Podwyższenia Krzyża Świętego

Ks. Tomasz Wala – Jaworzynka, Parafia św. Apostołów Piotra i Pawła

Ks. Andrzej Wołpiuk – Cieszyn, Parafia Św. Jana Chrzciciela

Diakoni

Dk. Michał Juraszczyk – Andrychów, Parafia św. Stanisława BiM

Dk. Krzysztof Kawik – Bielsko-Biała Wapienica, Parafia św. Franciszka z Asyżu

Dk. Mateusz Kuryło – Skoczów, Parafia św. Apostołów Piotra i Pawła

Dk. Maciej Pawlik – Oświęcim, Parafia Wniebowzięcia NMP

Dk. Bartłomiej Pluta – Kęty, Parafia św. Małgorzaty i Katarzyny

Dk. Adam Płonka – Bielsko-Biała Komorowice, Parafia św. Jana Chrzciciela

Dk. Szymon Trzepaczka – Cieszyn, Parafia św. Marii Magdaleny

Neoprezbiterzy

Reklama

Ks. Kamil Bywalec – Kęty, Parafia św. Małgorzaty i Katarzyny

Ks. Mateusz Cader – Gilowice, Parafia św. Andrzeja Apostoła

Ks. Łukasz Kasprzak – Bielsko-Biała Wapienica, Parafia św. Franciszka z Asyżu

Ks. Tomasz Kramarczyk – Jawiszowice, Parafia św. Marcina

Ks. Mikołaj Krzyżowski – Skoczów Górny Bór, Parafia Matki Bożej Różańcowej

Ks. Robert Oczkowski – Żywiec Zabłocie, Parafia św. Floriana

Ks. Adrian Pietrasina – Cieszyn, Parafia św. Marii Magdaleny

Ks. Józef Skurzok – Bulowice, Parafia św. Wojciecha

Ks. Patryk Zaręba – Andrychów, Parafia św. Stanisława BiM

Wikariusze i Rezydenci

Ks. Andrzej Bojda – Czechowice-Dziedzice, Parafia św. Barbary

Ks. Piotr Bratek – Górki Wielkie, Parafia Wszystkich Świętych

Ks. Łukasz Brzeziecki – Wilamowice, Parafia Przenajświętszej Trójcy

Ks. Zenon Budka – Cieszyn Pastwiska, Parafia Opatrzności Bożej

Ks. Damian Dadak – Radziechowy, Parafia św. Marcina

Ks. Przemysław Gawlas – Bielsko-Biała, Parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa

Ks. Przemysław Guzior – Bielsko-Biała, Parafia św. Pawła Apostoła

Ks. Marcin Jakubiec – Żywiec Sporysz, Parafia Chrystusa Króla

Ks. Wojciech Jamroziński – Rudzica, Parafia Narodzenia św. Jana Chrzciciela

Ks. Kamil Kaczor – Janowice, Parafia św. Józefa Robotnika

Ks. Jerzy Kajzar – Bielsko-Biała Kamienica, Parafia św. Małgorzaty

Reklama

Ks. Mirosław Kareta – Oświęcim, Parafia św. Józefa

Ks. Sławomir Kosiński – Zarzecze, Parafia Wszystkich Świętych

Ks. Łukasz Kubas – Cieszyn Bobrek, Parafia Imienia Najświętszej Marii Panny

Ks. Kamil Kuchejda – Bielsko-Biała, Parafia Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka

Ks. Jakub Kuliński – Bielsko-Biała Złote Łany, Parafia św. Józefa

Ks. Krzysztof Kurnik – Bielsko-Biała Złote Łany, Parafia św. Józefa

Ks. Andrzej Kuźma – Pisarzowice, Parafia św. Marcina

Ks. Łukasz Lach – Rajcza, Parafia Świętego Wawrzyńca DiM i Świętego Kazimierza Królewicza

Ks. Dariusz Ludwin – Andrychów, Parafia św. Macieja

Ks. Grzegorz Majda – Kończyce Wielkie, Parafia św. Michała Archanioła

Ks. Marcin Mędrzak – Żywiec Sporysz, Parafia Chrystusa Króla

Ks. Sławomir Młodzik – Kęty, Parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa

Ks. Adrian Moskała – Bielsko-Biała Mikuszowice Krakowskie, Parafia św. Barbary

Ks. Wiesław Mrowiec – Żywiec Moszczanica, Parafia Miłosierdzia Bożego

Ks. Robert Niedziela – Bielsko-Biała Leszczyny, Parafia Chrystusa Króla

Ks. Waldemar Niemiec – Bielsko-Biała Hałcnów, Parafia Nawiedzenia NMP

Ks. Sławomir Pietraszko – Czechowice-Dziedzice, Parafia Jezusa Chrystusa Odkupiciela

Ks. Ryszard Piętka – Bystra Krakowska, Parafia Najdroższej Krwi Pana Jezusa Chrystusa

Ks. Paweł Rojczyk – Żywiec Konkatedra, Parafia Narodzenia NMP

Reklama

Ks. Ariel Stąporek – Porąbka, Parafia Narodzenia NMP

Ks. Maciej Stoły – Bielsko-Biała Lipnik, Parafia Narodzenia NMP

Ks. Rafał Stwora – Bielsko-Biała, Parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa

Ks. Dawid Tabor – Kamesznica, Parafia Imienia Najświętszej Maryi Panny

Ks. Adrian Trzopek – Cisiec, Parafia św. Maksymiliana Kolbego

Ks. Tomasz Wojtyła – Skoczów, Parafia św. Apostołów Piotra i Pawła

Ks. Marcin Wróbel – Oświęcim, Parafia św. Maksymiliana Męczennika

Ks. Mariusz Zemanek – Lipowa, Parafia św. Bartłomieja Apostoła

Ks. Łukasz Zych – Andrychów, Parafia św. Stanisława BiM

Inne

Ks. Bartłomiej Dziedzic – praca duszpasterska w Irlandii

Ks. Dariusz Pawlus – posługa w Diecezji Tarnowskiej

Ks. Grzegorz Strządała – urlop formacyjny

2022-06-23 08:48

Oceń: +4 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezja siedlecka: zmiany wśród duchowieństwa

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

Zmiany proboszczów

Karol Porwich/Niedziela

Biskup siedlecki Kazimierz Gurda zdecydował o zmianach personalnych wśród duchowieństwa w diecezji siedleckiej. Prezentujemy zmiany proboszczowskie i wikariuszowskie, które wchodzą w życie w najbliższym czasie.

Księża proboszczowie przechodzący na emeryturę z dniem 30 czerwca 2022 r.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję