Reklama

Dzieje pierwotnego Kościoła

W zeszłym miesiącu w ramach inicjatywy ewangelizacyjnej „Biblia w rodzinie” wraz z naszym tygodnikiem ukazała się Ewangelia wg św. Łukasza. Obecnie z „Niedzielą” można nabyć Dzieje Apostolskie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzieje Apostolskie są unikalną księgą Nowego Testamentu. Będąc kontynuacją Ewangelii według św. Łukasza (zob. w numerze 21. „Niedzieli” tekst pt. „Dwutomowa Ewangelia”, gdzie jest m.in. mowa o autorze, czasie i miejscu powstania zarówno Ewangelii, jak i Dziejów), opowiadają o wspólnocie chrześcijan w pierwszych dziesięcioleciach po męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa z Nazaretu. Ta druga część dzieła Łukaszowego ukazuje kontynuację misji Syna Bożego, który nadal żyje i działa pośród swoich uczniów.

Treść i podział księgi

Reklama

„Będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” (Dz 1, 8). Wydaje się, że owo zdanie można śmiało potraktować jako lapidarne i jak najbardziej prawdziwe streszczenie piątej księgi Nowego Testamentu. Dzieło to bowiem relacjonuje z wielką swadą i entuzjazmem rozwój wczesnego chrześcijaństwa. Jego filarami byli autentyczni świadkowie życia, śmierci i zmartwychwstania Jezusa.
Zwykle Dzieje Apostolskie dzieli się na dwie zasadnicze części. W pierwszej z nich priorytetową rolę odgrywa postać św. Piotra (rozdz. 1-12). Autor przedstawia w niej rozwój Kościoła w obrębie Palestyny. W drugiej zaś części (rozdz. 13-28) prezentuje on ekspansję Dobrej Nowiny w innych regionach basenu Morza Śródziemnego. Redaktor skupia swoją uwagę na ewangelizacyjnej działalności św. Pawła.
Schemat całych Dziejów można zaś przedstawić następująco: oczekiwanie na przyjście Ducha Świętego (1, 1-26), Jerozolima - wspólnota skupiona wokół dwunastu Apostołów (2, 1 - 8, 1a), z Jerozolimy do Antiochii (8, 1b - 12, 25), pierwsza misja wśród pogan (13, 1 - 15, 35), Paweł misjonarzem pogan (15, 36 - 21, 14), z Jerozolimy do Rzymu (21, 15 - 28, 31). Oczywiście, każdy fragment można podzielić na bardziej szczegółowe sekcje, które wymagałyby szerszego omówienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Teologia Ewangelii

Reklama

Trzy tygodnie temu przy prezentacji Ewangelii wg św. Łukasza obiecałem, że napiszę więcej o jej teologicznym przesłaniu. Bibliści są jednomyślni w stwierdzeniu, że jej autor jest teologiem historii zbawienia, która rozpoczyna się wkroczeniem Boga w historię ludzkości przez osobę i czyny Jego Syna.
Redaktor trzeciej Ewangelii jest żywo zainteresowany osadzeniem wydarzeń z życia Jezusa nie tylko w perspektywie ściśle historycznej. Przede wszystkim pragnie Go zaprezentować z pozycji świadka, który sercem przylgnął do Niego w wierze i dalej w niej trwa, zyskując kolejnych uczniów. Ponadto miejscem, w którym realizuje się Boża historia zabawienia, jest Jerozolima. Miasto to pełni rolę centralną w przedstawianiu zbawczych wydarzeń z życia Pana (przede wszystkim męka, śmierć, zmartwychwstanie i potem zesłanie Ducha Świętego).
Św. Łukasz kładzie wielki nacisk na realizowanie się już teraz królestwa Bożego. Czyni to za pomocą ulubionego i często stosowanego przez siebie słowa „dzisiaj” (gr. semeron), wprowadzając w ten sposób rys natychmiastowej skuteczności Bożych obietnic (por. choćby 23, 43).
Jezus z Galilei jest często określany mianem proroka (aż siedem razy!). Jego słowa zawierają Bożą moc (por. 24, 19) i wraz z czynami dają świadectwo Bożego miłosierdzia. Chrystus objawia się światu właśnie jako miłosierny Zbawiciel i Pan dziejów. Towarzyszy On człowiekowi i pomaga w rozwiązywaniu jego konkretnych problemów (por. 7, 11-17), jednocześnie będąc niejako ponad historią ludzkości, którą kieruje mocą Ducha.

Teologia Dziejów Apostolskich

Druga część Łukaszowego przesłania ukazuje wizję Jezusa żyjącego w Kościele. Dynamicznie rozwijające się chrześcijaństwo spotyka na swojej drodze zarówno religię mojżeszową, jak i hellenistyczny politeizm. Obie te kulturowe rzeczywistości - używając współczesnych porównań - nie wytrzymują konfrontacji z „konkurencją”, poddając się ożywczemu działaniu Ducha. Właśnie On daje siłę i moc, moderując życie pierwotnych wspólnot. Pierwsze gminy właśnie dzięki Niemu przezwyciężają wszelkie trudności i umacniają się w wierze.
Chwalebny Pan w czynach Apostołów i ich następców ciągle czyni cuda, które wprawiają w osłupienie nawet tych, za pośrednictwem których one się dokonują. Dla czytelników Dziejów jest On oczekiwanym Mesjaszem i Zbawcą, co już wcześniej sygnalizuje Ewangelia. Teraz członkowie wspólnoty oczekują Jego powtórnego nadejścia, radośnie przeżywając każdy dzień swojego życia.
Młody Kościół, oparty na Apostołach, diakonach (dosł. sługach - por. np. 6, 1-6) oraz prezbiterach (dosł. starszych), odważnie podejmował życiowe wezwania. Siłę do tego czerpał z Eucharystii. Chrześcijanie zaś stanowili wzór dla innych (por. np. 2, 42-47 czy 4, 32-37).

Maryjny rys dzieła Łukaszowego

Na ten temat powstało bardzo wiele opracowań. W każdym razie św. Łukasz, jak podpowiada Tradycja, przy redagowaniu swojej dwutomowej Dobrej Nowiny mógł korzystać z przekazów uzyskanych od tych, którzy znali Maryję Matkę Jezusa (por. Łk 1, 2). Dlatego też poświęca Jej wiele miejsca (najwięcej ze wszystkich Ewangelistów). Zawdzięczamy mu np. przebogaty w teologiczne treści przekaz o tym, że Bóg wybiera Maryję na Matkę swojego Syna. On też prezentuje nam scenę odwiedzin Maryi u krewnej Elżbiety. Matka Jezusa jawi się jako Jego najwierniejsza uczennica, która „chowała wiernie (…) w swym sercu” (por. Łk 2, 51) sprawy odnoszące się do zbawczej misji Syna. Ponadto towarzyszy Ona Apostołom (por. Dz 1, 14), przedłużając niejako posłannictwo Chrystusa.

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako ważne w życiu

2025-02-28 09:20

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

W dzisiejszej Ewangelii trzy terminy są wskazane jako ważne w życiu. Są nimi: poznawać (dobre i złe owoce); rozpoznawać (uczeń i nauczyciel) i wybierać – nie można wziąć wszystkiego, nie można mieć wszystkiego, trzeba wybierać.

Jezus opowiedział uczniom przypowieść: «Czy może niewidomy prowadzić niewidomego? Czy nie wpadną w dół obydwaj? Uczeń nie przewyższa nauczyciela. Lecz każdy, dopiero w pełni wykształcony, będzie jak jego nauczyciel. Czemu to widzisz drzazgę w oku swego brata, a nie dostrzegasz belki we własnym oku? Jak możesz mówić swemu bratu: „Bracie, pozwól, że usunę drzazgę, która jest w twoim oku”, podczas gdy sam belki w swoim oku nie widzisz? Obłudniku, usuń najpierw belkę ze swego oka, a wtedy przejrzysz, ażeby usunąć drzazgę z oka brata swego. Nie ma drzewa dobrego, które by wydawało zły owoc, ani też drzewa złego, które by dobry owoc wydawało. Po własnym owocu bowiem poznaje się każde drzewo; nie zrywa się fig z ciernia, ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron. Dobry człowiek z dobrego skarbca swego serca wydobywa dobro, a zły człowiek ze złego skarbca wydobywa zło. Bo z obfitości serca mówią jego usta».
CZYTAJ DALEJ

Abp Kupny: w sprawie lekcji religii odwołamy się do instytucji międzynarodowych

2025-02-27 21:45

[ TEMATY ]

katecheza

abp Józef Kupny

PAP/Rafał Guz

Abp Józef Kupny

Abp Józef Kupny

W sprawie lekcji religii w szkole będziemy odwoływać się do instytucji międzynarodowych - powiedział PAP wiceprzewodniczący KEP abp Józef Kupny. Dodał, że podjęcie kolejnych kroków strona kościelna uzależnia m.in. od odpowiedzi premiera Donalda Tuska na list prezydium KEP.

Zapytany, czy widzi nadzieję na osiągnięcie porozumienia z rządem w kwestiach spornych takich jak lekcje religii w szkołach, wiceprzewodniczący KEP odpowiedział, że "nadzieja zawsze jest".
CZYTAJ DALEJ

USA/ Trump do Zełenskiego: igrasz z III wojną światową

2025-02-28 20:57

[ TEMATY ]

Ukraina

Donald Trump

Wołodymyr Zełenski

PAP/EPA/JIM LO SCALZO / POOL

Albo zawrzemy układ, albo wychodzimy - powiedział prezydent USA Donald Trump do Wołodymyra Zełenskiego podczas kłótni w Gabinecie Owalnym. Trump mówił również do Zełenskiego, że "igra z III wojną światową".

Do gorącej wymiany doszło po tym, jak Zełenski powiedział Trumpowi, że nie powinien ufać Putinowi, bo ten 25 razy złamał zawarte porozumienia.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję